Een ontslag is niet alleen vervelend voor een werknemer. Ook voor de werkgever kan het een zware dobber zijn. Je gewaardeerde medewerkers op straat zetten is voor geen enkele organisatie fijn. Het Randstad RiseSmart outplacementtraject is een mogelijkheid voor organisaties om hun medewerkers zo goed mogelijk te begeleiden bij het zoeken naar een nieuwe baan. Maar is het logisch om te investeren in een outplacementtraject, juist wanneer je (gedwongen) een medewerker hebt ontslagen om kosten te drukken? En wat heb je als werkgever eigenlijk zelf aan zo’n traject? In dit artikel lees je alles over de waarde van outplacement voor jou als werkgever.

voordeel 1: kosten besparen

Een outplacementtraject vergroot de kans dat een ontslagen werknemer weer aan de slag kan. Het is de bedoeling dat je werknemer zo snel mogelijk weer zijn of haar een nieuwe baan krijgt. Dit is natuurlijk goed voor je medewerker, maar ook voor jou. Hoe korter de periode is dat je ontslagen werknemer zonder baan zit, hoe minder kosten je onderneming maakt. Denk hierbij aan ontslagvergoedingen en belastingen. Een snelle en succesvolle overstap naar een nieuwe baan is beter voor je eigen financiën, én natuurlijk die van je werknemer.

voordeel 2: je werknemers ontstressen

Voor je huidige medewerkers is het natuurlijk ook niet prettig om ontslagen te zien vallen. Dit kan zorgen voor stress bij je werknemers. Je kunt deze gevoelens bij je medewerkers wegnemen door transparant te blijven communiceren. Maak je werknemers duidelijk dat hun collega’s zijn ontslagen buiten hun schuld om. 

Ook de zekerheid dat er goede begeleiding is bij een eventueel ontslag, zorgt voor meer rust onder je werknemers. Werknemers presteren op hun best wanneer ze zich lekker voelen. Randstad RiseSmart helpt bij het creëren van een veilige werkomgeving voor jouw medewerkers,

voordeel 3: je reputatie beschermen

Als een medewerker ontevreden is over de begeleiding na een ontslag, loop je het risico op slechte publiciteit. Wanneer er negatieve verhalen op het internet rondgaan over je ontslagbeleid, heeft dat gevolgen voor de reputatie van je bedrijf. Een goede begeleiding bij ontslag heeft juist een positieve invloed op je bedrijfsmerk. 

In betere tijden is het makkelijker om goede nieuwe werknemers aan te trekken wanneer je bedrijf in een goed daglicht staat. Dit geldt natuurlijk ook voor het werven van klanten. Mensen werken het liefst samen met een bedrijf dat empathie uitstraalt.