Kunstmatige intelligentie (KI) wordt elke dag slimmer. En kan je helpen grote stappen voorwaarts te zetten in jouw zoektocht naar nieuw talent. Daarnaast kan het een belangrijke bijdrage leveren aan de manier waarop (nieuwe) medewerkers het contact met jouw organisatie ervaren. Laten we een paar van die voorbeelden eens nader bekijken, waarbij techniek kan helpen de kracht, reikwijdte en impact van jouw employer brand te verbeteren.

de kracht van aanbeveling (employee referral)

Steeds meer bedrijven zetten een employee referral programma op om aan nieuwe werknemers te komen. Hoewel ook veel organisaties sceptisch zijn over het aanbevelen van familie en vrienden door hun huidige werknemers, kan zo’n programma een uitstekende manier zijn om een pool met geschikte kandidaten op te bouwen. 

Referralplatforms die gebruikmaken van slimme technologie tillen dergelijke programma’s direct naar een hoger plan. Bijvoorbeeld door vacatures en functieprofielen op grote schaal te delen via sociale netwerken. En ook door de skills en kwaliteiten van de doelgroep te matchen met de eisen van de wervende organisatie. Dergelijke toepassingen geven ineens toegang tot heel veel gekwalificeerd talent.

verbinding door techniek

De werknemer van nu hecht meer waarde aan de mening van leeftijdsgenoten dan aan de boodschap van een organisatie. Met dat in gedachten, zou je meer kunnen doen om jouw medewerkers te helpen jouw bedrijf te ‘verkopen’ in hun eigen netwerk. Platforms als Smarp, PostBeyond en Elevate van LinkedIn doen dit door content te bewerken en te verzamelen op een centrale plek, zodat het gemakkelijk en snel gedeeld kan worden. Ook analytics (het analyseren van bijvoorbeeld clicks en bezoekersstromen) en gamification (het toevoegen van spelelementen) kunnen helpen bij het (beter) vormgeven van de boodschap voor de groep potentiële kandidaten die je, al dan niet met hulp van jouw medewerkers, wilt bereiken en aanspreken.

kunstmatige intelligentie tot leven brengen

Automatisering verandert de manier waarop we nieuw personeel werven en de manier waarop kandidaten dat proces ervaren. Als we, door te blijven investeren in KI, ontdekken hoe we beter met kandidaten kunnen omgaan en welke ondersteuning recruiters nodig hebben om hun werk succesvoller te doen, kan techniek daadwerkelijk bijdragen aan het bouwen van relaties - en dat zou een grote stap voorwaarts zijn voor werving en selectie.

platforms die jouw organisatie een gezicht geven

Kandidaten zijn nieuwsgieriger dan ooit. En platforms als Glassdoor (een database met bedrijfsreviews) en de groeiende interesse in employer branding strategieën zijn een duidelijk gevolg van de interactie met een publiek dat alles wil weten. Organisaties zoeken een grotere diversiteit in nieuw talent en hebben instrumenten nodig om hun boodschap op alle mogelijke manieren specifiek(er) te kunnen maken voor de beoogde doelgroepen. Chatplatforms als Brazen en PathMotion bieden organisaties de gelegenheid om met hen in contact te komen.

langetermijnrelaties bouwen

Succesvolle wervingscampagnes leveren meer kandidaten op dan er vacatures zijn. Maar wat doe je met kandidaten die niet voor die specifieke functie zijn geselecteerd? Of met degenen die de overstap naar jouw organisatie toch nog niet wilden maken? Met hen kan je nu een stevige relatie opbouwen, waarin regelmatig persoonlijk contact een cruciaal ingrediënt is. Online platforms voor candidate relationship management (CRM) kunnen helpen deze relatie te ontwikkelen, verstevigen en sturen op een proactieve manier. Zo blijven goede kandidaten in beeld, tot de tijd rijp is dat ook zij medewerkers in jouw organisatie worden.

creëer ambassadeurs

Organisaties die er het beste in slagen om kandidaten naar zich toe te trekken, zijn er vaak ook beter in om hen te laten presteren en verder te komen in hun carrière. En ze vervolgens in te zetten als ambassadeurs voor hun employer brand. Omdat deze medewerkers uiteenlopende succesverhalen zullen vertellen, worden deze verhalen ideale boodschappen voor net zulke uiteenlopende doelgroepen van kandidaten. En op dit moment is de technologie beschikbaar om dit te kunnen doen, ongeacht de omvang van jouw bedrijf.

it’s personal

De nieuwe ontwikkelingen en technieken voegen persoonlijke, individuele of menselijke elementen toe aan een proces dat sollicitanten en kandidaten kunnen ervaren als een (te) geautomatiseerde en strak geregisseerde procedure. Door het persoonlijker te maken, gaan deuren open die anders gesloten zouden blijven. We zien beter wat onze sterke kanten en successen zijn en komen meer te weten over zwakke plekken, zodat we ervan kunnen leren en er iets aan kunnen doen. 

We denken nog te vaak dat het gebruik van techniek in menselijke processen zal leiden tot een onpersoonlijke, kille beleving ervan. Maar juist voor een ervaring die menselijk voelt, doe je er waarschijnlijk heel verstandig aan een stukje techniek te omarmen. 

meer weten

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom employer branding? Meld je dan nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Wij geven je handige tips om jouw employer brand verder te ontwikkelen en je leest de succesverhalen van aantrekkelijke werkgevers.