Randstad Onderwijs biedt (bijna afgestudeerde) docenten een opleiding tot ondernemend docent die het onderwijs wil verbeteren. Bij TOPklas nemen we je mee op ontwikkelreis en leer je vernieuwend en innovatief lesgeven. Randstad biedt je de kans om bedrijven als ABN AMRO, KLM, HEMA en het DeLaMar Theater te ontdekken. Zo leer je hoe je een brug slaat tussen onderwijsland en het bedrijfsleven.

Binnen dit onderwijstraineeship staan persoonlijke ontwikkeling, onderwijsvernieuwing en ondernemend onderwijs centraal. In twee jaar tijd ga je aan de slag op drie verschillende scholen. Samen met je intercedent bepaal je welke scholen dat gaan worden. Om de week op vrijdag volg je met je mede-trainees een workshop, bedrijfsbezoek of kennissessie. Je sluit af met een masterclass (eindpresentatie) over een onderwerp wat goed bij jou past. Lees meer over het TOPklasprogramma van 2018/2019.

In maart 2019 starten de aanmeldingen weer voor een nieuw schooljaar TOPklas. Heb je in de tussentijd vragen? Stel ze ons gerust.

  • je kennismaakt met verschillende onderwijstypes (po, vo, mbo, hbo).
  • je deelneemt aan workshops en bedrijfsbezoeken van gerenommeerde bedrijven.
  • je 468 register uren (punten) verdient, ​waarmee je je professionele ontwikkeling kunt aantonen op RegisterLeraar.
  • je een salaris conform cao ontvangt, inclusief reiskostenvergoeding.
  • je een detacheringscontract krijgt voor 2 jaar (voor 0,6 of 0,8 fte).
  • je een netwerk instapt met mede-trainees, bedrijven, scholen en natuurlijk Randstad.
  • je de leukste onderwijsvacatures (vaste banen of detachering) binnen handbereik hebt.
  • je de kans krijgt om in andere keukens te kijken zonder dat je je zorgen hoeft te maken over je inkomen.
  • je met persoonlijke coaching meer tools in handen krijgt voor onderwijsontwikkeling en ondernemend onderwijs.

lees de ervaringen van topklastrainees

  • eerstejaars trainee rosalie vertelt

    Rosalie van den Hengel (27) is biologie- en techniekdocent op het Elde College in Schijndel. Ze geeft les aan tweede klassen VMBO, basis, kader en theoretisch. Rosalie rondde in juni 2018 haar eerste jaar TOPklas af.

    hoe werd jij topklastrainee?

    Ik was 21 jaar en net afgestudeerd toen ik bij Randstad in Eindhoven binnenkwam en iets tegenkwam over TOPklas. Ik heb het besproken met de intercedente die erover ging, maar ik was er nog niet klaar voor. Toen ben ik wel via Randstad Onderwijs gaan werken, bij het Udens College. Omdat ik zo jong was vond ik het heel fijn via een bureau te solliciteren, de intercedente gaf mij een goede steun in de rug. Vier jaar later heb ik opnieuw gesolliciteerd voor TOPklas en kon ik het alsnog gaan doen. Dat jaar was ik ook bezig met afstuderen voor tweedegraads biologiedocent. Qua tijdsbelasting vond ik het goed te doen, ook al deed ik drie dingen tegelijk. Ik werkte 0,8 in drie-en-een-halve dag.

    waar bestond je project in je eerste van topklas uit?

    Ik heb de thema’s ‘vernieuwend’ en ‘ondernemend’ gecombineerd, door samen met een collega onze klassen aan de slag te laten gaan met het bouwen van zeepkisten. In groepjes van drie of vier losten ze allerlei problemen zelf op en gingen ook bij bedrijven in de buurt materiaal vragen. Fietsbanden, winkelwagens, stukken staal. Ook mochten ze aankloppen bij bovenbouwleerlingen voor hulp met lassen en om mee te denken. Uiteindelijk zijn er twee mooie, rijdende wagens gemaakt door mijn kader 2 klas. Alle collega’s waren enthousiast en de leerlingen zelf ook.

    welk bedrijfsbezoek bleef je bij?

