Een logistiek manager is verantwoordelijk voor het plannen, coördineren en beheren van alle logistieke activiteiten van een bedrijf of organisatie. Logistiek is een complex vakgebied, maar als logistiek professional hou je van een uitdaging en ga je voor het maximale resultaat. Je krijgt te maken met alle verschillende onderdelen van de logistiek zoals de toeleveringsketen, regelgeving en douanevoorschriften. Door uitdagingen om te zetten in kansen ben jij die logistieke topper die het verschil weet te maken. Je bent flexibel en ook regelmatig in de avond of nacht aan het werk. Dit vind jij als logistiek manager niet erg, je haalt veel voldoening uit de uitdagingen en complexiteit van jouw werk. Daarnaast weet je als geen ander hoe belangrijk het is om je kennis up-to-date te houden, zo zorg jij dat je futureproof bent. Jij bent de specialist die op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen in de logistieke sector en weet precies hoe je flexibel met alle veranderingen om moet gaan.
wat is het takenpakket van een logistiek manager?
Als logistiek manager ben je verantwoordelijk voor de volgende taken:
- je bent het aanspreekpunt voor de directie en geeft leiding aan een team van logistieke toppers;
-
je bent verantwoordelijk voor het plannen van de inkoop en het beheren van de voorraadniveaus;
- je coördineert het transport van goederen en materialen;
- je beheert de magazijnen en andere opslagfaciliteiten, organiseert de indeling en zorgt voor een efficiënt logistiek verloop;
- je voert kwaliteitscontroles uit om ervoor te zorgen dat goederen en diensten aan de kwaliteitsnormen voldoen;
- je onderhoudt contacten met stakeholders om ervoor te zorgen dat iedereen op de hoogte is van de logistieke planning;
- je houdt bij wat de logistieke prestaties zijn, waarbij je trends analyseert en resultaten rapporteert aan het management.
wat zijn belangrijke competenties van een logistiek manager?
Als logistiek manager bezit je verschillende vaardigheden en competenties om de logistieke activiteiten van een bedrijf goed te plannen, coördineren en beheren. De belangrijkste zijn:
-
je ziet problemen voordat ze echt een probleem worden en vindt snelle effectieve oplossingen;
- je analyseert gegevens en trends om logistieke processen te kunnen optimaliseren;
- je ontwikkelt langetermijnstrategieën en zorgt dat logistieke operaties worden verbeterd;
- je bent communicatief sterk;
- je hebt kennis van logistieke software en systemen voor het volgen, plannen en beheren van operaties;
- je beheert de logistieke kosten en zorgt dat alles binnen het gestelde budget blijft;
- je plant en beheert tijdlijnen om te zorgen dat alles volgens schema verloopt.