Bij Bakker Bedrijfswagens werken zo’n vijfhonderd werknemers, bij twintig vestigingen, verspreid over Midden-, Noord- en Oost-Nederland. Het bedrijf houdt zich bezig met verkoop, reparatie, onderhoud, schadeherstel en verhuur van bedrijfswagens.

‘Bij Bakker Bedrijfswagens wordt hard gewerkt, maar ook veel gelachen. Onze directeur noemen we bij zijn voornaam en je kunt gewoon bij hem binnenlopen. Korte lijnen dus en we zijn altijd benieuwd naar jouw mening. Onze mensen zijn belangrijk voor ons en daarom doen we ook veel voor ze’, zegt Sonja.

hoe belangrijk zijn goede vakmensen voor jullie?

‘Ze zijn echt onmisbaar. Verkoop en verhuur zijn een belangrijke bron van inkomsten voor Bakker Bedrijfswagens, maar de uren die onze werknemers steken in maatwerk, reparatie, onderhoud en herstel zijn minstens zo belangrijk. Een verkochte wagen is soms nog wel twee weken bij ons om ‘m helemaal naar wens te maken voor de klant. De gewenste oplegger of bovenbouw leveren, van autolaadkranen tot tankopleggers, spuiten in bedrijfskleuren: het werk is heel gevarieerd. De truckbranche vraagt dan ook om specialistisch, goed geschoold technisch talent.’

Tekst gaat verder onder de foto van Sonja van de Burgwal.

Sonja van de Burgwal is HR-manager bij Bakker Bedrijfswagens

Sonja van de Burgwal is HR-manager bij Bakker Bedrijfswagens

is dat talent goed te vinden op de arbeidsmarkt? 

‘Helaas niet. De truckbranche is echt een niche. Momenteel stromen er landelijk maar zo’n veertig tot vijftig leerlingen een bbl-traject in bij ons of bij een concurrent. De truckbranche is vrij onbekend, ouders zijn er vaak ook wat huiverig voor. Want ja, het is fysiek werk, je wordt er weleens vies van, maar het is ook ontzettend gaaf als je van techniek en grote voertuigen houdt. Bovendien verdien je als truckmonteur meer dan een gemiddelde administratieve kracht. En het is werk dat altijd nodig blijft. Letterlijk werken met je handen, het is een echt vak.’

hoe lossen jullie die schaarste op? 

‘Op verschillende manieren. Daar zijn we al zo’n zes jaar mee bezig. Destijds keken we aan tegen uitstroomcijfers van 20% door vergrijzing. Gecombineerd met die krappe arbeidsmarkt, echt schrikbarend. Een bedreiging, niet alleen voor Bakker Bedrijfswagens, voor de hele branche. Het roer moest om. Ik ben toen samen met mijn collega’s een eigen Academy begonnen. We hadden namelijk ook ontdekt dat ons interne leerklimaat beter kon. Er was te weinig aandacht en animo voor de begeleiding van leerlingen op de werkplaats. Die mentaliteit moest anders: ontwikkelen en opleiden is juist leuk en niet lastig of tijdrovend. En bovendien: het is noodzakelijk voor Bakker Bedrijfswagens. We hebben daarom ook veel aandacht geschonken aan de leermeesters. Sommige leermeesters zijn goed in voor een groep staan, andere zijn juist beter in de een-op-eenbegeleiding. We zetten iedereen in z’n eigen kracht. Leren is leuk.’

wat heeft de academy jullie gebracht?

‘Ontzettend veel, het bleek echt een game changer. Een voorbeeld: van tien minuten aandacht voor een leerling op de werkplaats naar gemiddeld eens per maand er een dag echt helemaal uit zijn. Acht leerlingen gaan dan, samen met twee leermeesters, aan de slag met bijvoorbeeld een complexe storing. Ze krijgen theorie en uitleg en gaan vervolgens oefenen. Je ziet de leerlingen dan echt groeien en opbloeien.’

en dat merk je op de werkvloer? 

‘Klopt, de maandag na zo’n dag merk je dat ze echt een stap hebben gezet. In kennis, kunde en zelfvertrouwen. Bij ons leert jong van oud en oud leert van jong. En dat geeft een enorme boost. Leren is onderdeel geworden van onze cultuur. Dat enthousiasme straalt ook uit naar buiten, we zijn gegroeid van twaalf naar zeventig leerlingen. De Bakker Academy won als kers op de taart in 2019 de prijs voor beste leerbedrijf van Nederland in onze sector, Daar zijn we natuurlijk erg trots op. En ook dat werkt weer heel positief door, leerlingen willen graag bij ‘the winning team’ horen. Lekker aan de slag bij een werkbedrijf waar ze ertoe doen en op waarde worden geschat.’

loont het zich, zo'n eigen academy?

‘Ja, leermeesters en ondersteuning kosten natuurlijk geld, maar er zijn praktijksubsidies en leerlingen zijn minder duur dan opgeleide monteurs. We hebben alles doorgerekend en voor ons is het zeker lonend. De juiste aandacht is zo belangrijk, dat betaalt zich terug in kwalitatief beter werk, in minder fouten ook. Ook het groepsgevoel loont. Leerlingen waarderen het om echt ergens bij te horen, dat zorgt voor enthousiasme en plezier. Bakker is gewoon een fijne club. Dat bij elkaar opgeteld zorgt ervoor dat we perspectief weten te bieden en de kans is dan ook veel groter dat ze bij ons willen blijven na hun opleiding. De investering haal je er dan zo weer uit.‘

is jullie probleem nu opgelost?

‘De ergste bedreiging hebben we inderdaad op een heel positieve manier weten te keren. De arbeidsmarkt blijft echter krap voor ons. Vandaar dat we de samenwerking met de Randstad Vakschool zijn gestart. We zien namelijk dat er veel meer technisch talent is als je breder kijkt. Talent dat de truckbranche gewoon niet kent of talent dat de verkeerde opleiding heeft gekozen maar wél de skills heeft. Randstad richt zich op deze groep, vindt en enthousiasmeert ze. Bij wederzijdse interesse krijgen ze een assessment. We kijken heel breed, waarbij je voor monteur wel de capaciteit in huis moet hebben om door te leren tot minimaal niveau 3. Maar ook als je dit niet kunt, kijken we of we je kunnen plaatsen, bijvoorbeeld bij Parts (red. onderdelen) of als service adviseur. Na het assessment ga je stage lopen. Is de klik er? Dan stroom je in bij de Academy en ga je bij Bakker Bedrijfswagens een mooie toekomst tegemoet.’

► Wie kiest voor vakmanschap heeft de toekomst. Door vakmensen op te leiden zorgen we samen voor een bijdrage aan de maatschappij. Je leest er alles over in onze paper 'Trots op vakmanschap'.

download de paper