    Vooral KLM, de les over de-escalerend communiceren. Omdat de acteur zo ontzettend goed was. Die speelde een boze ouder of leerling en was heel overtuigend. We kregen allemaal feedback op onze eigen reactie en manieren aangeleerd om met agressie om te gaan. Als iemand scheldend op je af komt, de dingen benoemen. Ik hoor dat je ‘…’, ik voel daar zelf ‘...’ bij en ik wil dat je stopt.

    kun je een voorbeeld geven van iets wat je is bijgebleven uit de masterclasses?

    Eentje ging over reflecteren met je leerlingen. Een andere manier van vragen ‘wat heb je geleerd vandaag?’. Het kunnen heel simpele dingen zijn, maar waar je zelf misschien niet zo snel op komt. Zoals bijvoorbeeld post-it’s uitdelen aan de leerlingen met de instructie; je schrijft erop wat je hebt geleerd en wat je minder goed hebt begrepen en plakt hem op de deur als je weggaat. Dat is anoniem en geeft mij een heel goed beeld.

    wat vond je het meest verassend aan topklas?

    Ik denk de impact die sommige presentaties kunnen hebben. De informatie landt echt en is ook direct toepasbaar. Bij ABN AMRO lieten ze wat over projectmanagement zien. Klein beginnen en dan een grote golf maken. Soms moet je ook gewoon beginnen. Ook handig was hun workshop over overtuigen.

    wilde je altijd al docent worden?

    Nee, maar ik kwam er op mijn STOAS opleiding achter dat ik lesgeven heel leuk vond. De opleiding valt onder het ministerie van Landbouw, niet onder het ministerie van Onderwijs. Docentschap is een verplicht onderdeel. Tijdens mijn stage op een Mbo-school realiseerde ik me ineens; ‘Hé dit is leuk! Ook vond ik het altijd al leuk om mijn medestudenten wat uit te leggen. Ik kon het goed blijkbaar, want ik werd vaak gevraagd.

    heb je al plannen voor de toekomst?

    Ik denk niet dat ik voor eeuwig alleen voor de klas wil staan. Voor over een aantal jaar denk ik aan zorgcoördinator of onderwijscoördinator.

  • tweedejaars trainee pim vertelt

    Pim van Barneveld  (22) is biologie- en natuur- & scheikundedocent. Hij geeft les aan tweede klassen kader op het Wellant College in Utrecht. Pim rondde in juni 2018 zijn TOPklastraineeship af.

    hoe werd jij topklastrainee?

    Ik werd door een intercedent van Randstad Onderwijs uit Utrecht benaderd, ik had mijn cv op een jobboard staan. Hij overviel me ermee, maar het klonk direct al heel leuk. Eén keer in de twee weken de vrijdag vrij houden voor een masterclass of bedrijfsbezoek, buiten die dagen om vroeg het niet zoveel input. Ik geloof er heel erg in dat sommige dingen op het juiste moment op je pad komen. Voor mij was dat zeker het geval met TOPklas. Ik was mijn motivatie om mijn opleiding af te maken een beetje kwijt. ‘Misschien geeft dit mij een boost en sla ik twee vliegen in één klap’, was mijn gedachte en dat bleek ook zo uit te pakken. Ik vond de motivatie om mijn opleiding af te maken terug, kon het TOPklasprogramma volgen en ondertussen ook werken bij Wellant. Ik heb zoveel contacten gelegd, weet nu wie ik ben als docent en weet waar ik mijn leerlingen naartoe wil sturen.

    kun je de eerste masterclass nog herinneren?

    Ja, dat was een businessgame met inzichten uit het bedrijfsleven. Wij moesten als intercedenten ‘de winkel draaiende houden’.  Ik ben blij dat ik docent ben geworden, want ik had veel te weinig geld verdiend, haha. Ik vond het wel heel leerzaam en ben zeker voorstander om het bedrijfsleven af en toe de klas in te halen.

    en je eerste bedrijfsbezoek?

