Is de personeelsbehoefte duidelijk en de keuze voor de contractvorm gemaakt? Dan komt het nu aan op het aantrekken van de juiste medewerker. In deze aantrekkende arbeidsmarkt is dat steeds moeilijker geworden. 

Voor veel millennials en post-millennials speelt het (sociale) leven zich voor een groot deel online af. Het internet is daarom een van de belangrijkste instrumenten om de werknemers van morgen te werven. Online werven - met name via social media - kost relatief weinig, het is snel en gemakkelijk. En het werkt!  Hieronder vindt u de belangrijkste vuistregels.

gebruik social media

Laat op social media uw organisatie zien en en maak op deze manier contact met talent. Maak uw vacature online bekend door plaatsing en verspreiding op:

  • social media (Twitter, Facebook, Google+, YouTube)
  • de eigen website
  • LinkedIn, (regionale) vacaturesites of jobboards voor actief zoekende sollicitanten
  • interessesites of landelijke websites voor zoekende sollicitanten

uitzoeken en ‘to do’ lijst:

  • beter vindbaar worden via zoekmachines en job aggregators als Indeed en Jobrapido
  • wat schrijven ze op social media over u en de concurrenten?
  • komt de organisatie duidelijk en positief naar voren?
  • ga de interactie aan met uw doelgroep. Gebruik social media niet alleen voor het plaatsen van vacatures. Zorg ook voor inhoudelijk interessante informatie, geef tips en beantwoord vragen
  • welke websites worden veel bezocht door de doelgroepen? Kunnen hierop relevante content, vacatures, links of banners geplaatst worden?
  • werkzoekenden met een baan zijn vele momenten van de dag of week extra actief op internet. Wat moet u doen om dan de aandacht te trekken van deze sollicitanten?
  • hoe gaat u via social media de dialoog aan met uw doelgroep? Is er alleen interesse in zakelijke informatie? Of helpen meer alledaagse onderwerpen bij het opbouwen van een relatie?
  • is uw website goed vindbaar via zoekmachines? Denk aan zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • zijn er interessante blogs over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, ervaringen van kandidaten en bedrijven? Hoe kunt u hierop inhaken? Wellicht kunt u zelf of een medewerker af en toe bloggen.

en verder...

Breek met oude sollicitatiemethoden. Kent u de mensen die uw organisatie mogelijk verder kunnen helpen? Of kunnen medewerkers ze aandragen? Organiseer laagdrempelige kennismakingsgesprekken. Nodig groepen met interessante kandidaten uit voor zo’n gesprek of, als uw bedrijf daar geschikt voor is, een rondleiding. 

tip

Kent u iemand in uw relatiekring die geschikt lijkt? Vraag hem of haar naar zijn eventuele interesse in een baan bij uw bedrijf. Uit onderzoek van Randstad naar wat mensen beweegt om te solliciteren of van werk te veranderen, blijkt dat 57% van de beroepsbevolking éérder van baan verandert als hij of zij daarvoor benaderd wordt. Slechts 15% vindt solliciteren leuk.