artikel geschreven door Sven Rickli

behoud het nieuwe goud

De mens, het belangrijkste kapitaal van de organisatie. Zonder de mens is de organisatie een lege huls, want wat blijft er van een organisatie over zonder mensen? De sleutel tot succes ligt bij de mens, het is dus van belang dat je talentvolle mensen weet aan te trekken en te behouden! Zoals Randstad schetst in haar whitepaper ‘Focus op groeikracht’, is het in de huidige arbeidsmarkt niet even eenvoudig om nieuw talent te vinden dat naadloos aansluit op jouw groeiambitie. Iedereen vist namelijk in dezelfde vijver.

Sven Rickli

de wet van sociale aantrekkingskracht

Vele organisaties zijn op zoek naar goed menselijk kapitaal. De eerste focus ligt dan vaak buiten de organisatie, maar de échte winst is binnen de organisatie te behalen. Door de mensen in je organisatie te koesteren, trek je mensen aan, want geluk werkt aanstekelijk. Bij gelukkige mensen willen we ons graag aansluiten, dit noemen we de wet van de sociale aantrekkingskracht. Mensen uit het netwerk van jouw gekoesterde medewerkers voelen zich vanzelf tot jouw organisatie aangetrokken wanneer zij aanvoelen dat de mensen in jouw organisatie écht gelukkig zijn. Hoe doe je dat dan, zorgen dat mensen echt gelukkig zijn in hun werk en dat ze inhoudelijke, emotionele en sociale loyaliteit voelen ten opzichte van de organisatie? 

bevlogenheid

Het begint bij plezier! Dit klinkt misschien eenvoudig, maar in de praktijk blijkt het een stuk complexer om plezier te realiseren. Plezier is vaak het ondergeschoven kindje van de organisatie. Het wordt vaak gezien als ‘nice to have’, maar niet als basisingrediënt voor bevlogen mensen. De realiteit is dat het hebben van plezier enorm onderschat wordt, terwijl het een onwijs krachtige beïnvloeder van bevlogenheid is. Al jaren blijkt dit uit vele studies, zoals uit het onderzoek van Nolost (2016) waaruit blijkt dat bevlogen medewerkers vaker trots zijn op de organisatie, langer blijven en floreren in de organisatie. Recentere studies laten ook zien dat het vieren van successen te weinig gebeurt in Nederland, terwijl juist dit element cruciaal is voor het arbeidsplezier (Nolost, 2019). Deze momenten bepalen of mensen hun passie voor het vak blijven voelen, doorleven en daarmee ook uitdragen naar anderen. Daarmee behoud je dus niet alleen kwalitatief hoogstaande medewerkers, maar trek je ze ook nog eens aan. 

In de basis zijn er drie bevlogenheidsignalen: ik heb zin in het werk, ik heb plezier op het werk en ik ga voldaan van het werk: 

Zin hebben in het werk betekent dat je iets doet waar je goed in bent en dat je hier steeds beter in wordt. Dat geeft iedere keer voordat je naar je werk gaat een boost aan positieve energie. Het is daarnaast een goede indicator voor de werkdruk die je ervaart voor de start van de werkdag. Je hebt waarschijnlijk meer zin in je werk wanneer je uitdagingen mag aanpakken waar je energie van krijgt, dan wanneer je taken moet uitvoeren waar je enorm tegenop ziet. 

Plezier op het werk betekent dat je iets doet wat je leuk vindt en dat je je werk doet met mensen die je leuk vindt. Je hebt dus simpelweg lol in het werk dat je doet en je kunt dat ook nog eens delen met leuke collega’s. Een belangrijke motivator om je werk nog heel lang met grote passie te blijven doen. 
De laatste factor is voldaan van het werk en dat betekent dat je iets hebt gedaan dat van betekenis was en dat je van waarde bent geweest. Dit gevoel houdt in dat je met trots kan terugkijken op al het werk dat verzet is en de resultaten die geboekt zijn. Heb je je ambities waargemaakt of is dat door (werk-) omstandigheden niet gelukt? 
Essentieel is om deze momenten op een werkdag te kennen, herkennen en erkennen. Ofwel, weet dat dit de basis is van het passievol uitvoeren van een baan, besef hoe een mens in het werk en het leven staat op cruciale momenten in een dag en neem een actieve rol in het bevragen, ondersteunen en/of complimenteren van zowel de persoon als de professional. 

eigen haard is goud waard

Een impactvolle manier om mensen plezier te laten ervaren in hun werk, is het creëren van een plezierige werkomgeving. We kennen immers allemaal het oud- Hollandse spreekwoord “Eigen haard is goud waard”. Hiermee geeft men aan dat het nergens zo prettig is als thuis, er gaat niets boven je eigen vertrouwde omgeving. De uitdrukking is fascinerend en relevanter dan ooit tevoren. 

