De arbeidsmarkt van vandaag is complexer dan ooit. Als werkgever moet je letterlijk alles uit de kast halen om je medewerkers tevreden te houden en ze alle reden te geven niet te vertrekken. 

Als je een aantrekkelijke werkgever bent, is het gemakkelijker om talent te werven en te behouden in deze krappe arbeidsmarkt. Maar hoe word (en blijf) je aantrekkelijk als werkgever? Wat zijn de drijfveren van je medewerkers en van nieuw talent om bij jouw organisatie te willen werken? En welke invloed hebben externe factoren op jouw employer brand? ​​Jaarlijks doen we hier wereldwijd representatief en onafhankelijk onderzoek naar. De belangrijkste conclusies en tips, en wie de aantrekkelijkste werkgevers van Nederland zijn, lees je in onze nieuwe paper. Ook geven we je meer informatie over employer branding in jouw sector en wat daar het verschil maakt.

randstad employer brand research 2023: de nieuwe paper

In deze paper lees je onder andere:

  • het laatste nieuws over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt
  • wat de komst van gen z betekent voor jou als werkgever
  • waarom mensen van baan switchen
  • hoe bevlogen medewerkers je organisatie succesvoller maken

randstad awards 2023: dit zijn de aantrekkelijkste werkgevers van nu

Sinds 2000 reiken we ieder jaar de Randstad Award uit: dé prijs voor Nederlandse organisaties met het sterkste employer brand. Uit de 150 grootste organisaties (profit en non-profit) selecteren we de meest aantrekkelijke werkgever op basis van criteria als: arbeidsvoorwaarden, werksfeer en carrièremogelijkheden. In de paper lees je wie de winnaars zijn van dit jaar en waarom.

waarom employer branding belangrijk is

Employer branding gaat over hoe je als werkgever wordt gezien en ervaren: je merk als werkgever. Een sterk employer brand maakt hét verschil in de strijd om talent op de arbeidsmarkt. Het helpt niet alleen bij het vinden en aantrekken van nieuwe medewerkers, maar het is ook cruciaal voor het vasthouden van de medewerkers die al bij je werken en die je hard nodig hebt voor succes en groei in de toekomst.

Als deze twee groepen op de arbeidsmarkt jou een fijnere werkgever vinden dan de rest, dan heb je een voorsprong op je concurrenten die goud waard is.

over het onderzoek

Het Randstad Employer Brand Research onderzocht in januari 2023 wereldwijd – in 32 landen – de aantrekkelijkheid van bedrijven. Wereldwijd zijn bijna 163.000 respondenten en 6.022 organisaties geënquêteerd. Het onderzoek geeft een overzicht van bedrijven, sectoren en kenmerken die in trek zijn en waarom. Centraal staat het employer brand: het werkgeversmerk. De inzichten uit het onderzoek bieden organisaties aanknopingspunten om zich in de huidige complexe wereld van werk te onderscheiden als een aantrekkelijk en modern werkgever.

de paper ‘modern werkgeverschap' downloaden