“wij zijn veelzijdig en doen belangrijk werk. doe je mee?”

Een betere luchtkwaliteit, gezond leven, innovaties in zonne-energie: wie wil daar nou niet aan bijdragen? “Bij TNO, daar ga je als toptalent werken als je de wereld wilt helpen verbeteren”, zo legt HR Director Irene van den Broek uit. TNO is trots op het ontvangen van alweer de derde Randstad Award in acht jaar tijd, voor de wijze waarop de organisatie employer branding in zet.

De non-profit organisatie TNO (3.500 medewerkers, elf locaties) werkt al jaren planmatig aan het neerzetten van het employer brand. Bij deze organisatie begint dat bij de werkgeversbelofte, die luidt: ‘Bijdragen aan de wereld van morgen – zie je het voor je?’ “Wij verzinnen slimme oplossingen voor grote maatschappelijke problemen. Het mooie daaraan is dat we die boodschap goed zichtbaar kunnen maken in employer branding en arbeidsmarktcommunicatie”, vertelt HR Director Irene van den Broek. 

“wat wij bij tno doen, heeft impact”

Werken aan een veilige, gezonde, duurzame en ook digitale samenleving lijkt wat hoog over. “Maar”, zegt Irene van den Broek, “de claim dat dat bij TNO kan, klopt! Maar het kan ook heel concreet zijn als we het hebben over het aanpakken van metaalmoeheid in bruggen, het ontwikkelen van AI en het werken aan schoon drinkwater. Hoe je het ook bekijkt: wat wij bij TNO doen, heeft impact. Daar kan je heel veel mee in employer branding en in alles wat we doen om mensen te vinden en te houden.” 

TNO, formeel een ZBO – Zelfstandig Bestuurs Orgaan – is in 1932 opgericht om maatschappelijke problemen te helpen oplossen. ‘Wij zijn het ontdekken waard’, dat was lange tijd de TNO-kreet – en die geldt in feite nog steeds. “Want”, zegt Van den Broek, “TNO is een maatschappelijk betrokken organisatie met veel intrinsiek gemotiveerde medewerkers. Mensen komen bij TNO werken vooral vanwege de zichtbare en voelbare impact die hun werk voor de maatschappij heeft. Het zijn slimme medewerkers die hun kennis bij ons kunnen toepassen. Daarnaast zijn ze vooral ook trots. En die trots voel ik ook”, aldus Van den Broek, die zelf elf jaar geleden de overstap maakte van de bankwereld naar TNO. 

purpose-driven

TNO’s veelzijdigheid is voor veel talenten een grote pre: je kunt er tijdens je loopbaan alle kanten op. “Wij zijn interessanter en veelzijdiger én een betere werkgever dan velen in de gaten hebben. En we doen belangrijk werk, doe je mee? Dat is ons verhaal.” Daarmee is de employer branding aanpak van TNO ‘purpose-driven’. Maar ook, zoals Van den Broek het uitdrukt, ‘human-centric’. Medewerkers staan centraal, bijvoorbeeld door de focus op het verder ontwikkelen van hun talent. 

“Wij proberen op HR-gebied vooruitstrevend te zijn en ‘evidence-based’ te werken , bijvoorbeeld door inzet van HR-analytics en people analytics. Wie bij ons werkt, heeft de zekerheid dat hij of zij niet stil zal staan. Talenten brengen al veel mee en we ondersteunen hun professionele en persoonlijke groei door de jaren heen. Ook talent focus is heel belangrijk voor een kennisorganisatie als TNO. Dat wil zeggen: we hebben vooral aandacht voor wat iemand intrinsiek motiveert en goed kan. Wij willen een goede spits niet leren om ook doelman te zijn. Zonder talent, zonder slimme mensen bestáát TNO gewoon niet.”

‘get to know tno’

Hoe draagt TNO deze belangrijke aspecten van het employer brand uit? “Om contact te leggen met vooral studenten van beta-opleidingen is ons ‘Get to know TNO’ event ons belangrijkste middel. We zoeken de studenten op aan de universiteit – en in coronatijd gebeurt dat natuurlijk online. De opzet is rechtdoorzee: onze eigen research managers en onderzoekers laten zien waar ze mee bezig zijn. Niemand kan dat beter dan de mensen die midden in de praktijk staan.” TNO breidt het aantal online evenementen uit volgens een meer thematische opzet. 

Dezelfde aanpak werkt goed op de social media accounts van TNO. Zo laten medewerkers op Instagram onder de titel talents.of.tno zien wie ze zijn en wat ze doen. Zo leer je TNO snel kennen aan de hand van medewerkers. “Het heeft ook voor mij destijds bij mijn overstap naar TNO goed gewerkt: kijken en luisteren naar de mensen die feitelijk het DNA van de organisatie vormen. Ik wist wel ongeveer wat de organisatie deed, maar het echte begrip kwam pas toen ik het verhaal van medewerkers hoorde.” 

veel en consistent

Zo past TNO bij haar employer branding geen nieuwerwetse kanalen of middelen toe. “Maar we doen wel veel en we doen het vooral consistent. Instagram, de website, ons event, maar er is meer. Onze traineeprojecten werken goed, zo leren wij de topstudenten van dichtbij kennen. We staan op beurzen, we komen op campussen. We zetten onze eigen professionele recruiters in die onze praktijk goed kennen. Die koppelen wij doelbewust aan guest recruiters die ook bij TNO werken; dat geeft studenten op de campus maximale voeling met onze TNO-praktijk.”

Zo is employer branding bij TNO feitelijk sterk afhankelijk van menselijk contact. “Een student die één op één contact heeft met een TNO-onderzoeker: dat resoneert maximaal. Met een goede kans dat de student definitief ‘valt’ voor onze organisatie. En dan is hij of zij zeer welkom.”