3 tips om studentikoos een bierbuik te voorkomen

afvallen

blog Janneke Wienen

26 november 2015

Het doorsnee studentenleven in een notendop: weinig slaap, ongezond voer, bier. In sommige gevallen: écht heel veel bier. Helaas is een ander onderdeel van het studentenleven het feit dat die hyperspijsvertering van je tienerjaren er ook mee kapt. Alles wat je eet is opeens zichtbaar en de term bierbuik begint plotseling toch meer werkelijkheid dan fictie te worden.

Zoals onderhand wel steeds bekender begint te worden lééf ik voor weinig slaap, ongezond voer en bier. Aan de andere kant zijn je twintiger jaren de mooiste jaren van je leven, letterlijk en figuurlijk. Om deze jaren alleen maar uit te dijen zou zonde zijn. Desondanks ben ik nog altijd anti-sport en was ook in mijn vorige blog te lezen hoe tijdgebrek ook een probleem is. Hoe blijft zij dan toch altijd in deze topvorm, hoor ik jullie denken. Ja, wrijf maar in jullie handjes. Het moment is daar. Ik ga mijn geheime tactieken om op studentikoze wijze toch stralend slank te blijven met jullie delen.

1. Maak maaltijdkeuzes als een arme student

Zonder betrouwbare bijbaan heb je als student waarschijnlijk ook weinig geld op de bank staan. Perfect! Je schrale rekening duwt je eigenlijk al in de goede richting. Het is tijd om keuzes te maken. Ontbijt, lunch én avondeten is overrated. Zelf heb ik er dan ook voor gekozen om ontbijt en lunch over te slaan en een hybride-übermaaltijd rond een uur of zes op te eten. Dit is natuurlijk een extreme manier, en jullie als beginners raad ik aan eerst maar eens rustig je ontbijt en lunch te halveren. Maar geloof me, deze tactiek scheelt calorieën, geld én tijd. Een win-win-win situatie waar je niet omheen kunt.

2. Ga fusten tillen tijdens je bijbaan

Met een functie als Commissaris Sociëteitsbestuur is het voor mij dagelijkse kost: een stel twintig of vijftig liter fusten een paar verdiepingen naar boven of beneden sjouwen. De biceps die je hierbij ontwikkelt is ook wel legendarisch te noemen. Aangezien spieren meer wegen dan vet heb je gelijk een goed excuus wanneer je toch wat zwaarder bent geworden tijdens de vorige weging. Ik raad dus iedereen aan om per direct een baan in de horeca te zoeken.

3. Squat wanneer je squatten kan

Bukken is voor zwakkelingen. Uit iedere beweging kun je een squat maken. Biertje op de grond laten vallen? Squat. Teennagels knippen? Squat. Op onderzoek uit om te kijken of er nog dode muizen in je keukenkastje liggen? Squat. Zo moeilijk is het allemaal ook niet. Hetzelfde geldt in principe ook voor jumping jacks. Inchecken in de tram? Jumping jack. High five uitdelen? Jumping jack. B-merk knakworsten uit het schap pakken? Jumping jack. Je zult de eerste periode misschien wat aangestaard worden, maar na verloop van tijd zullen mensen alleen nog naar je staren vanwege jouw gespierde lichaam. Dus laat ze maar kijken.