Een sterke merkstrategie verbindt consumentenbehoefte met bepaalde emoties, en zorgt ervoor dat je de competitie voorblijft. Combineer een uitstekende reputatie met een goed herkenbaar merk en je ziet jouw verkoopcijfers stijgen - net als jouw aantrekkelijkheid voor talent op de arbeidsmarkt. Maar in het streven naar een herkenbaar merk dat talent aantrekt, worden nogal eens fouten gemaakt.

let op: dit zijn de 6 meest voorkomende fouten bij employer branding

  1. quick fix
  2. losse flodder
  3. half werk
  4. spammen
  5. navelstaren
  6. copycat

1: quick fix

Sommige bedrijven denken te snel en te gemakkelijk dat een nieuw, flitsend imago een ‘quick fix’ is voor een schrale bedrijfscultuur. Maar een nieuw logo op de motorkap maakt van een Renault Twingo nog geen Aston Martin. Wat jouw employer brand werkelijk nodig heeft, is een sterke boodschap: een emotionele beleving die ervoor zorgt dat jouw merk herkenbaar en aantrekkelijk is. 

2: losse flodder

Een merkstrategie moet doordacht in elkaar zitten. Zorg voor een plan waarin de marketingdoelen voor jouw employer brand kort en bondig staan omschreven - inclusief concrete, haalbare en meetbare stappen voor het realiseren ervan. Bijvoorbeeld: het aanpassen van je logo met als doel een nieuwe doelgroep op de arbeidsmarkt aan te spreken, kan - op zichzelf - niet zorgen voor het realiseren van de zakelijke doelstelling ‘verandering’. Een dergelijke aanpassing moet een geïntegreerd onderdeel uitmaken van een helder uitgewerkte, allesomvattende strategie. 

3: half werk

Feit: halfbakken investeren in een merkstrategie - of het nu gaat om beknibbelen op tijd, geld of energie - levert ook maar de helft van het gewenste resultaat op. Ons advies: neem je employer brand serieus. Dus geef het alles wat nodig is om de beste talenten van de arbeidsmarkt voor jouw bedrijf te interesseren. 

4: spammen

Sommigen zien employer brand strategie als pure marketingstrategie: je naam zo vaak als je maar kan de markt in pompen. Deze focus op kwantiteit (versus kwaliteit) leidt niet tot blijvend resultaat. En erger: je loopt het risico dat je doelgroep je boodschap ziet als onoprecht of gekunsteld - en dus bereik je precies het tegenovergestelde van wat je wil. Het talent dat je wilt aantrekken zal je afschrijven, nog voordat je serieus in beeld komt.

5: navelstaren

Een fout die veel gemaakt wordt, is het employer brand te (her)positioneren voor de huidge markt in plaats van voor de markt van morgen. Als je wilt dat jouw merk staat voor betekenisvolle verandering die jouw organisatie de toekomst in kan leiden, dan is het niet meer dan logisch dat ook jouw merkstrategie klaar is voor die toekomst. Kijk vooruit en zorg dat je weet wat de kandidaten van morgen verwachten van je organisatie (en van je concurrenten in dezelfde markt). 

6: copycat

Natuurlijk wil je weten wat jouw doelgroep aanspreekt. Welke werkgevers vinden ze interessant, en waarom? Het is verleidelijk deze bedrijven te imiteren, in de hoop dat ook jij aantrekkelijk wordt voor talentvolle kandidaten. Maar het ligt voor de hand dat jouw concurrenten hetzelfde doen, en dat betekent alleen maar dat er meer vissers in dezelfde vijver hengelen. Bedenk daarom liever: waarin zijn wij anders dan onze competitie? Wat hebben wij kandidaten te bieden dat nergens anders geboden wordt? Creëer jouw eigen unieke identiteit, zoekt de niche en spring erin - voordat iemand anders dat doet. 

Meer weten? Volg het laatste nieuws over employer branding.