Talent aantrekken is een kwestie van zorgvuldig communiceren, vinden ze bij Maxima Medisch Centrum (MMC) in Eindhoven/Veldhoven. De boodschap van het ziekenhuis: wij zijn vooruitstrevend, gericht op ontwikkeling en wetenschap in een fijne werkomgeving waar persoonlijke aandacht is voor elkaar en waar met plezier gewerkt wordt. ‘Met bescheiden capaciteit proberen wij onze boodschap maximaal consistent uit te dragen naar talenten’, zegt Manon Loonen namens MMC. En dat werkt, want MMC won in 2017 de Randstad Award voor aantrekkelijkste werkgever van Nederland in de categorie non-profit. En ook in 2018 eindigden ze zeer hoog in de rankings.

‘Wij kunnen in onze arbeidsmarktcommunicatie nog zo’n mooi verhaal vertellen over onze waarden, de zorgprofessionals gaan bij hun keuze voor MMC toch vooral af op de waardering van onze medewerkers. Zij zijn onze ambassadeurs die hun enthousiasme en onze waarden uitdragen, bij al hun contacten, ook op de sociale media. Op onze recent vernieuwde website laten wij hen dan ook graag vertellen over hun werk bij MMC.’.

is dat verhaal verankerd in emloyer branding of een EVP? 

‘Niet zo formeel vastgelegd als wellicht zou moeten, maar we proberen wel consistent te zijn. MMC, dat is de hightech wereld van de innovatieve medische wetenschap en tegelijk de wereld waar je gezien wordt als mens, waar langs korte lijnen wordt gewerkt in een hele laagdrempelige omgeving. Onze professionals staan open voor elkaar, de collegialiteit is groot.’ Loonen en haar collega’s laten deze cultuur graag doorklinken in uitingen. ‘Onlangs lieten we in een vacaturetekst zien hoe we met een LEAN-traject onze zorg op de Spoedeisende Hulp effectiever en nog beter hebben gemaakt. Zo maken we aan talenten duidelijk hoe we werken en denken. Dat we bij MMC extra stappen zetten om betere kwaliteit te leveren.’ In de afgelopen maanden heeft MMC de arbeidsmarktcommunicatie verbeterd. ‘We hebben onze vacatures herschreven, nog meer op de kandidaat gericht. Ook hebben we geïnvesteerd in nieuwe foto’s voor arbeidsmarktcommunicatie, in een grote fotoshoot met eigen artsen en verpleegkundigen én met patiënten in beeld. Daar doen onze medewerkers het tenslotte voor!’ 

stagiaires, zorgprofessionals van de toekomst 

Daarnaast doen ze bij de HRM-afdeling van MMC vooral dingen die blijken te werken. ‘Wij besteden in samenwerking met de Academie van MMC veel meer aandacht aan de stagiaires, de zorgprofessionals van de toekomst. We hebben ons aanbod flink uitgebreid, onder meer door de ontwikkeling van een specifiek tweejarig HBO-V spoor. Hier kunnen HBO Verpleegkundestudenten veel ervaring in het ziekenhuis opdoen, met volop kans om door te stromen naar een functie. Stagiaires krijgen alle kans om kennis te maken met de wereld van het ziekenhuis.’ blijven investeren Ook in je huidige talenten moet je blijven investeren. Om die reden is MMC vorig jaar met het programma ‘Fit met MMC’ gestart, dat medewerkers ondersteunt om fysiek en mentaal beter ‘in vorm’ te komen en blijven – en tegelijk de fit met MMC te behouden. ‘Wij bieden medewerkers onder andere de diensten van een vitaliteitscoach, een loopbaancafé, yoga- en mindfulnesstrainingen en een health check om zo lang mogelijk duurzaam inzetbaar te blijven. Talenten moet je niet alleen vinden en werven. Het is ook belangrijk om ze erbij te houden.’ Dat betekent ook: blijven checken of het mooie beeld van MMC en de praktijk nog overeenstemmen. ‘Daar beginnen we al een maand na indiensttreding mee: we vragen nieuwe medewerkers of het beeld en de werkelijkheid nog overeenkomen.’ Zo werkt de HRM-afdeling van MMC elke dag aan een consistente uitstraling naar toekomstige medewerkers. ‘We proberen voortdurend zorgvuldig en gericht de juiste snaar te raken.

zelf aan de slag met jouw employer brand

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu de employer brand paper. In deze paper vind je handige tips om jouw werkgeversmerk verder te ontwikkelen. praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research