Met de huidige schaarste op de arbeidsmarkt is het aantrekken van goed personeel opeens een stuk moeilijker geworden. Bedrijven moeten concurreren met behulp van de nieuwste methoden om de beste werknemers in huis te halen. Wie niet op de hoogte is van de nieuwste trends in talent acquisition loopt gegarandeerd achter op zijn concurrentie. Met deze 3 tips helpen we je een heel eind op weg.

deze 3 tips zijn: 

  1. integreer talent acquisition strategie in de algemene bedrijfsstrategie
  2. bezorg jouw sollicitanten een waardevolle ervaring
  3. vertrouw op het inlevingsvermogen van jouw recruiters

1. integreer talent acquisition strategie in de algemene bedrijfsstrategie

Waar HR ooit een op zichzelf staande afdeling was en vooral verantwoordelijk was voor administratieve taken, worden er nu strategieën ontwikkeld die afgestemd zijn op de algemene bedrijfsdoelen. Ook C-suite-leiders (directieleden) van over de hele wereld vinden dat talent acquisition strategie (het aantrekken van talent) geïntegreerd moet zijn in de algemene bedrijfsstrategie. Sterker nog, 78% van de top van het bedrijfsleven zegt juist dat “het doel van hun talent acquisition strategie is om een meetbare impact te hebben op de bedrijfsprestaties.” 

HR-afdelingen moeten daarom strategische relaties met managers ontwikkelen om prioriteiten en strategieën op elkaar af te stemmen. Sommige bedrijven doen dat door zogeheten Centers of Excellence (CoE) op te zetten, waarin men zich bezighoudt met de acquisitie en het management van talentvolle medewerkers. 

2. bezorg je sollicitanten een waardevolle ervaring

Als sollicitanten zich vanaf het begin niet gewaardeerd voelen, kan je erop rekenen dat ze jou vergelijken met andere bedrijven die wel prioriteit geven aan het happy en healthy houden van de medewerkers. En loop je achter de feiten aan. 

Werkgevers investeren meer en meer in technologieën die de candidate experience moeten verbeteren. Sommige bedrijven, zoals het Amerikaanse Johnson & Johnson, lopen hierin voorop. Sollicitanten bij dit concern kunnen bijvoorbeeld 24/7 op een platform inloggen en zien wat de stand van zaken van hun sollicitatie is (een beetje zoals je de bezorging van een pakketje kunt volgen). 

Ook andere bedrijven die ervoor kiezen om zich van de concurrentie te onderscheiden, hebben een streepje voor. Volgens een onderzoek van Glassdoor zegt 60% van de talentvolle werknemers dat leuke extra’s op het werk - zoals door een kok bereide lunches, stoelmassages en yogalessen - een bepalende factor zijn in de acceptatie van een baan. Voor 80% van de onderzochte werknemers hebben deze extra arbeidsvoorwaarden zelfs de voorkeur boven een hoger salaris.

3. vertrouw op het inlevingsvermogen van jouw recruiters

Het gebruik van kunstmatige intelligentie ofwel artificial intelligence (AI) neemt toe, ook binnen het HR-domein. Denk aan chatbot-technologie, die medewerkers van basisinformatie over bijvoorbeeld resterende vakantiedagen kan voorzien. Een stap verder is ‘facial recognition’, dat een eerste selectie van kandidaten maakt door korte video’s te analyseren. 

Technologie kan weliswaar helpen om de de juiste mensen te selecteren, maar niks kan het menselijke inlevingsvermogen vervangen. Volgens Forbes gaat er tegenwoordig veel fout in het wervingsproces doordat recruiters zich teveel focussen op de vaardigheden van de kandidaat. Ze hebben te weinig ruimte voor hun intuïtie om zich een volledig beeld van de kandidaat te vormen. Werk je echter met emotioneel intelligente recruiters die waardevolle context geven aan wat de data zeggen, dan kan je je onderscheiden van de concurrentie. Immers, iedereen kan met dezelfde recruitment software en AI-technologie werken. Maar die ene empathische recruiter tilt jouw recruiting naar een hoger plan.

zelf aan de slag met jouw employer brand

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu de employer brand paper. In deze paper vind je handige tips om jouw werkgeversmerk verder te ontwikkelen. Praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research.