In deze tijd van schaarste moet je alle mogelijkheden gebruiken om een personeelstekort op te vangen - of liever nog: te voorkomen. Dat vraagt om een scherpe blik op de toekomst, maar het kan ook een slimme zet zijn om terug te kijken. Dat is de kern van ‘boomerang recruitment’: het aannemen van oud-medewerkers. Waarom dit een goed idee voor jouw bedrijf kan zijn, lees je hier.

weg is weg - of toch niet?

De gedachte die bij veel werkgevers leeft is: als een medewerker het besluit neemt om te vertrekken, dat moet hij ook maar weg blijven. Veel managers voelen het vertrek van hun medewerkers als een persoonlijk falen, iets wat zij misschien hadden kunnen en moeten voorkomen. 

In eerste instantie klinkt het misschien ook onlogisch: want waarom zou je iemand die jouw organisatie heeft verlaten vragen om terug te komen?
We hebben nu eenmaal te maken met een krappe arbeidsmarkt en de verwachting is dat dit voorlopig zo zal blijven. Dat vraagt om een recruitmentstrategie die bestaat uit een mix van wervingsmethoden, die elkaar versterken om succesvol te zijn. Boomerang recruitment kan daar een effectief onderdeel van uitmaken. Of het een goed idee is, heeft alles te maken met de reden waarom je oud-medewerker is vertrokken. 

checklist

Het uitgangspunt bij boomerang recruitment is dat je iemand terug aan boord haalt die een grotere toegevoegde waarde heeft dan toen hij je bedrijf verliet. Deze checklist kan helpen om te bepalen of het een goed idee is om oud-medewerkers te vragen of ze weer bij je bedrijf willen komen werken:

  • je oud-medewerker is ‘op goede voet’ vertrokken: er was geen sprake van een (arbeids)conflict
  • de reden waarom je oud-medewerker is vertrokken speelt nu niet meer: bijvoorbeeld omdat er toen sprake was van inkrimping/afslanking van een afdeling of team
  • je kunt je oud-medewerker een nieuw perspectief bieden: denk aan groeimogelijkheden die er eerder niet waren.

voordelen

Boomerang recruitment kun je zien als win-winsituatie. Dit zijn de voordelen:
je ‘boomerang medewerker’ komt terug met meer kennis, expertise en werkervaring het contact is al warm en je weet van je van elkaar mag verwachten
de kosten voor werving, training en inwerken zijn lager dan bij werving van nieuwe medewerkers - ook als ze een nieuwe rol krijgen
terugkerende medewerkers voelen zich meestal meer betrokken bij je organisatie dan nieuwe (onbekende) medewerkers
boomerang recruitment kan ook zorgen voor een positief effect op je imago als werkgever bij je huidige medewerkers: zij zien dat het gras bij andere bedrijven helemaal niet zoveel groener is. 

tips

Aan de basis van een succesvolle boomerang recruitment-aanpak staat goed relatiemanagement. Dat betekent dat je goede contacten onderhoudt met medewerkers die vertrekken - om wat voor reden dan ook en op wat voor manier dan ook. Houd het contact warm, want dat zorgt ervoor dat een voormalig medewerker jou niet snel zal vergeten. 

Zo kun je dat aanpakken:

vertel je vertrekkende medewerkers (die je graag had willen behouden) in het exitgesprek dat ze altijd mogen terugkomen en dat de deur altijd op een kier staat
houd contact, bijvoorbeeld door een maandelijkse nieuwsbrief of via een social media kanaal en nodig ze uit voor (netwerk)borrels
informeer ze regelmatig over de ontwikkelmogelijkheden en groeikansen die je bedrijf biedt.

Lees ook: