Heb je ze al in dienst, de eigenwijze maar creatieve millennials die zonder meer promoties en loonsverhogingen verwachten? Die weinig geduld hebben en op zoek zijn naar ontwikkeling en beleving? Je kan niet zonder deze millennials, die door het Britse tijdschrift The Economist al ‘de slimste generatie’ ooit is genoemd. Je kan daarom maar beter slim omgaan met deze generatie. We hebben 5 manieren om je reputatie als aantrekkelijk werkgever richting deze slimmeriken waar te maken. 

millennials

Millennials zijn de kinderen van babyboomers en oudere Generatie X'ers, geboren tussen 1980 en 2000. Je hebt er vast al enkelen in dienst. Waarschijnlijk ieder zo met een eigen gebruiksaanwijzing. Een veelgehoorde klacht over millennials is dat ze onrealistisch zijn in hun verwachtingen ten opzichte van hun eigen promotie(s). Ze willen binnen enkele maanden loon erbij, een paar maanden later een promotie en binnen een jaar in ieder geval een leidinggevende positie. Ze zijn opgegroeid in tijden waarin de ontwikkelingen snel gaan, en verwachten daarom ook het een en ander ten aanzien van hun eigen carrière.

Als leidinggevende kan je je daar natuurlijk tegen verzetten. Beter is het om je een paar strategieën eigen te maken die tegemoetkomen aan hun carrièrewensen. Op die manier voorkom je dat ze overstappen naar een andere baan, juist op het moment dat je de vruchten zou kunnen plukken van je investering.

met deze 5 manieren kan je millennials managen

  1. laat ze hun intrinsieke motivatoren ontdekken
  2. ga voor een coachende leiderschapsstijl
  3. zoek verbinding
  4. motiveer met flexibiliteit
  5. ontwikkel met het oog op vertrek

1. laat ze hun intrinsieke motivatoren ontdekken

Millennials zijn gewend om extern gemotiveerd te worden. Dat wil zeggen: ze zijn altijd beloond met alle lof, diploma’s, bekers en geld. Hierdoor weten ze nog niet wat hen intrinsiek motiveert en zijn ze ongeduldig wat betreft hun carrière. Als leidinggevende kan je hen helpen om hun intrinsieke motivatoren te ontdekken, zodat het voor hen ook persoonlijk mogelijk wordt om te groeien. Leren geeft een bepaalde voldoening, die langer duurt dan de zoveelste loonsverhoging. Op die manier zorg je ervoor dat ze zich thuis voelen in je organisatie.

2. ga voor een coachende leiderschapsstijl

Millennials reageren het beste op de coachende leiderschapsstijl. In die vorm hebben veel van hen ook onderwijs en opvoeding genoten. Effectieve coaching zorgt er bovendien voor dat millennials zich sneller ontwikkelen. En dat - wanneer zich kansen binnen de organisatie voordoen - er sneller gereageerd kan worden. Is een millennial gefrustreerd, verveeld of zit hij niet op de juiste plek, dan kan coaching je helpen dit snel zichtbaar te maken.

3. zoek verbinding

Millennials zijn gewend dat ze iets te zeggen hebben. Hun ouders hebben ze zo opgevoed: al op vroege leeftijd mochten ze meebeslissen. Ook de groei van het internet heeft hen al op jonge leeftijd een stem gegeven. Uiteraard willen ze die stem ook op hun werkplek laten horen. Ze willen het gevoel hebben dat ze een bijdrage leveren aan het geheel. Geef je hen die stem, dan word je beloond met hun loyaliteit.

4. motiveer met flexibiliteit

Millennials hoeven niet per se een lineair carrièrepad te volgen. Als ze maar het gevoel hebben dat ze in beweging zijn. Dat kan een promotie zijn, maar net zo goed een stap zijwaarts om wat meer ervaring op te doen met andere taken. Wees transparant en proactief over de beschikbare kansen in de organisatie. Voor millennials zijn netwerkevents, training on-the-job en het (tijdelijk) detacheren bij andere werkgevers goede manieren om de organisatie en andere banen te verkennen.

5. ontwikkel met het oog op vertrek

Richt de training, coaching en begeleiding erop dat de millennials zich zo ontwikkelen dat ze niet meer in hun rol in je organisatie passen. Dat lijkt onlogisch, want waarom zou je hen willen laten vertrekken? Maar het alternatief - iemand binnen de organisatie houden door geen perspectief te geven - is veel erger. Dat zal uiteindelijk als een boomerang een negatief effect hebben op de organisatie. Juist door de millennials de kans te geven zichzelf ook buiten de organisatie te ontwikkelen, worden ze je beste ambassadeurs.

ben je een aantrekkelijke werkgever voor millennials?

Wat vinden millennials nu echt belangrijk in hun werk en leven? En hoe kan je als werkgever hierop inspelen? In de paper vind je handige tips, onderzoeksresultaten en inspirerende voorbeelden. download nu de millenial paper