Kunstmatige intelligentie - ofwel: Artificial intelligence (AI) - verandert de manier waarop we leven en werken. AI is overal aanwezig - van eenvoudige rekenmachines tot zelfrijdende auto’s en ruimtevaartoperaties. Ook HR kan AI gebruiken, bijvoorbeeld om resultaten te verbeteren of werknemers efficiënter te volgen. Toch doen HR-afdelingen nog niet genoeg met kunstmatige intelligentie, blijkt uit onderzoek. 

kloof tussen gebruik AI op werk of privé

Oracle deed samen met Future Workplace onderzoek onder ruim 1.300 HR-leidinggevenden en werknemers naar het gebruik van kunstmatige intelligentie. Hieruit bleek dat 70% van de respondenten al een of andere vorm van AI in zijn of haar privéleven gebruikt. En op het werk zou maar liefst 93% bereid zijn om orders van een robot aan te nemen. Maar als we het over de werkelijke toepassing van AI op het werk hebben, zien we een flinke kloof. Slechts 24% van de werknemers en 6% van de HR-professionals gebruiken een vorm artificial intelligence, stelt het rapport ‘AI at work’. Eerder bleek uit onderzoek van Deloitte dat 72% van de top uit het bedrijfsleven AI op de werkplek als een belangrijk onderwerp beschouwt. Maar slechts 31% voelt zich er klaar voor om het daadwerkelijk aan te pakken. Een flinke tegenstelling dus tussen wens en werkelijkheid.

voordelen van AI op het werk

Oracle stelt dat zowel werknemers als HR-leidinggevenden begrijpen dat de voordelen van AI verder gaan dan alleen het automatiseren van handmatige processen. Het helpt hen om de productiviteit te verhogen en hun prestaties te verbeteren. De komende drie jaar verwachten werknemers dat AI:

  • de operationele efficiëntie (59%) zal verbeteren
  • snellere besluitvorming mogelijk maakt (50%)
  • de kosten aanzienlijk zal verlagen (45%)
  • betere klantervaringen mogelijk zal maken (40%) 
  • de employee experience zal verbeteren (37%)

Ook HR-managers zien de positieve impact die AI zou kunnen hebben op:

  • opleiding en ontwikkeling (27%)
  • performance management (26%) 
  • de salarisadministratie/payroll (18%)
  • recruiting (13%) 
  • employee benefits (13%)

drempels bij invoering AI

Ondanks de duidelijke voordelen van AI doen organisaties te weinig om werknemers erop voor te bereiden, zo vinden de HR-leidinggevenden die aan het Oracle-onderzoek meewerkten. Ze noemen een aantal belemmeringen waardoor AI nog niet goed in de organisatie geïmplementeerd wordt:

  • 90% is bezorgd dat hij/zij zich niet zal kunnen aanpassen aan de snelle implementatie van AI als onderdeel van het werk. Bovendien vinden de HR-professionals dat zij op dit moment niet voldoende vrijheid en ruimte krijgen om de opkomende AI-competentiekloof in hun organisatie aan te pakken
  • 72% merkt op dat er in de organisatie geen enkele vorm van AI-training bestaat

Daarnaast noemen de respondenten nog een aantal andere obstakels voor een goede implementatie van AI in de organisatie: de kosten (74%), ontoereikende technologie (69%) en veiligheidsrisico's (56%).

dit kan HR doen

Veel bedrijven hebben kunstmatige intelligentie nog steeds niet geïmplementeerd. Wat zou HR kunnen doen om AI in de organisatie te implementeren? Emily He, senior vice president van de human capital management cloud business group van Oracle zegt daarop het volgende: ‘Organisaties moeten als eerste samen met hun HR-leidinggevenden de competentiekloof zien te dichten. Bovendien moet de IT-strategie gericht zijn op de integratie van eenvoudige en krachtige AI-innovaties in bestaande bedrijfsprocessen.’ 
Ook Dan Schawbel, auteur en research director bij Future Workplace, vindt dat organisaties die willen profiteren van AI nu moeten investeren in trainingsprogramma’s die de AI-vaardigheden van hun personeel vergroten. En de werknemers zelf moeten - om relevant te blijven voor de huidige en toekomstige arbeidsmarkt - AI omarmen als onderdeel van hun werk.

Eén van de beste dingen die HR kan doen om AI in de organisatie te introduceren, is er zelf meer gebruik van maken. Er zijn volop mogelijkheden voor HR om AI te integreren in de huidige processen en werkwijzen. En als HR-medewerkers eenmaal beter bekend zijn met de technologie, zullen ze ongetwijfeld andere teams inspireren en helpen er ook mee aan de slag te gaan.