Virtual reality is niet meer alleen iets waar gamers blij van worden. Ook werkgevers gebruiken deze nieuwe technologie steeds vaker. Zo zet het Rode Kruis deze nieuwe technologie in om vrijwilligers klaar te stomen voor het werken in oorlogsgebied. Maar ook op het gebied van recruitment biedt virtual reality een aantal mooie toepassingen. We geven je 4 mogelijkheden voor Virtual reality in recruitment.

deze 4 mogelijkheden voor virtual reality zijn

  1. kandidaten vinden en testen
  2. virtuele rondleidingen geven
  3. werving van jonge professionals
  4. testen van ‘cultuurfit’

wat is virtual reality?

Virtual reality (VR) - ofwel virtuele realiteit - is een gesimuleerde werkelijkheid, die met computers wordt gegenereerd en via een speciale VR-bril of headset te bekijken is. De gebruiker ziet en hoort een levensechte ervaring die vaak interactief is. Zo is het mogelijk de omgeving te verkennen en te manipuleren. VR wordt vaak in één adem genoemd met Augmented reality (AR) ofwel toegevoegde realiteit. Bij AR zien gebruikers de echte wereld maar voegt een computer daar virtuele elementen aan toe. 

1. kandidaten vinden en testen

Virtuele realiteit en aanverwante technologieën kunnen voor werkgevers een nieuwe en leuke manier zijn om kandidaten te vinden en meteen hun vaardigheden en vindingrijkheid te testen. Neem Jaguar Land Rover bijvoorbeeld, die vorig jaar in samenwerking met de virtuele band Gorillaz een manier bedacht om nieuw technisch talent te vinden. De Britse autofabrikant gebruikte de mixed-reality-app van de band bij zijn werving- en selectiemethoden. Gebruikers van de app werden uitgedaagd om een code te breken en zo hun elektronica- en software-ontwikkelingsvaardigheden te testen. Spelers die succesvol waren, werden daarna automatisch doorgeleid naar de wervingssite van Jaguar Land Rover.

Behalve dat deze aanpak helpt bij de beoordeling van kandidaten, biedt het sollicitanten een bijzondere ervaring die ze niet snel zullen vergeten. Wat uiteraard ook jouw employer brand zal versterken.

2. virtuele rondleidingen geven

Virtual reality kan ook een effectieve manier zijn om kandidaten te laten zien hoe hun toekomstige werkplek eruit ziet, of het nu een kantoor is of juist een heel ongebruikelijke plek. Zo gaf het Britse leger de deelnemers een virtueel voorproefje van het rijden met tanks op Salisbury Plain (Zuid-Engeland) en parachutespringen op een luchtmachtbasis van het Britse Leger.

Door kandidaten een duidelijk beeld te geven van hun toekomstige werkomgeving zullen ze ook beter begrijpen wat de baan werkelijk inhoudt. 

3. werving van jonge professionals

Het inzetten van virtual reality in recruiting kan een effectieve manier zijn om de interesse te wekken van jonge professionals, voor wie geavanceerde technologie een belangrijk onderdeel is van hun werk en leven. Een organisatie die het potentieel van virtual reality heeft erkend, is Deutsche Bahn. Het bedrijf wilde meer jongere medewerkers aantrekken en besloot om virtual reality headsets mee te nemen naar carrièrebeurzen. Hiermee kregen bezoekers inzicht in bepaalde functies binnen het bedrijf. Deutsche Bahn zag meteen resultaten. Het gebruik van de headsets leidde tot directe en gerichte interesse van kandidaten. En omdat mensen een beter idee kregen van wat ze van bepaalde functies konden verwachten, trok het bedrijf automatisch de meest geschikte kandidaten aan.

4. testen van ‘cultuurfit’

Om erachter te komen of een kandidaat over de juiste mentaliteit en vaardigheden beschikt, is het tijdens de sollicitatie gebruikelijk om hem of haar een aantal praktische, dagelijkse uitdagingen van een bepaalde functie voor te leggen. Het kan weleens lastig zijn om die na te bootsen. Ook hier kan virtual reality uitkomst bieden. Zo heeft de Commonwealth Bank of Australia een volledige virtual reality-werkplek ontwikkeld om inzicht te bieden in de werkcultuur van de bank en zo de geschiktheid van kandidaten te testen.

Recruitment blijft continu in ontwikkeling, en een vooruitstrevende benadering van technologie lijkt belangrijker dan ooit te worden. Virtuele realiteit is een van de innovatieve manieren die recruitment naar een hoger niveau kunnen tillen. Wil je meer weten over recruitment-technologieën? En de rol die het in jouw organisatie kan spelen? Neem contact met ons op