6 tips voor werken na een burn-out

blog 6 tips voor werken na een burn-out

In 2015 had maar liefst één op de zeven werkende Nederlanders last van burn-outverschijnselen. Veel voorkomende klachten zijn emotionele uitputting, gebrek aan zelfvertrouwen en afstand voelen tot werk of collega’s. Het herstelproces van een burn-out is voor iedereen verschillend, maar vaak is het wel een lang traject. Als je weer klaar bent om te beginnen na een burn-out, hoe pak je dat dan aan?

Een burn-out is een uitputtingsreactie van lichaam en geest. Het wordt veroorzaakt door langdurige stress. Vaak is daarvoor een periode geweest waarin een werknemer overspannen is geraakt. Een aantal kenmerkende factoren kan leiden tot een burn-out, zoals gebrek aan sociale steun, een groot verantwoordelijkheidsgevoel en een te hoge óf te lage werkdruk.

weer aan de slag

Vaak duurt het maanden, of zelfs jaren, voordat je na een burn-out weer aan het werk kunt. En als je dan weer bent begonnen, is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Privé en ook op de werkvloer. Wij hebben een aantal tips voor je verzameld, zodat je de periode na je burn-out goed kunt aanpakken:

1. bouw een comfortabel ritme op

Stap niet gelijk terug in het ritme dat je had voor je burn-out, maar begin geleidelijk weer met het oppakken van je werkzaamheden. Overleg met je huisarts, bedrijfsarts en werkgever over je herstel. Bespreek ook de opties voor een re-integratietraject. Zo’n overleg kan voor meer structuur zorgen, waarbij er duidelijke afspraken worden gemaakt over bijvoorbeeld werktijden, pauzes en werkzaamheden.

2. doe één ding tegelijk

Tijdens het herstel van je burn-out moet je leren taken los te laten. In plaats van alles tegelijkertijd te kunnen en te willen doen, is het beter om je te focussen op één taak. Begin bijvoorbeeld eerst met je - waarschijnlijke bomvolle - mailbox: maak hem leeg en richt hem opnieuw in. Zo begin je met een schone lei! Gaandeweg kun je meer opdrachten uitvoeren. Door te starten met één taak bouw je weer zelfvertrouwen op en creëer je rust en tevredenheid.

3. vermijd perfectionisme

Veel mensen met een burn-out hebben één eigenschap gemeen: perfectionisme. Je bent nooit snel tevreden met je werk en dat kan voor veel stress en druk zorgen. Dit helpt natuurlijk niet bij het herstelproces van een burn-out. Niet alles hoeft perfect te zijn. Wees ook niet bang om hulp aan collega’s te vragen als iets niet lukt.

4. geef je grenzen aan

Een burn-out krijg je niet van de ene op de andere dag. Grote kans dat je over een langere periode te veel hooi op je vork nam en de signalen van je lichaam compleet negeerde. Door die ervaring weet je nu beter wat de signalen zijn en waar je grenzen liggen. Luister goed naar jezelf en geef bij jouw leidinggevende aan wanneer de werkdruk te hoog is. Dat houdt ook in dat je ‘nee’ moet kunnen zeggen tegen collega’s die te veel van je vragen.

5. stort je op een nieuwe hobby

Mensen die een burn-out hebben gehad, zien vaak daarna in dat helemaal niet alles om werk draait. Er is meer in het leven dan dat. Zoek daarom een nieuwe hobby, zodat je je na werk even op totaal iets anders kunt storten en je werk gemakkelijker kunt loslaten. Wat dacht je van Afrikaanse dansles, breien of yoga?

6. durf verder te kijken

Ben je na een aantal weken weer aan het werk, maar voelt het nog steeds niet helemaal goed? Vraag jezelf dan af of je bij je huidige werkgever wel op de juiste plek zit. Misschien heb je tijdens het herstelproces ontdekt dat jouw ambities ergens anders liggen. Durf dan ook verder te kijken en start jouw zoektocht naar de juiste baan.