wat is employer branding?

Employer branding, in het Nederlands ook wel werkgeversmerk genoemd, is dat wat jou interessant en onderscheidend maakt voor potentiële medewerkers én voor je huidige medewerkers. Met de juiste employer branding weet je met je bedrijf een voorkeurspositie te krijgen en te behouden in de mindset van je medewerkers en bij mogelijk nieuw talent. Daarbij komt ook dat wanneer jouw employer branding goed is ontwikkeld, je ook veel gemakkelijker direct de juiste mensen aantrekt. En wanneer je employer branding goed is ontwikkeld, trek je ook veel gemakkelijker de juiste mensen aan.

Vertel met je employer branding wat jouw bedrijf bijzonder maakt en waarmee jullie je onderscheiden en breng dit in een eerlijk verhaal naar buiten.

Elk jaar doen we onderzoek naar de aantrekkelijkheid van bedrijven. Met dit jaar verbindend werkgeverschap als belangrijkste perspectief om de uitdagingen van de complexe wereld van werk aan te gaan. Download hier de onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research 2024.

de aantrekkelijkste werkgevers van 2024

Sinds 2000 reiken we ieder jaar de Randstad Award uit: dé prijs voor Nederlandse organisaties met het sterkste employer brand. Uit de 150 grootste organisaties (profit en non-profit) selecteren we de meest aantrekkelijke werkgever op basis van criteria als: arbeidsvoorwaarden, werksfeer en carrièremogelijkheden. Dit zijn de winnaars van de Randstad Award 2024.

Hoe blijf je een aantrekkelijke werkgever voor talent? En hoe versterk je dan je employer branding?

1. begin intern met optimaliseren

Een goede indruk naar buiten, begint binnen je bedrijf. Wanneer er een goede werksfeer is straalt dit ook uit naar potentieel nieuw talent. Daarnaast praten tevreden werknemers eerder positief over hun werkgever en benaderen misschien zelfs zélf nieuw talent.

2. bepaal hoe je jezelf in de markt zet

Het is belangrijk om als bedrijf te bepalen wat jij uit wilt stralen naar buiten. Wil je bekend staan als innovatief bedrijf, of juist als een gezellig familiebedrijf? Bepaal waar jij voor staat en gebruik dit ook consequent in je uitingen naar de buitenwereld. Middelen die je in kan zetten om je employer branding en je bereik te versterken zijn:

  • een eigen recruitmentsite
  • vacatures op vacaturesites
  • advertenties
  • aanwezigheid op social media
  • open dagen
  • relevante blogs
  • persberichten/PR
  • video

3. creëer een sterk onboarding-programma 

Een effectief onboarding-programma laat nieuwe werknemers zich snel thuis voelen en verhoogt de productiviteit. Dit begint met een warm welkom en duidelijke informatie over de bedrijfscultuur, verwachtingen en beschikbare hulpmiddelen. Regelmatige check-ins en feedbackmomenten helpen nieuwe medewerkers om zich gewaardeerd en ondersteund te voelen.

4. gelijk aan de slag

Met onze kennis, workforce analytics, inzichten en arbeidsmarktdata helpen we je om duidelijke en doelgerichte werkgeversbeloftes (EVP's) op te stellen. We bieden maatwerk persona's en uitgebreide doelgroepanalyses voor een gerichte en praktische aanpak in werving en behoud. Onze trainingen voor leidinggevenden ondersteunen het ontwikkelen van verbindend werkgeverschap in jouw organisatie. Meer weten? Neem contact op met je vaste contactpersoon of mail ons.

Daarnaast kan je met de resultaten van het Randstad Employer Brand Research 2024 zelf aan de slag met je (aangescherpte) employer branding-strategie. Download direct het onderzoeksrapport.