beïnvloedend gedrag

Ben jij goed in het beïnvloeden en overtuigen van mensen? Kun jij goed de relatie onderhouden? Dan beschik jij over de competentie beïnvloedend gedrag.

hoe verbeter je jouw beïnvloedend gedrag?

overtuigingskracht

Wees duidelijk in wat jij wilt bereiken. Wanneer jij duidelijk jouw doel kan articuleren, kan je op basis daarvan jouw communicatiestijl op aanpassen. Daardoor kom jij overtuigender over.

Onderschat de kracht van netwerken niet. Heb jij een goed idee? Leg het eens voor aan een paar relevante mensen voordat jij je idee officieel presenteert. Zo neem je hen alvast mee in jouw gedachtegang. Je kunt uiteraard ook je voordeel doen met hun reactie. Laat anderen jouw probleem/punt “voelen” om jou zo beter te begrijpen.

De kracht van zelfverzekerdheid. Zelfverzekerd overkomen is belangrijk in het overtuigen van anderen. Denk dus aan de toon van je stem, zinsopbouw en je lichaamstaal.

omgevingsbewustzijn

Om te weten wat er in je omgeving speelt, moet je eerst breed geïnformeerd zijn. Verdiep je dus in de beschikbare informatie (nieuwsbrieven, internet, vergaderingen, tv, kranten etc.). Werk je bijvoorbeeld bij een bank, lees dan financiële (dag)bladen, zodat je op de hoogte blijft van wat er in jouw vakgebied speelt. Houd de concurrenten in de gaten, kijk welke trends er spelen en wat voor invloed ze kunnen hebben. Ook is het belangrijk om te kijken wat er intern speelt door met verschillende mensen uit verschillende lagen van het bedrijf te praten. Dit kan door middel van vergaderingen, informele lunchafspraken of gewoon korte gesprekken bij het koffieapparaat of op de gang.

relatiebeheer

Om goede relaties te onderhouden, is het belangrijk dat je snel reageert op problemen en snel komt met oplossingen. Feedback vragen aan klanten over wat jij goed doet en wat hij/zij nog mist is ook een goede manier om de relatie te verbeteren. De klant ziet namelijk in dat jij geïnteresseerd bent in het verbeteren van de relatie en zal daar dan ook waarde aan hechten. Probeer ook verschillende manieren uit om contact aan te gaan of te onderhouden. Ken je iemand die heel goed is in het onderhouden van klantenrelaties? Observeer zijn werkwijze en vraag om tips.