Eigen haard is goud waard

De gemiddelde Nederlander werkt namelijk 31 uur per week, je bent dus een groot deel van je leven aan het werk en daar wil je je dan toch ook prettig voelen?! Waar en wanneer je ook werkt. Als organisatie is het nu het moment om hierop in te spelen! Langzaam versoepelen de corona-maatregelen, dus steeds meer mensen mogen weer op locatie werken. Zorg er als organisatie voor dat je een plezierige werkomgeving hebt gecreëerd, zodat de mensen in jouw organisatie zich thuis net zo prettig voelen als op kantoor, het aanpassingsvermogen van de mens wordt tenslotte al genoeg op de proef gesteld. Een plezierige werkomgeving, hoe ziet dat er dan uit? Neem als voorbeeld het kantoor van Nolost, er is veel groen, een tafeltennistafel, een massagestoel, een draaitafel, een bar, een woonkamer, strandstoelen en zelfs een hangmat. Allemaal om te zorgen dat de gekoesterde medewerker naast heel hard en passievol werken ook met plezier op het werk is. De uitdrukking zou wellicht veranderd kunnen worden naar “eigen organisatie is goud waard” ;) 

Daarnaast slaat de uitdrukking ook op het koesteren van de eigen haard, de mensen. Daarin is bevlogenheid voor een groot deel afhankelijk van de leidinggevenden en de cultuur van de organisatie. Het is de rol van de 
leidinggevende om werk menselijker te maken en de mens achter de medewerker beter te begrijpen, dit concept wordt mensgericht leiderschap genoemd. Het is de taak van de leidinggevende om te luisteren naar de behoeften van de mens en vanuit daar te ondervinden wat er nodig is om het gewenste gedrag te beïnvloeden. Een mensgerichte leider zal dus mensenkennis (gedrag begrijpen) en mensenkunde (gedrag beïnvloeden) moeten inzetten om een sterk team te creëren wat op elkaar kan bouwen. Het koppelen van mensen aan een buddy is bijvoorbeeld een effectieve manier om social commitment te creëren, omdat je zo sociale verbinding en connectie stimuleert en elkaar ook nog eens kunt aanvullen op inhoudelijk gebied. Als leidinggevende hoef je dus niet alles zelf te doen, want het creëren van een sociaal platform is al een prachtige basis. 

Zo zijn er nog vele andere initiatieven die een leider kan toepassen om de bevlogenheid en het werkplezier van medewerkers te vergroten, maar het invoeren van een buddy systeem is een mooie eerste stap! Op deze manier gaan medewerkers elkaar namelijk ook waarderen en koesteren. 

De conclusie

Een organisatie kan alleen groeien wanneer je de mens centraal stelt, koester wat je hebt, wees je bewust van het effect van mensgericht leiderschap en creëer een plezierige werkomgeving. Randstad maakt de beweging ‘Human Forward’ en vanuit die visie ondersteunen zij organisaties in het echt koesteren van de mens. Randstad laat daarin ook zien dat een revolutie van anders denken echt nodig is. Een menselijke revolutie waarbij de mens niet het middel is, maar juist het doel. Waar resultaat niet het primaire streven is, maar een logisch gevolg van de juiste aandacht. En zo, ben je voorbereid op de medewerker van de toekomst en koester je samen de mens! 

Organisaties met gelukkige werknemers zijn succesvoller. Dat komt omdat er een direct verband bestaat tussen betrokken en bevlogen medewerkers en positieve bedrijfsresultaten. In onze whitepaper Groeikracht lees je meer over meetbare werkgeluk.

whitepaper focus op groeikracht