    Dat was het hoofdkantoor van ABN AMRO in Amsterdam. Heel indrukwekkend, alles in dat gebouw was van marmer. Op zo’n plek kom je normaal niet. Het bezoek van KLM staat over de-escalerend communiceren me ook nog heel goed bij. Hoe je je woordkeus kunt veranderen en begrip kunt tonen. Als je te vaak ‘ik begrijp het’ zegt, kan dat iemand juist weer kwader maken. Ik heb deze vaardigheid al toe kunnen passen in mijn werk, dus dat is super. Weer een ander bedrijfsbezoek was in Utrecht bij het distributiekantoor van de HEMA. Het is heel handig om contacten te hebben bij zo’n bedrijf, ik ben mentor en Lob begeleider. Ik hoef leerlingen niet perse enthousiast te maken voor mijn vak, hoewel ik dat natuurlijk ook graag doe. Ik ben zelf meer pedagoog dan bioloog. Ik laat ze net zo lief zien waar ze in de buurt een bijbaan of stage kunnen vinden.

    wat waren jouw topklasprojecten?

    Het eerste jaar heb ik sketchnoting geïntroduceerd in de klas. Dat is een bijzondere techniek, waarmee je aantekeningen maakt in de vorm van tekeningetjes en krabbeltjes. Volgend jaar wil ik dat ook met de i-pad gaan doen. In het tweede jaar van TOPklas heb ik het thema ‘eigenaarschap’ genomen. Op regulier onderwijs is daar niet zoveel aandacht voor. Leerlingen moeten vooral heel veel en hebben zelf nauwelijks invloed. Ik ben zelf aan de slag gegaan met ‘wat vind je moeilijk, waardoor raak je meer geprikkeld’. Wat ik ook probeer te doen is meerdere vakgebieden met elkaar te verbinden.

    wilde je altijd al docent worden?

    Toen ik Havo 5 afrondde, wist ik al dat ik het leuk vond om wat te vertellen voor een groep. Ik wilde mondzorgkunde studeren of een lerarenopleiding. Mijn vader zit ook in het onderwijs en biologie vond ik het leukste vak op school. Het is voor mij toch ook het onderwijs geworden. Gaandeweg in mijn opleiding verschoof dat ‘iets vertellen voor een groep’ naar dat ik het het leukst vond om leerlingen te begeleiden. Door TOPklas heb ik dat nog meer kunnen ontwikkelen. We hadden meerdere workshops van dezelfde coach, Floor Hilgers. Zij ging in op ‘wie ben je als persoon’ en ‘wie ben je als docent’. Je hebt op je werk een rol en beweegt je ook in een systeem. Ze leerde ons systeemdenken met een bijna wiskundige benadering. Zo is er vaak een triade van drie mensen. Nu begrijp ik ook veel beter hoe organisatorische problemen op een school kunnen ontstaan. Bij Wellant was er een reorganisatie en ineens zag ik hoe alles in elkaar greep. Floor leerde ons ook beter presenteren. Iedereen kon dat in de basis al, we zijn al docent, maar er valt altijd iets te verbeteren en dat is heel gaaf om te leren.

  • tweedejaars trainee eva vertelt

    Eva Holland (24) is docent Nederlands op het ROC van Twente . Ze geeft Nederlands en Rekenen aan eerste- en tweedejaars studenten Dienstverlening. Eva rondde in juni 2018 haar TOPklastraineeship af.  

    hoe werd jij topklastrainee?

    Ik had gereageerd op de TOPklasvacature en kwam al snel in gesprek met de intercedente. Een tweejarig contract en daarmee baanzekerheid vond ik een groot pluspunt. Het is een programma wat naast je werk loopt, zo moet je het zien. Ik vond het qua belastbaarheid in tijd heel goed te doen.

    wilde je altijd al docent worden?

    Ja, ik vond mijn eigen schooltijd heel leuk en heb vandaaruit het idee gekregen om ook voor de klas te gaan staan. Ik heb de Pabo gedaan, maar omdat er toen weinig werk was, ben ik de lerarenopleiding Nederlands gaan doen.

    was het te doen voor jou, vanuit almelo vaak naar diemen of amsterdam voor een workshop of bedrijfsbezoek?

