oe omschrijf jij jezelf op LinkedIn? De kans is groot dat je woorden gebruikt zoals creatief, gepassioneerd en gespecialiseerd. Uit onderzoek blijkt namelijk dat veel mensen dezelfde termen gebruiken om zichzelf te presenteren. Maar zijn dit woorden die daadwerkelijk bij jou passen? En hoe omschrijf je jezelf dan wél? Met onze tips kan jij je LinkedIn-profiel verbeteren. 

een profiel voor een baan

Het doel van LinkedIn is om jezelf professioneel op de kaart te zetten. Aan jouw netwerk en potentiële nieuwe werkgever wil je graag laten zien wie je bent, wat jouw sterke kanten zijn en welke successen je hebt behaald. De woorden die je daarvoor kiest zijn erg belangrijk, omdat je daarmee opvalt – of juist niet. 

Uit onderzoek van LinkedIn blijkt namelijk dat de woorden die we kiezen grotendeels hetzelfde zijn. Over de hele wereld gebruiken mensen dezelfde termen, met als top 10: 

  • gespecialiseerd
  • ervaren
  • vaardig
  • leiderschap
  • gepassioneerd
  • expert
  • gemotiveerd
  • creatief
  • strategisch
  • gefocust 

tijd voor iets anders

Hoewel het logisch is dat je een aantal van deze woorden gebruikt om jezelf presenteren, is het tijd voor verandering. Want bij het opbouwen van een sterk profiel gaat het er vooral om dat je authentiek bent en geloofwaardig overkomt. Als je te veel van dit soort buzzwords gebruikt, doet dit afbreuk aan je profiel. 

Vraag jezelf daarom af: wat is de functie die jij ambieert en hoe wil je dat anderen jou zien? Stem deze twee zaken dan goed op elkaar af. Wil je bijvoorbeeld dat mensen jou zien als een expert op het gebied van IT? Dan kun je best schrijven dat je ervaren bent in een bepaalde programmeertaal of gespecialiseerd bent in meerdere technische programma's. Recruiters zoeken namelijk vaak kandidaten op basis van dit soort termen. Maar wees selectief en gebruik alleen woorden waarvan je de waarde kunt bewijzen.  

geen woorden, maar daden

Met dit advies hebben we meteen de sleutel naar een sterk profiel in handen. Want jezelf omschrijven als expert is niet voldoende. Om anderen te overtuigen van jouw kunde, moet je het laten zien. Vertel welke opdrachten je hebt uitgevoerd, deel dat artikel waaruit blijkt dat je kennis hebt over een bepaald onderwerp of geef concrete voorbeelden van resultaten die je hebt behaald. Wat ook helpt is collega’s of klanten om een aanbeveling te vragen. Als anderen jouw ervaring bevestigen, kom je nog sterker over. 

gewoon doen

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Kijk dan nog eens kritisch naar je LinkedIn-profiel en vervang het teveel aan buzzwords voor pakkende bewoording en bewijzen. Alleen zo steek jij boven de massa uit.