Hoe flex-klaar is jouw bedrijf? Hoe groot zijn ideaal gesproken de vaste en flexibele delen van je personeelsbestand? Twee verhalen over de keuze voor ‘vast vs. flex’ uit de praktijk.

Voor een verstandige keuze van de contractvorm is het belangrijk om antwoord te geven op deze vragen:

  1. wat zijn de (groei)kansen voor je organisatie?
  2. welke risico’s moet je incalculeren?
  3. hoe schaars zijn bepaalde competenties in de markt?
  4. hoe ziet je personeelsbehoefte er straks uit?

case 1: vivon kiest voor vast

Sinds 2003 is de markt van Automatische Externe Defibrillator (AED’s) vrijgegeven en zijn er veel partijen actief in geworden. Ir. Jan Smale MBA is managing director bij Vivon Nederland BV, de grootste leverancier van AED’s in de Benelux. Voor Vivon is de continue kwaliteit van de dienstverlening - en dus van de medewerkers - essentieel voor de business. ‘Ons product moet te allen tijde echt werken en onze klanten moeten ermee om weten te gaan,’ zegt Smale. ‘Het is dus belangrijk dat klanten een consistente dienstverlening krijgen van hoge kwaliteit. De inleertijd is lang, tot wel een paar maanden. Je kunt het je dan niet veroorloven dat je steeds nieuwe mensen moet inwerken. Daarom hebben we graag mensen vast in dienst. Voor nieuwe mensen maken we gebruik van de maximale ruimte die de flexwet biedt met tijdelijke contracten, maar daarna stappen we gelijk over naar een vast contract om de medewerkers continuïteit te bieden.’

case 2: de openbare bibliotheek van delft kiest voor flex

Bij de openbare bibliotheek van Delft (DOK) komen zo’n 450.000 bezoekers per jaar. DOK werkt regelmatig met flexkrachten, om ziekte of zwangerschapsverlof van medewerkers op te vangen. Maar flexwerkers worden er ook ingezet omdat ze andere competenties meebrengen die de dienstverlening versterken. Clasien de Graaf, verantwoordelijk voor de service en informatie aan de volwassen doelgroep: ‘Wij bevinden ons in een transitiefase, wij zoeken naar innovatieve manieren om lezen aantrekkelijk, makkelijk en toegankelijk te maken. Daarbij is het fijn als we flexibel kunnen zijn. Voor verschillende ambities heb ik verschillende competenties nodig en in een wisselend werkrooster. Een klantenservicemedewerker heeft andere kwaliteiten dan iemand met een meer inhoudelijke functie. Met flex-oplossingen kan ik daarbij verschillende accenten leggen. Ik kan uren opschalen en kan soms een flex-contract omzetten in een vast contract. Wat ook interessant is, is dat ik kan experimenteren met medewerkers met verschillende achtergronden, maar die hier wel heel goed zouden kunnen passen. Bijvoorbeeld mensen met ervaring in de horeca of kinderopvang.’

meer weten

De discussie tussen vast en flex zal zeker nog wel even bestaan. Maar hoe bepaal je voor je eigen organisatie of je nu voor vast of flexibel personeel kiest? Randstad geeft je tips om te kiezen voor vast of flex.