Organisaties die talent weten aan te trekken én binnen te houden, doen het beter. Talent dat kwaliteit levert en betrokken en gemotiveerd is, zorgt voor een goede omzet en een hoge klanttevredenheid. Hoe kom je aan het talent dat jouw organisatie beter maakt?

kijk door de ogen van je doelgroep

Om talent aan te trekken, is het belangrijk jouw positie op de arbeidsmarkt te kennen. Deze drie perspectieven helpen je daar een helder beeld van te krijgen.

  1. employer brand: ben je een aantrekkelijke werkgever?      
  2. arbeidsmarktsituatie: welk talent zoek je, en waar? 
  3. arbeidsmarktconcurrentie: zijn er kapers op de kust?

1: wie ben je als werkgever?

Een sterk employer brand is cruciaal om een voorkeurspositie als werkgever te veroveren in de mindset van nieuwe én huidige medewerkers. Die laatste groep kan je hier overigens uitstekend bij helpen; hun tevredenheid over jou als werkgever is jouw beste reclame. En die tevredenheid komt voort uit méér dan de inhoud van hun arbeidsovereenkomst: work is more than a job.

contract of relatie

Zeker in de strijd om talent kan jouw Employee Value Position (EVP) doorslaggevend zijn. Datgene wat een organisatie werknemers biedt in termen van waarde, wordt door werkgevers vaak vertaald in salaris en arbeidsvoorwaarden. Maar in het licht van vinden, binden en boeien van talent krijgt de EVP pas waarde als het overeenkomt met jouw employer brand. Het kan de reden zijn om voor jou als (nieuwe) werkgever te kiezen - of juist niet. Natuurlijk weet je al dat salaris, arbeidsvoorwaarden, ontwikkelingsmogelijkheden, carrièreperspectief en een fijne werkomgeving belangrijk zijn voor je medewerkers. Maar we zien steeds vaker - en vooral bij de talentvolle nieuwkomers op de arbeidsmarkt - dat juist immateriële zaken als waardevol worden gezien. Zij willen zich kunnen identificeren met de cultuur en waarden van de organisatie waar ze werken. Zij willen een werkgever die naar hun ideeën luistert, hun idealen deelt en ze inspireert. 

Deze ‘zachte’ kanten van jouw organisatie zijn in hoge mate bepalend voor wat zij jou willen ‘leveren’ in termen van tijd, inzet, vaardigheden en expertise. De relatie die ze met jou hebben, vinden ze belangrijker dan de zakelijke deal. En in die zin lijken jouw (toekomstige) medewerkers verrassend veel op jouw klanten en aandeelhouders. 

Succesvolle organisaties weten wat hun huidige medewerkers belangrijk vinden en zorgen dat ze ook de wensen van jouw toekomstige werknemers kennen. Wil je dus talent aantrekken, motiveren en binnenhouden, investeer dan in een waardevol EVP. Bekijk ook onze tips om jouw employer brand te versterken. 

2: wat is 'jouw' arbeidsmarkt?

Om de juiste talenten te kunnen opsporen moet je de situatie op de arbeidsmarkt kennen. Welke regionale arbeidsmarkt is voor jou relevant? En is er sprake van een ruime of juist krappe arbeidsmarkt? De arbeidsmarkt die voor jou relevant is, wordt onder andere bepaald door de reistijd die jouw doelgroep maximaal kwijt wil zijn aan woon-werkverkeer, door de reiskosten die je vergoedt en door het concurrerend werkaanbod. 

Ook over het talent dat je op deze arbeidsmarkt zoekt, valt het nodige te weten. Zorg dat je antwoorden krijgt op deze vragen over jouw beoogde kandidaten:

  • wat zijn hun drijfveren en interesses?
  • hoe actief zijn ze op de arbeidsmarkt?
  • hoe zoeken ze naar werk?
  • in welke netwerken zijn ze actief?

3: wie zijn jouw concurrenten?

Zijn er meer kapers op de kust? Wie zoekt er naar dezelfde talenten? En vraag jezelf af: ben ik concurrerend in dit speelveld?

Neem de arbeidsmarktconcurrentie goed onder de loep zodat je weet tegen wie je het opneemt. Een kant-en-klaar recept om je opponenten te slim af te zijn is er niet. Maar alles wat je te weten komt, is meegenomen. En helpt je wellicht met aanpassingen die jouw concurrentiepositie verbeteren. 

Een aanrader: kijk nog eens met een frisse blik naar jouw EVP - door de bril van de talentvolle kandidaat die je zoekt. Of vraag je huidige medewerkers waarom ze voor jou kiezen, en maak daar een punt van in jouw wervingsuitingen voor nieuw talent. Wil je je arbeidsmarktpositie of het vinden van talent verbeteren?  Randstad, jouw werving- en selectiebureau voor vaste medewerkers helpt je graag.