Clipper Stad Amsterdam

een initiatief van Randstad en de Gemeente Amsterdam

De Clipper Stad Amsterdam is gebouwd op initiatief van Randstad en de Gemeente Amsterdam. Het schip vaart als passagiersschip onder de Nederlandse vlag. Het heeft authentieke rechthoekige zeilen en een scherpe boeg. Op het 60 meter lange, houten dek kunnen de opvarenden genieten van het torenhoge tuig, de enorme ra's en de eindeloze hoeveelheid touwwerk.

Het schip heeft 14 luxe passagiershutten, een ruime longroom (voor diners en presentaties) en een bar aan dek. De Clipper Stad Amsterdam is beschikbaar voor zakelijke evenementen, luxe cruises en avontuurlijke tochten voor particulieren.

ontstaan van de Clipper Stad Amsterdam

De bouw van de Clipper Stad Amsterdam vond plaats in opdracht van de Gemeente Amsterdam en Randstad Holding. Het initiatief is ontstaan tijdens het evenement Sail Amsterdam '95. De heer Frits Goldschmeding (Randstad Holding) en mevrouw Pauline Krikke (Gemeente Amsterdam) waren nauw bij het project betrokken.

Inspiratiebron voor het ontwerp van de Clipper Stad Amsterdam was de Amsterdam uit 1854. Maar de Clipper Stad Amsterdam is geen kopie van een bestaande clipper. Gerard Dijkstra heeft de kwaliteiten van de 19e eeuwse Clipper verenigd met de eisen van deze tijd.

bouw van de Clipper Stad Amsterdam

Op de Damen Oranjewerf in Amsterdam is in de periode vanaf december 1997 tot en met december 1998 gewerkt aan de bouw van de romp. Van de totale bouwperiode, geschat op 200.000 uur, zijn 35.000 manuren besteed aan de bouw van het casco. De bouw van de Clipper heeft wezenlijk bijgedragen aan de opleiding en werkervaring van jongere werklozen en schoolverlaters.

In de zomer van 2000 is het schip gedoopt door mevrouw Rita Kok en tijdens Sail Amsterdam 2000 voor het eerst aan het publiek gepresenteerd.

website Clipper Stad Amsterdam

lees meer over de Clipper Stad Amsterdam en de mogelijkheden op de website