sollicitatie- of motivatiebrief

Een motivatiebrief of –mail is nog steeds de eerste indruk die je maakt bij een mogelijke werkgever. Deze eerste indruk bepaalt of de werkgever überhaupt met je in gesprek wil gaan. Een goede motivatiebrief is dus heel belangrijk. Overigens komt het ook vaak voor dat je een sollicitatieformulier via internet moet invullen. Ook daarin moet je uiteraard toelichten waarom je op een functie reageert. Hoe bouw je de motivatiebrief op?

Hoe kan je met je motivatiebrief opvallen tussen alle sollicitaties? Anton den Haan, intercedent Randstad, en Eleni Achilleos, presentatiecoach, geven je in onderstaande video handige tips, zodat jij een stap dichterbij je droombaan komt.  

motivatiebrief volgens het AIDA-model 

Een motivatiebrief bestaat uit vier gedeeltes die terugvoeren op het zogenaamde AIDA-model. Dit model bestaat uit de onderwerpen Attention, Interest, Desire en Action.

aanleiding en voorstellen 

In de inleiding van je brief stel je jezelf voor en benoem je de aanleiding voor het schrijven van de brief. Hiermee trek je de aandacht (‘Attention’) van de lezer.

waarom is de vacature geschikt voor jou? 

In het tweede deel van de brief leg je uit waarom je belangstelling hebt in de functie. Betrek dit op jezelf: waarom spreekt de vacature je aan? Zo wek je interesse (‘Interest’) bij de lezer.

waarom ben jij geschikt voor de functie? 

Nu je de interesse hebt gewekt bij je mogelijk nieuwe werkgever, is het tijd om ervoor te zorgen dat hij jou ziet als een geschikte kandidaat (‘Desire’). Geef daarom voorbeelden waarmee je aantoont dat de vacature goed bij jouw opleidingen en werkervaring aansluit. Daarmee onderscheid jij je van andere kandidaten.

afsluiten 

In het laatste deel van je brief roep je op tot actie ( ‘Action’). De bedoeling is dat de werkgever contact met jou opneemt. Een pakkende afsluiter helpt daar zeker bij!