In welke branche of organisatie je ook kijkt, een administrateur (of hoofd administratie) fungeert eigenlijk als de ruggengraat van de organisatie. De administrateur zorgt ervoor dat verschillende afdelingen, processen en medewerkers allemaal samenwerken en een informatiestroom delen. Zodat alle partijen op één lijn zitten als het gaat om bedrijfsprojecten en doelen.

Wil je meer weten over wat de rol inhoudt? Ga snel naar werken als administrateur!

Het salaris van een administrateur verschilt enorm. Criteria die een rol kunnen spelen bij het bepalen van het salaris, zijn o.a.:

  • opleiding
  • aanvullende vaardigheden
  • regio
  • ervaring
  • branche
  • verantwoordelijken

Het gemiddelde salaris voor een administrateur weten? Ga naar onze salarischecker

Zelfs als de functie geen 'administrateur' in de officiële titel heeft, heeft elke organisatie een soort administrateur. Dit is de persoon die is toegewezen aan het verbeteren van de organisatie. Om de organisatie efficiënt en professioneel te managen. Ze spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van strategieën voor kantoor- en middelenbeheer en administratieve procedures. Er kan van hen worden verwacht dat ze ingrijpen wanneer het beleid niet wordt afgedwongen, er geschillen ontstaan ​​of projecten vastlopen. Administrateurs kunnen ook het administratieve budget plannen en controleren.

verschillende soorten rollen administrateurs 

Dit zijn natuurlijk algemene verantwoordelijkheden van een administrateur. Verantwoordelijkheden veranderen op basis van de werknemer, de grootte van het bedrijf en andere factoren. Maar alle administrateurs zijn gericht op efficiëntie. Ze zijn de verbinding tussen medewerker en senior management. En motiveren het personeel om persoonlijke en organisatiedoelen te realiseren. Hoewel er veel titels zijn, zijn hier voorbeelden van de meest voorkomende administrateurs rollen:

  • administratief assistent
  • administratief medewerker
  • uitvoerend assistent
  • juridisch administratief assistent
  • bedrijfsadministrateur
  • academische administrateur
  • database administrateur
  • financieel administrateur
  • manager
  • coördinator

De titels kunnen verschillen, maar al deze functies - en heel veel andere - vereisen een aanzienlijk niveau van administratief inzicht.

Een organisatie kan niet soepel en professioneel draaien zonder een uitstekende administratie. Administrateurs zijn een belangrijke schakel in het realiseren van de doelstellingen van de organisatie. Zij dragen bij aan de groei en het voortbestaan ​​van het bedrijf. Ontdek hoe jij je kunt onderscheiden als administrateur.

taken & verantwoordelijkheden

De taken en verantwoordelijkheden van een administrateur variëren. Een financieel administrateur wordt gevraagd om budget informatie, financiële rapporten, audits en andere financiële informatie te beheren. Deze professionals zullen opduiken in sectoren zoals de detailhandel of scholen.

kennisgebied

De academische administrateur ondersteunt onderwijsafdelingen en beheert planning, resource planning, curricula, logistiek en beheer van projecten. Dit is één van de best betaalde administrateur functies.

bedrijfsgebied

Één van de meest voorkomende functies is de bedrijfsadministrateur. Ze werken in de detailhandel, verkoop, management, horeca en meer. Bedrijfsadministrateurs kunnen toezicht houden op afdelingen, budgetten, financiën, projecten en medewerkers. Juridisch administrateurs en assistenten doen namens hun juridische teams veel onderzoek. Er vindt interactie plaats tussen afdelingen/werknemers/cliënten.

werkgevers zijn op zoek naar talent

Elke administrateurs positie vereist ervaring en een opleiding. Werkgevers willen over het algemeen toptalent. Ondanks je gebrek aan ervaring in de branche, kan je er misschien alsnog aan de slag. Er worden namelijk wel eens uitzonderingen gemaakt in de huidige, uitdagende arbeidsmarkt. Veel werkgevers willen meer weten over wat je hebt geleerd en hoe je die ervaringen kunt toepassen op de bedrijfsvoering van een organisatie.

werkomgeving

Administrateurs werken vooral in een kantooromgeving. Als er al eens buiten de deur wordt gewerkt, gaat het om vergaderingen, conferenties, exposities en andere indoor-evenementen. Het komt zelden voor dat een administrateur op een werkterrein verschijnt om de voortgang van een project te bekijken.

