voorbeeld

Marion van Achteren

Troelweg 1

1012 AA Avoorsdorp

marion@e-mail.com

uitleg

Start met je adres. Let op: denk er hier al goed over na of het bedrijf formeel is ingesteld, of eerder informeel. Bij informele bedrijven wordt dit namelijk niet verwacht en kun je het adres dus weglaten.

voorbeeld

Marketingbureau [naam]

T.a.v. de heer Jansen

Autostraat 3

1234 AB Woonplaats

Avoorsdorp, 2 februari 2022

uitleg

Daarna komt het adres van de werkgever. Gebruik ook dit deel alleen als het past bij het bedrijf, en bekijk goed bij wie je solliciteert. Diens naam zet je achter t.a.v.

voorbeeld

Onderwerp: sollicitatiebrief voor de functie van social media manager.

uitleg

Het is belangrijk dat de ontvanger van de brief weet waarom je de brief stuurt. Schrijf dus niet alleen ‘sollicitatie’ in het onderwerp, maar maak de reden duidelijk en zet ook de functie neer.

voorbeeld

Geachte heer Jansen,

Beste heer Jansen,

Hoi meneer Jansen,
 

Beste mevrouw Van Aarden,

Geachte commissie, (bij meervoud)

Geachte meneer, mevrouw,

uitleg

Aanhef. Belangrijk voor de toon van je brief. Hiernaast zie je drie verschillende manieren waarop je de brief kan openen. Laat dit afhangen van de sfeer van het bedrijf.

Heeft de lezer een tussenwoord in de naam? Dan schrijf je ‘van’ na ‘geachte’ of ‘beste’ ook met een hoofdletter. Weet je de naam van de ontvanger echt niet? Schrijf dan geachte heer, mevrouw,

voorbeeld

Toen ik uw vacature las, heb ik alvast een aangenomen-post gemaakt voor op m’n Instagram. Ik kan niet wachten om als Social media manager bij jullie aan de slag te gaan.

uitleg

Inleiding. Zorg voor een pakkende en originele openingszin en laat jezelf meteen zien. Zo ben je niet één uit duizenden en wil de lezer meteen doorlezen.

voorbeeld

Ik volg jullie al een aantal jaar online. Ik ken marketingbureau [naam] als een bureau dat de mens centraal stelt. Zelf geloof ik ook in die menselijke benadering. Ten eerste uit persoonlijke overtuiging en ten tweede omdat mensgericht denken leidt tot betere communicatie. En dus een hogere engagement rate op social media!

uitleg

Argumentatie. Beredeneer in deze alinea waarom jij de perfecte match bent voor de functie. Benoem ook achterliggende redenen waarom je specifiek voor dit bedrijf kiest. 

Kies er hier voor om je skills uit te leggen, zodat de werkgever meteen weet of je geschikt bent of niet.

voorbeeld

Ik heb me tijdens mijn studie Communicatie gespecialiseerd in social media. Daarna heb ik kennis en ervaring opgedaan als social media manager bij reclamebureau [naam] in Amsterdam. Daar heb ik in anderhalf jaar tijd bij elk account groei gerealiseerd, in zowel bereik als conversie. Bij één van mijn posts staat de teller zelfs op X views! Je vindt meer over mijn werkervaring en studie in de bijgevoegde cv.

uitleg

Middenstuk. Zorg voor korte alinea’s. Zo wordt de brief namelijk een stuk leesbaarder. Denk aan 4-5 zinnen per alinea.

In de tweede alinea vertel je over je werkervaring en je studie. Benoem ook een hoogtepunt van je carrière. Een beetje opscheppen mag! 

Refereer vervolgens naar je cv, waar nog veel meer werkervaring op staat.

voorbeeld

De verschillende klanten en projecten bij [naam] zijn interessant en ik doe hier veel kennis en ervaring op. Maar ik merk dat mijn passie meer ligt bij het bouwen van socials. Ik zou dan ook heel graag de merkstrategie van [naam] uit willen dragen op social media.

uitleg

Middenstuk. Vertel hier alles over je intenties en motivatie. Zo weet de werkgever meteen uit welk hout je bent gesneden en of je bij de sfeer op kantoor past.

Maak ook duidelijk waarom je wilt wisselen van baan. Dat zorgt voor duidelijkheid en zo voorkom je vraagtekens bij de werkgever.

voorbeeld

In deze functie kan ik mijn passie voor social media en creativiteit kwijt. De uitdaging om de kernwaarde menselijke benadering verder uit te bouwen ga ik graag aan. Ik kijk ernaar uit om hier verder met u over te praten tijdens een oriëntatiegesprek. 

Bedankt voor uw tijd.

uitleg

Afsluiting. Probeer hier ook weer creatief en origineel te zijn en sluit af met een leuke uitsmijter of anekdote. Herinner jezelf aan het feit dat bedrijven honderden sollicitatiebrieven per maand lezen. Het is dus enorm belangrijk dat je (goed) wordt herinnerd. 

Geef hier nog één keer aan waarom de baan perfect voor jou is, en zorg dat ze contact met je opnemen door te zeggen dat je graag een persoonlijk gesprek aan wilt gaan.

voorbeeld

Met vriendelijke groet,

Groet,

Hoogachtend,

Marion van Achteren

Bijlage: cv

uitleg

Ondertekening en bijlage. Vergeet niet om je brief netjes af te sluiten en in de bijlage je cv mee te sturen. 

Ook hier zie je weer drie verschillende tonen, kies zelf welke het beste bij de werkgever past.

meer voorbeelden van sollicitatiebrieven?

Digitale sollicitatiebrieven, papieren sollicitatiebrieven, open sollicitatiebrieven… ze komen allemaal op hetzelfden neer. Jij wil ergens aan de slag! Benieuwd naar meer voorbeelden van sollicitatiebrieven of wil je tips voor je  motivatiebrief? Bekijk dan onze handige voorbeelden: