1. houd je reguliere routine aan 
  2. maak een vaste werkplek en ‘ga naar je werk’
  3. effectief thuiswerken met to-do-lijstjes 
  4. plan productiviteit in
  5. houd contact met je collega’s

Ben je zelf werkgever en wil je weten hoe je stress verlaagt bij je thuiswerkende werknemers? Lees dan onze tips tegen werkstress.

tip 1. houd je reguliere routine aan 

Regelmaat en structuur helpen om mentaal stabiel te blijven. Blijf daarom je dagelijkse routine volgen: voer je vaste ochtendrituelen uit, kleed je aan en sla je ontbijt niet over. Werk ook thuis op vaste werktijden, bijvoorbeeld van 9 tot 5.

tip 2. maak een vaste werkplek en ‘ga naar je werk’

Uit onderzoek blijkt dat thuiswerkers vaak een verstoring van de balans tussen ‘werktijd’ en ‘privétijd’ ervaren. Zorg er daarom voor dat je thuis een werkplek voor jezelf inricht. Baken deze plek af, hoe klein hij ook is. Maak er echt je eigen plekje van! Houd het opgeruimd en probeer je werkplek comfortabel te maken. Een afgestelde bureaustoel, een goede monitor of externe muis helpen om een fijne thuiswerkplek te creëren. Zo kun je elke dag ‘naar je werk gaan’. 

tip 3. effectief thuiswerken met to-do-lijstjes 

Het is verleidelijk om thuis langer door te blijven werken, ook als de ‘werktijd’ al voorbij is. To-do-lijstjes helpen je om het einde van je werkdag te bepalen. Schrijf ‘s ochtends alle taken voor die dag op en probeer je hieraan te houden. Hoe lekker is het als je aan het eind van de dag al je taken hebt afgestreept? Zo ga je met een voldaan gevoel je vrije avond in! 

Lukte het toch niet om alles die dag af te maken? Neem dan 5 minuten aan het eind van je dag om je to do’s voor morgen op te schrijven. Zo sluit je je werkdag alsnog met rust af. 

tip 4.  plan productiviteit in 

Vuile was, een volle vaatwasser of een vieze prullenbak? Thuis zijn er veel prikkels die kunnen afleiden van werk. Ook binnenkomende appjes, mailtjes of chatberichten voorkomen dat je écht geconcentreerd aan de slag bent. Plan daarom momenten in dat je ongestoord aan het werk gaat en momenten dat je pauze neemt. Zorg dat je je pauzes ook écht neemt. Niemand kan non-stop doorwerken. We hebben een paar technieken op een rij gezet die je helpen om hiermee effectief aan de slag te gaan.  

pomodoro techniek 

De pomodoro techniek heeft tijdsblokken van concentratie en van rust. De techniek helpt om beter te concentreren. Het werk zo: 

  1. haal alle afleidingen weg: zet notificaties uit, sluit je mail af en leg je telefoon weg 
  2. zet een wekker voor 25 minuten. In deze tijd ga je aan het werk
  3. gaat de wekker af? Neem dan 5 minuten rust. Loop eventje, haal wat te drinken of ga naar de wc 
  4. herhaal hierna deze techniek opnieuw
  5. heb je de pomodoro techniek 4x achter elkaar uitgevoerd? Neem dan een pauze van 30 minuten. 

timeboxing 

Als je 25 minuten te kort vindt om te concentreren, werkt timeboxing misschien beter voor jou. Hoe doel van timeboxing is om je taak af te maken binnen een bepaald tijdsblok. Door jezelf een deadline op te leggen, werk je effectiever. Zo werkt deze techniek: 

  1. bekijk de taken van je to-do-lijst. Schat in hoeveel tijd je per taak bezig bent
  2. deel je werktijd in tijdsblokken (boxes) van 30, 45 of 60 minuten in
  3. focus tijdens een tijdsblok alleen op het uitvoeren van één specifieke taak. Ook hier geldt: haal alle afleidingen weg
  4. is de tijd om? Stop dan met het uitvoeren van de taak. Neem een korte pauze (10 min) en begin aan een nieuw tijdsblok. Start een nieuwe taak of ga door met de oude taak
  5. heb je 2 of 3 tijdsblokken gehad? Neem dan een langere pauze van 30 minuten. 

tip 5. houd contact met je collega’s 

Je werk is een stuk leuker als het onderling gezellig is met collega’s. Persoonlijk contact helpt om je mentaal gezond te voelen. Onderhoud daarom het contact met je thuiswerkteam en je andere collega’s. Begin bijvoorbeeld in videomeetings niet direct over werk. Maak eerst een persoonlijk praatje. Of organiseer een online koffiemoment! Zo houd je het niet alleen leuk voor jezelf, maar houd je ook je collega’s betrokken.