prestatiegericht gedrag

Je wilt graag presteren, bent goed in plannen en organiseren, neemt initiatief en bent goed in het oriënteren van problemen.

hoe versterk je jouw prestatiegericht gedrag?

Een hoge prestatiemotivatie betekent dat je hoge eisen stelt aan jezelf en geen genoegen neemt met een gemiddelde prestatie. Dit heeft als voordeel dat jij je grenzen verkent. Om jouw prestatiemotivatie te ontwikkelen, is het van belang dat je duidelijke, uitdagende doelen stelt. Om gemotiveerd te blijven, moeten de doelen haalbaar, maar zeker niet te makkelijk zijn.

Wanneer de klus geklaard is, is het een belangrijk leermoment om terug te kijken naar je werkwijze. Dit is natuurlijk vooral belangrijk als het je niet gelukt is je doel te behalen. Waar ging het mis en hoe kan je dat de volgende keer beter doen? Was het doel niet realistisch? Had je de benodigde tijdsduur onder- of overschat? Was het misschien beter om andere middelen in te zetten? Hoe meer je reflecteer, des te meer leer je ervan voor toekomstige projecten. 

plannen en organiseren

Bedenk voordat je aan iets begint aan wat jouw doel is: wat wil jij uiteindelijk bereiken? Bepaal een strategie en bedenk hoeveel tijd het jou gaat kosten om dit te bereiken en welke middelen en mensen je nodig hebt. Je kunt een groot doel in kleinere taken kunnen verdelen en vervolgens kunnen kijken hoeveel tijd en middelen je per taak nodig zult hebben. Door het doel op te knippen in kleinere doelen, bereik je diverse tussentijdse successen. Zo blijf je gemotiveerd en gedreven. Hou de bigger picturewel in je achterhoofd, want uiteindelijk wil je dat doel bereiken.

initiatief

Is er een situatie voorgekomen waarin je meer initiatief kon nemen maar dit niet deed? Waar lag dat dan aan? Lag het aan je houding of was je onzeker over je eigen kunnen? De mate waarin mensen initiatief nemen, wordt onder meer bepaald door hoe zelfverzekerd zij zijn. Wil jij initiatiefrijker worden, neem dan het initiatief in situaties met een laag risico. Oefening baart kunst. Als jij de verantwoordelijkheid neemt, besef dan dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Streef niet naar de beste beslissing, maar naar de beslissing die praktisch is en werkt. Wees dan ook niet bang om de initief te nemen. Ieder mening telt, dus die van jou toch ook?

probleemoriëntatie

Het Creative Problem Solving model (CPS-model) kan gebruikt worden om creatieve oplossingen te bedenken voor problemen. Het bestaat uit 6 stappen.

prestatiegericht gedrag

Stap 1: Probleemoriëntatie: wat is het doel of de wens?

Stap 2: Gegevens verzamelen: verzamel alle relevante informatie en data omtrent het probleem.

Vraag jezelf het volgende af: wie en wat zijn betrokken? Wanneer, waar en waarom is het belangrijk? Zet de feiten en informatie onder elkaar op een lijstje voor een duidelijk overzicht.

Stap 3: Probleemdefinitie: exploreer de feiten en informatie voor alle mogelijke problemen, uitdagingen en kansen: wat wil jij bereiken en wat houdt jou tegen?

Stap 4: Ideeën genereren: probeer zoveel mogelijk creatieve oplossingen te bedenken. Probeer connecties te maken, risico’s te nemen en nieuwe combinaties te maken om zo tot innovatieve oplossingen te komen.

Stap 5: Ideeën ontwikkelen: welke ideeën zijn realistisch en haalbaar? Ontwikkel en verbeter de beste ideeën verder. Vergelijk de ideeën en bedenk welk idee waarschijnlijk het beste het probleem oplost.

Stap 6: Actieplan: bedenk een actieplan om de oplossing in werking te zetten. Wat heb je nodig, wat moet er gebeuren en wie zijn verantwoordelijk voor wat?