bureauwerk

Administrateurs brengen veel tijd door achter hun bureau. Ze verplaatsen zich ook wel eens door de organisatie, waar ze verschillende taken uitvoeren. Ze beoordelen rapporten, besteden een groot deel van hun dag aan de telefoon en communiceren met andere medewerkers en klanten.

werkschema

Administrateurs moeten bereid zijn om buiten de normale kantooruren te werken. Dit kan ook betekenen dat je in het weekend nog wat moet doen. Van bepaalde administrateurs wordt verwacht dat ze ongebruikelijke uren werken, zoals 's nachts of op feestdagen. Deze personen werken meestal in een openbare ruimte, zoals in een ziekenhuis.

voordelen van werken via Randstad als administrateur

Als administrateur kan je helpen een werkcultuur te creëren waarin het gaat om het aanwakkeren van passie bij mensen. Bij de opdrachtgevers van Randstad draait het allemaal om het samenwerken met de beste administrateurs en met de meest geavanceerde en intelligente technologie. Als je administratie serieus neemt en enthousiast bent over een functie, kan Randstad je helpen!

ervaring

Een enorm voordeel voor elke kandidaat is dat hij of zij ervaring heeft in een vakgebied dat verband houdt met de gewenste functie. Heb je ervaring in kantooradministratie bij een verzekeringsmaatschappij? Dan kan dat een deur openen in de gezondheidszorg, horeca of telecommunicatie. Neem de tijd om via je cv, sollicitatiebrief en sollicitatiegesprek te laten zien dat jij dé kandidaat bent voor die functie.

degrees

Personen met een bachelordiploma of hoger bevinden zich in een goede positie. Elke hogere graad zal moeilijker te verslaan zijn. Deze kandidaten komen in aanmerking voor de topposities, extra's en hoge salarissen.

communicatie

Een belangrijk onderdeel binnen het werk is sterke communicatie, maar ook andere vaardigheden komen vaak van pas. Planning is een onderdeel van het ontwikkelen en goedkeuren van projecten en doelen. Je werkt samen met anderen, stelt procedures voor en houdt toezicht op de procedures om de doelstellingen te bereiken. Organiseren moet in de toolkit van een administrateur zitten. Ze moeten gedreven zijn in het ordenen en verdelen van taken en middelen op de juiste plaatsen.

werken met mensen

Een administrator moet sociale vaardigheden hebben, zoals uitblinken in communicatie. Ze moeten een eigen identiteitsgevoel hebben om een ​​identiteitsgevoel te creëren binnen de organisatie. Als je beter weet wie je bent, kunnen de teams bepalen wie ze zijn, evenals hun doel, waar ze voor staan ​​en hun missie.

En welk diploma heb je nodig? Sommige functies, zoals administratief assistent, vragen alleen om een ​​middelbareschooldiploma of een gelijkwaardige certificering. Andere werkgevers willen misschien een associate degree of een ander soort certificaat zien om een ​​​​kandidaat in overweging te nemen. Echt sterke kandidaten kunnen over deze criteria heen stappen als ze over de juiste ervaring beschikken. Het is altijd aan jou om indruk te maken op een werkgever.

competenties

Competenties voor een administrateur variëren van coaching tot belangenbehartiging en dienstverlening. Lees snel verder wat er van administrateurs wordt verwacht.

belangenbehartiging en dienstverlening

Afhankelijk van de baan en de branche kunnen belangenbehartiging en het verlenen van diensten van cruciaal belang zijn. Administrateurs in onderwijs en hospitality kunnen veel contact van buitenaf met de gemeenschap hebben. Buiten zijn/haar algemene administratieve taak kan een administrateur worden gevraagd deel te nemen aan commissies en externe projecten om de steun van de organisatie aan de gemeenschap te vertegenwoordigen.

werkstandaarden

Een administrateur moet blijk geven van hoge standaarden en moraal. Ze moeten welbespraakt zijn en de cultuur en filosofie van de werkgever onderschrijven. De administrateur moet integriteit, respect en diplomatie uitstralen. Niemand zal streven naar kwaliteit en grondige, nauwkeurige producties - of de verwachtingen overtreffen - als ze het niet van hun leiders zien.

middelenbeheer

Met gebruikmaking van alle toepasselijke richtlijnen zijn administrateurs verantwoordelijk voor het beheer van middelen. Richtlijnen zullen van branche tot bedrijf veranderen, maar middelenbeheer kan ondersteunende programma's, faciliteiten, financiële budgetten, werknemers of studenten omvatten. Het is de taak van de administrateur om te zorgen voor integratie en integriteit van processen, gegevens en systemen. Ze moeten veranderingen en conflicten proactief aanpakken om de reputatie en levensvatbaarheid van een organisatie te maximaliseren.

