gezond eten op kantoor

gezond eten op kantoor

blog Gina van den Bogaard

27 augustus 2015

Toen ik aan mijn eerste stage begon, maakten mijn collega’s op kantoor de fout mij de boodschappen te laten doen. Dit ging toch zeker anderhalve dag goed, waarna ik doorkreeg dat er niet zo heel erg werd gelet op wat ik kocht. Elke dag tot half zes op kantoor; ik vond dat daar best iets lekkers tegenover mocht staan.

Dit zorgde elke middag voor een grote voorraad aan chocoladekoekjes, winegums en Milkarepen. Tussendoor nam ik elke week ook nog wel een voorraad zelfgebakken brownies of bosbessenmuffins mee, wat natuurlijk afgetopt werd met een goede portie bitterballen op de wekelijkse VrijMiBo. Het gevolg? Aan het einde van m’n stageperiode gaf mijn weegschaal een kilo of acht extra aan. Mijn afscheidskaart bestond uit de woorden: ‘We vinden het jammer dat je weggaat, maar vanwege ons figuur gaan we je wat minder missen’. Een jaar later herhaalde de geschiedenis zich, waarbij ik weinig opgestoken leek te hebben van mijn eerste stageavontuur. Om ervoor te zorgen dat jij niet waggelend je stage of eerste kantoorbaan verlaat wil ik een aantal tips met je delen, waarvan ik gehoopt had dat iemand mij dit een jaar of drie geleden had kunnen vertellen…

Let op je lunch

Laten we meteen maar met de grootste dikmaker beginnen, de lunch. Werk je bij een groot bedrijf waar bedrijfskantines de dienst uitmaken? Trap niet in die ‘heerlijke’ kroketten, broodjes hamburger en vette uitsmijters met kaas. Wissel in plaats daarvan je broodje hagelslag eens af met een maaltijdsalade, en vervang dat pistoletje met boterhamworst eens voor een cracker met kipfilet. Blijf genoeg eten om de eerste paar uur door te komen, maar realiseer je dat je voor zittend kantoorwerk echt geen grote borden vol eten nodig hebt. Zelf merkte ik dat ik elke lunch het liefst álles at, maar door tegenwoordig zelf mijn middageten en tussendoortjes mee te nemen kan ik dit veel beter doseren en laat ik alle ongezonde dingen lekker staan. 

Beweeg zoveel als je kunt

Over zittend kantoorwerk gesproken: Beweeg! Kantoorwerk geeft niet bepaald een grote boost aan je stofwisseling, maar je portie beweging kun je best een beetje sturen. Loop naar een collega toe als je iets wilt vragen en laat de lift voor wat het is als je twee verdiepingen hoger moet zijn. Door dit soort kleine ‘beweegmomenten’ in te bouwen blijf je gedurende de dag toch nog enigszins actief. Zelf pak ik (weliswaar sporadisch…) bij mooi weer de fiets richting werk, wat goed is voor twee uurtjes beweging heen en terug. De echte fanatiekelingen kunnen in hun pauze natuurlijk voor een lekker rondje hardlopen gaan, mocht je dit iets te heftig in de oren klinken is een lunchwandeling vanzelfsprekend ook (letterlijk) een stap in de goede richting. ;-)      

‘Nee’ is ook een antwoord

Naast de lunch zijn er natuurlijk nog honderd momenten op een dag waarop eten je een beter idee lijkt dan niet eten. Op maandag viert je collega haar verjaardag, op dinsdag ontdek je de snoeppot op tafel van een andere collega, en op vrijdag staat er weer een hoeveelheid bittergarnituur op tafel waar de gemiddelde WK-supporter jaloers van wordt. Ook hiervoor geldt: Nee is ook een antwoord. Er is niets mis met een wijntje op vrijdag en een beschuitje met muisjes ter ere van die bevallen collega, maar ook hierin kun je matigen en het soms bij je kopje koffie houden. Zelf probeer ik altijd de afweging te maken of ik iets écht lekker vind, of dat ik meer uit gezelligheid of gewoonte mee-eet. Het is niet makkelijk om in dit laatste geval te weigeren, maar na het vijf-minuten-taartmoment ben je blij dat je het lekkers aan je voorbij hebt laten gaan!

Door bovenstaande tips toe te passen bespaar je jezelf op jaarbasis een hoop loze kantoorkilo’s. Realiseer je dat je met zittend kantoorwerk simpelweg niet zoveel nodig hebt, in tegenstelling tot je vroegere horeca- en schoonmaakbaantjes. Wees kritisch, maar geniet ook lekker op z’n tijd. Take care of your body. It’s the only place you have to live!