    Ja, zeker wel. Het is een investering, maar zo moet je er ook in staan als je TOPklas wilt gaan doen. De reiskosten krijg je trouwens allemaal vergoed. Niet alles was in het westen hoor, we hebben in Zwolle en Deventer schoolbezoeken gehad.

    wat is je in het bijzonder bijgebleven uit de workshops?

    Reflecteren. Daar ben ik ook op het idee gekomen voor mijn masterclass. ‘Waarom reageer je zoals je doet?’, dat is voor iedereen anders en heel diepgaand. Eén van de casussen van coach Floor Hilgers ging ook over een botsing tussen jou en een ander en hoe je daaruit kunt komen. Je kwetsbaar opstellen door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Ik wil dit graag oplossen, maar weet echt even niet meer hoe, wat denk jij ervan?’, is een manier om je een issue met een leerling oplossen.

    waar gaat je masterclass over?

    Mijn inspiratie was dus reflecteren en het gaat erover dat je als docent ook naar jezelf kunt kijken. ‘Waarom reageer ik zo?’ en 'Hoe kunnen we wel omgaan met deze leerling?' Ik heb een studiemiddag voor collega’s georganiseerd met als thema ‘positieve groepsvorming’. Die is goed ontvangen. 

    wat heb je geleerd van de bedrijfsbezoeken?

    Bij ABN AMRO ging het over verandermanagement. Over hoe je collega’s mee kunt laten gaan in jouw ideeën. Dat is nooit honderd procent te managen, maar een techniek is bijvoorbeeld voorafgaand aan een vergadering mensen al inlichten over het punt wat jij in gaat brengen en er met ze over praten. Bij het DeLaMar Theater vertelde de instructeur meer over hospitality, over hoe je mensen zich welkom laat voelen. Een voorbeeld daarvan is niet met andere dingen bezig zijn als leerlingen je klas binnenkomen. Heel simpel, maar ga maar na, hoe verleidelijk is het om nog even in je telefoon te kijken totdat iedereen zit. Ook het bedrijfsbezoek bij KLM vond ik erg waardevol op het gebied van communicatie.

    wat had je aan je mede-topklassers?

    Iedereen was positief kritisch naar elkaar en we brachten elkaar ook op ideeën. We hadden een gezellige groep.

    waren er ook onderwerpen die je vanuit je eigen opleiding al bekend voorkwamen?

    Soms, zoals een les over digitalisering. Dat is voor de één bekend en voor de ander helemaal nieuw. Maar het grootste verschil tussen TOPklas en mijn eigen opleiding, vond ik de aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Je blijft voortdurend naar jezelf kijken. Ik denk dat ik wel zelfverzekerder ben geworden ja.

    docenten kunnen al goed presenteren, wat heb je extra meegekregen?

    Onder meer dat je niet alles kunt brengen in dezelfde modus. Wat wil je overbrengen? Wil je de klas enthousiast maken of wil je juist rustig iets overbrengen? Als je alleen wat wilt uitleggen kun je met je stem hoog inzetten en laag eindigen. En iedereen net iets langer aankijken dan je misschien vanuit jezelf zou doen als je een presentatie geeft. Je handen kunnen wel bewegen, maar je moet je bewegingen niet te groot maken. We zijn allemaal gefilmd en gaven elkaar feedback. Presenteren is superbelangrijk.

    geef je dat je leerlingen ook mee?

    Ja. Ik begin in het eerste jaar al. Dat iedereen zich voorstelt en wat vertelt voor de klas over zijn gezin of hobby’s. In het MBO is naast het lesprogramma veel ruimte om zelf onderdelen toe te voegen, dus dat ik daarom goed aandacht kan besteden aan presenteren.

    wat zou je in de toekomst nog willen doen?

    Daar heb ik nu nog geen idee van, ik vind lesgeven nog heel lang leuk.