Talenten staan aan de basis van de groei van uw organisatie. Maar hoogopgeleide medewerkers (professionals) in onder meer sales, techniek en IT zijn schaars. Hoe zorgt u ervoor dat deze professionals bij u komen werken?

op deze pagina

ken uw doelgroep
creëer synergie met uw corporate merk
laat uw merk leven
wees open en transparant
zo wordt en blijft u een magneet voor schaars talent

Talent is schaars. Bovendien ervaren bedrijven een mismatch op personeelsgebied: er is wel veel aanbod van personeel, maar hoogopgeleide medewerkers zijn schaars, met name in sales, techniek en IT. Schaarse talenten hebben hun werkgevers voor het uitkiezen en dat zal met de aantrekkende markt alleen maar toenemen. Heeft u moeite om voor specifieke posities in uw bedrijf de juiste mensen te vinden? U kunt vier dingen doen om uzelf aantrekkelijk te maken voor schaarse profielen:
> hoe voorkom ik een kwalitatieve mismatch?
> hoe werft u schaars talent? 

1. ken uw doelgroep

Weet wie u zoekt en wat deze schaarse talenten belangrijk vinden. Zorg vervolgens dat de arbeidsvoorwaarden, werksfeer en bedrijfswaarden overeenkomen met wat schaarse talenten tegenwoordig verwachten van een aantrekkelijke werkgever. Dit zit niet alleen in het bieden van een goed salaris, maar ook in zaken als flexibele werktijden, informele omgangsvormen en af en toe wat gezelligheid. Ook de begeleiding van schaars talent is belangrijk.

2. creëer synergie met uw corporate merk

Het imago van u als werkgever moet overeenkomen met uw bedrijfsimago. Gebruik uw corporate merk om uw imago als werkgever te versterken.

3. laat uw merk leven

De boodschap van uw merk moet overal voelbaar zijn, zelfs in het sollicitatiegesprek met de kandidaat.

4. wees open en transparant

Potentiële werknemers zijn niet zo gemakkelijk meer te verleiden met mooie vacatureteksten waarin ‘bovengemiddeld aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden’ geboden worden. Geef een eerlijk beeld van wat een schaars talent bij uw bedrijf kan verwachten. Dit trekt eerder de juiste mensen aan en u heeft bovendien meer kans dat u deze mensen voor langere tijd kunt behouden.

zo wordt en blijft u een magneet voor schaars talent

Het mag duidelijk zijn: u wordt niet zomaar een aantrekkelijke werkgever voor schaars talent. U moet slim anticiperen op de veranderende arbeidsmarkt en alles uit de kast halen om talenten voor schaarse profielen te werven en aan u te binden. Talentmanagement dus, maar hoe pakt u dat aan?
 > 10 tips om schaarse talenten te binden én te behouden