wat doet een financieel klantenservice medewerker?

Internetbankieren, verzekeringen, verloren bankpassen en sparen. Dit zijn een aantal thema’s waar jij als financieel klantenservice medewerker dagelijks mee te maken hebt. Jij bent namelijk het eerste aanspreekpunt bij een financiële instelling zoals een bank of verzekeraar. Dé gesprekspartner waar klanten terecht kunnen met al hun vragen. 

De rol van financieel klantenservice medewerker is breed en vraagt wat van je klantcontact skills en vakkennis. Deze opleiding biedt je een mix van beide factoren. Ideaal dus, als je jezelf deze rol wel ziet pakken, maar het je nog ontbreekt aan ervaring.

Actief luisteren, de juiste vragen stellen en leiding nemen in klantgesprekken. Dat zijn een aantal belangrijke competenties van een klantenservice medewerker, die helpen bij het voeren van een ‘goed gesprek’. In de financiële dienstverlening stopt het daar niet. Klanten vertrouwen op jouw deskundigheid en zullen je vragen om advies over betaalproducten of verzekeringen. Naast goed ontwikkelde klantcontact skills heb je dus ook inhoudelijke kennis nodig.

Tijdens de training tot financieel klantenservice medewerker word je op beide fronten klaargestoomd voor de praktijk. De opleiding bestaat uit: 

  • het wft basis
  • klantgerichte communicatie
  • omgaan met emoties
  • praktijktoets

De training duurt 4 weken, waarna je een individuele praktijktoets aflegt. Studeren voor het wft diploma doe je online net als het examen. Wat je van ons kunt verwachten tijdens de training? Persoonlijke begeleiding op maat.

Deopleiding tot financieel klantenservice medewerker bestaat uit verschillende studieonderdelen.

wet financieel toezicht

Om in Nederland financieel advies te mogen geven, heb je een wft diploma nodig. Dit diploma is hét bewijs dat je goed op de hoogte bent van de wet financieel toezicht en bijbehorende wet en regelgeving. In de rol van financieel klantenservice medewerker is deze kennis essentieel. Daarom komt de wet financieel toezicht uitgebreid aan bod tijdens de opleiding én behaal je je wft diploma. Wist je dat een wft-diploma een erkend diploma is?

Wat aan bod komt in dit studieonderdeel:

  • beginselen en kenmerken van sparen, beleggen, lenen, verzekeren en betalen;

  • verloop van het adviestraject;

  • financiële dienstverleners en hun werkterrein;

  • eisen wft aan financiële dienstverlening;

  • regeling toezicht op financiële sector;

  • algemene vaardigheden en competenties.

De onderdelen krijg je in de vorm van een examentraining in een online omgeving. Het examen plan je zelf in en doe je individueel online.Je bepaalt je eigen tempo. Wel zo makkelijk.

klantgerichte communicatie

In de rol van financieel klantenservice medewerker komen ijzersterke klantcontact skills goed van pas. Het is belangrijk dat je leiding neemt in gesprekken met de klant, de hulpvraag concreet maakt, maar natuurlijk ook luistert. Ofwel het voeren van het ‘goede gesprek’, waarbij de klant centraal staat. 

Tijdens dit studieonderdeel word je uitgebreid meegenomen in verschillende gesprekstechnieken en hoe je deze effectief toepast in de praktijk. Zo ontwikkel jij steengoede klantcontact skills. 

Je krijgt online toegang tot de lesstof, zodat jij altijd en overal kunt leren. De lessen vinden online plaats in klassen.

omgaan met emoties

In je rol ben je continu in contact met klanten én hun emoties. Als financieel klantenservice medewerker krijg je dus ook te maken met negatieve emoties of weerstand. Lastige gesprekken dus. Je doel is bouwen aan een fijne klantrelatie door problemen op te lossen of advies te geven, zonder de belangen van de bank uit het oog te verliezen. Tijdens dit studieonderdeel leer je omgaan met emotie en lastige gesprekken.

individuele praktijktoets

Als je alle studieonderdelen hebt afgerond, ben je klaar voor het praktijkexamen in de vorm van een simulatie. Heb je deze succesvol afgerond? Gefeliciteerd! Je bent klaar voor je nieuwe job als financieel klantenservice medewerker bij bijvoorbeeld ABN AMRO, Rabobank of Aegon.

Deze training zorgt ervoor dat je in korte tijd helemaal op de hoogte bent van de financiële dienstverlening én klantcontact. Een goede basis dus voor een baan als financieel klantenservice medewerker bij een bank of verzekeraar.

Voordat je kunt starten met de training moeten we natuurlijk wel nog wat zaken over jou weten. Dit is de checklist:

  • Je vindt het leuk om met mensen te werken, je kunt goed luisteren, je bent empathisch sterk en hebt interesse in de financiële dienstverlening;

  • je hebt minimaal een MBO 3, havo of vwo diploma op zak;

  • je hebt minimaal 1 jaar werkervaring opgedaan op de arbeidsmarkt. Het maakt niet uit in welke branche je hebt gewerkt;

  • je spreekt en schrijft foutloos Nederlands;

  • je kunt aantonen dat je communicatief sterk bent;

  • je bent op korte termijn minimaal 32 uur per week beschikbaar;

  • je bent in de gelegenheid om na de training aan de slag te gaan bij een bank of verzekeraar via Randstad;

  • je hebt toegang tot een rustige studeerplek met toegang tot internet en een laptop;