coaching & ontwikkelingsvaardigheden

Als leider is het niet ongebruikelijk dat een administrateur zich in de rol van coach, leraar of mentor bevindt. Dit kan het gevolg zijn wanneer administrateurs een hoge mate van volwassenheid, ervaring en zelfbewustzijn tonen. Men ziet ze degelijke aanpassingen doorvoeren, projecten direct en correct benaderen en zich aanpassen aan de omstandigheden. En overal tonen ze het vermogen om te onderwijzen en te begeleiden.

besluitvorming en organisatiestrategie

Administrateurs gebruiken de beste strategieën om de algehele gezondheid van eenheden, afdelingen en bedrijven te maximaliseren. Ze moedigen succes bij iedereen aan. Vaak is er in werkomgevingen geen sterk gevoel van gedefinieerde en goed gecommuniceerde doelstellingen. Een goede administrateur zoekt naar manieren om verwarring te voorkomen. Door een duidelijke focus, implementeren ze bewezen praktijken en strategieën. Om zo het begrip en de intentie voor alle partijen te maximaliseren. Administrateurs communiceren goed om ervoor te zorgen dat de juiste mensen altijd op één lijn zitten.

diversiteit

Een administrateur moet zich inzetten voor diversiteit. Diversiteit omvat leeftijd, ervaring, ras, etniciteit, positie, persoonlijkheid, persoonlijke stijl en focus. Administrateurs moeten alle mensen gelijk behandelen en tegelijkertijd weten hoe ze ze het beste kunnen inzetten op basis van hun unieke talenten, vaardigheden en ervaringen.

samenwerking

Een goede administrateur heeft ook samenwerkingsvaardigheden. Iedereen aanmoedigen om samen te werken, op alle niveaus en afdelingen, wordt beter bereikt als het team voelt dat je met hen samenwerkt. Zelfs als je er niet bent! Werkplekken moeten een cultuur van samenwerking zijn en administrateurs kunnen dit laten werken.

altijd leren

Administrateurs richten zich enthousiast op leren. Ze hoeven niet per se alles te weten, maar het moreel wordt gestimuleerd als iedereen in de organisatie gelooft dat je om hen geeft en een open geest hebt. Werk in de veronderstelling dat iedereen student en leraar is.

boodschap van een bedrijf beheren

Het belangrijkste is dat een administrateur moet weten hoe hij individuen en organisaties kan onderscheiden. Deze professional hanteert en houdt processen in stand. Zij beheren de boodschap en richting van het bedrijf. Deze personen zijn eigenlijk de lijm die het bedrijf bij elkaar houdt. Het is hun gedrag dat de cultuur drijft. De organisatie creëert het bedrijf, maar het is het individuele gedrag dat het uiteindelijk definieert.

dit zijn de meest gestelde vragen over werken als administrateur

  • is de functie van administrateur een stressvolle baan?

    Dit kan het zijn. Waar je ook komt, een administrateur is niet alleen in strijd met het werk op zijn/haar bureau, maar ook met allerlei situaties die zich dagelijks voordoen. Administrateurs moeten daarom koel en beheerst zijn, veelzijdig en georganiseerd. Ze moeten bereid zijn om te bemiddelen bij geschillen en ervoor zorgen dat de bedrijfsrichtlijnen worden nageleefd.

     

  • welke computervaardigheden zijn nodig?

    Waar je ook kijkt in het werkveld van vandaag, er wordt van je verwacht dat je grip hebt op administratieve technologie. Je hoeft niet per se de nieuwste technologie te kennen, maar je moet wel aantonen dat je het vermogen hebt om te leren. Doe onderzoek en kijk wat er beschikbaar is. Bespreek tijdens je sollicitatiegesprek wat je weet over technologie.

  • wat zijn de vaardigheden die een goede bestuurder nodig heeft?

    Een administrator kan verantwoordelijk zijn voor een hele afdeling, maar hij/zij moet wel weten hoe hij autonoom moet handelen. Ze moeten beslissingen nemen en snel handelen. Je moet databases kunnen beheren en de planning van bedrijfsrecourses strategiseren. De functie vraagt om een sterke focus op resultaat. Mensenkennis is ook een belangrijke vaardigheid. Wanneer je een sollicitatiegesprek hebt voor een bestuursfunctie, is het belangrijk om communicatieve talenten te vermelden en hoe interactie met anderen heeft bijgedragen aan succes.