bent u nog aantrekkelijk voor talent?

Bent u nog aantrekkelijk voor talent?

20 april 2016 - Nederlanders vinden een aangename werksfeer nog steeds het belangrijkste voor de keuze en aantrekkelijkheid van een werkgever, blijkt uit onderzoek van Randstad. Gisteren ging de Randstad Award voor de aantrekkelijkste werkgever van Nederland naar Luchthaven Schiphol (profit) en TNO (non-profit).

De Talent Award, voor de meest veelbelovende start-up ging naar Oma’s Pop-up

aangename werksfeer onveranderd op één

Nederlanders vinden een aangename werksfeer nog steeds het belangrijkste voor de keuze en aantrekkelijkheid van een werkgever. De financiële gezondheid en flexibele werktijden winnen aan populariteit. Dit blijkt uit het jaarlijkse werkgeverimago-onderzoek van Randstad onder 15.300 respondenten. Het belang van carrièremogelijkheden nam af onder de respondenten, terwijl meer werknemers de ‘kwaliteit van het product’ belangrijk vinden als ze een nieuwe werkgever zoeken. Opleidingsmogelijkheden blijven belangrijk voor 16% van alle ondervraagde personen. Dit onderzoek is de basis voor het toekennen van de Randstad Award. Dit jaar zijn TNO en Schiphol de winnaars van deze award voor aantrekkelijkste werkgever van Nederland in de categorieën profit en non-profit.

nieuw: de Talent Award

Oma’s Pop-up won tijdens een spannende live pitch de eerste Randstad Talent Award. Randstad zet hiermee jong mkb in de spotlights. Niet alleen om ze een steuntje in de rug te geven - de aanmoedigingsprijs bedroeg 25.000 euro - maar ook omdat start-ups nog iets heel goed doen: ze worden door talent als zeer aantrekkelijk gezien om voor te werken. Lifestylevoordelen, zoals casual kleding en een huisdiervriendelijk beleid, vindt talent niet alleen plezierig, maar ook nuttig. En deze voordelen vind je vooral terug bij start-ups.

creativiteit en samenwerking

Als het gaat om het aantrekken van digitale experts en zakelijke talenten, moeten grote bedrijven concurreren met kleine, jonge start-ups. De hippe, informele werkplek blijkt niet alleen aantrekkelijk, maar ook effectief. Zo zorgt het voor betere samenwerking, minder ziekteverzuim en een verhoogde productiviteit. Ook gaat de creativiteit van werknemers omhoog. Bij start-ups voelen werknemers zich al snel belangrijk en krijgen ze eerder verantwoordelijkheid. De innovatieve werkcultuur lijkt de beste balans tussen werk en privé te bieden. Kleinere bedrijven scoren daarnaast het hoogst op ‘directe impact op de toekomst van het bedrijf’.

betekenisvol werk

Uit het onderzoek blijkt ook dat ‘betekenisvol werk’ een factor is die belangrijk is en blijft, voor zowel de jonge technische expert als de ervaren professional.
Die betekenis denken werknemers vooral te vinden bij start-ups. Grote bedrijven worden juist niet gezien als plek met de juiste werksfeer: slechts één op de tien werknemers verwacht hier passie en bezieling te vinden. Marjolein ten Hoonte, directeur arbeidsmarkt Randstad Groep Nederland is daarom van mening dat grote bedrijven kunnen kijken wat start-ups aanbieden. “Om talent aan te kunnen trekken en een aantrekkelijke werkgever te zijn, is het bieden van betekenisvol werk een belangrijke factor. Dat een werkgever daarnaast massages regelt of een hippe coffeebar inricht is dan mooi meegenomen. Het gaat erom de ideale mix te vinden die past bij de identiteit van de organisatie. Grote bedrijven kunnen wat dat betreft leren van start-ups.”

whitepaper Randstad Award 2016

Benieuwd naar alle onderzoeksresultaten? En wilt u aantrekkelijk blijven voor jong talent? Download dan nu onze whitepaper Randstad Award 2016. Ook geven wij u tips, zodat u uw employer brand kunt versterken. 

download de whitepaper