Wat zijn de trends voor employer branding en recruitmentmarketing? James Foley, Global SVP Employer Brand bij Randstad, geeft 4 trends.

In tien jaar is employer branding een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering geworden, waarmee de hele organisatie rekening moet houden. In de toekomst voorzien we wereldwijd grote investeringen in employer branding. Trends waarmee u nu alvast rekening kunt houden:

1. toenemende investeringen in talent 

In de afgelopen vijf jaar is er een opvallende toename geweest van het aantal Google-zoekopdrachten naar de term 'employer branding': er wordt nu 40% meer op gezocht dan drie jaar geleden. Dit geeft aan dat de interesse in employer branding groeit. En dat is niet alleen bij multinationals het geval, maar bij alle soorten organisaties. Met die groeiende belangstelling verwachten we ook meer investeringen én nieuwe functies in employer branding.

2. een nieuwe standaard 

Hoe meer aandacht er is voor employer branding, hoe meer vragen er zijn te verwachten van de top van de organisatie. Bijvoorbeeld over hoe talenten worden aangetrokken en wat de invloed daarvan is op de eigen employer brand strategie
Er zullen ook meer bedrijven zijn die zichzelf laten zien, door merkpijlers en employer value proposition (EVP) bij hun recruitmentinspanningen te gebruiken. In de markt van nu - waarin de werknemer het voor het kiezen heeft - is het belangrijker dan ooit om die duidelijke eigen stem van het bedrijf te kunnen laten horen. 
De nieuwe standaard geldt ook voor het gebruik van technologie. Het moment waarop meer mensen toegang hebben tot internet via hun mobiele telefoon dan via de computer komt snel dichterbij. Werkgevers die hun sites nog steeds niet hebben geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, missen veel traffic en dat zal in 2018 niet anders worden.

3. hyper-gepersonaliseerde en gerichte marketing

Het is geen markt voor recruiters meer. Er zijn veel meer vacatures dan dat er (hoogopgeleide) kandidaten zijn. In het licht van die uitdaging gaan recruiters meer out-of-the-box marketing inzetten om de juiste aandacht voor hun vacatures te krijgen. Hypertargeting kan echt het verschil maken tussen nul reacties en drie tot vier geïnteresseerde kandidaten per week. Bijvoorbeeld door de doelgroep advertenties te tonen op basis van hun real-time locatie. Maar let op: zelfs de beste tactieken kunnen een slecht doordachte boodschap niet maskeren. Aandacht en tijd zijn onmisbaar voor een ijzersterke campagne.

4. opgewaardeerde functieomschrijvingen 

Google herstructureert de manier waarop banen worden gevonden. De opkomst van Google for Jobs en het kwaliteitsalgoritme dat zoeken op een nieuwe manier mogelijk maakt, vragen om een ander soort functieomschrijvingen. Dit heeft weer invloed op wat er in vacatureteksten wordt vermeld. Zo heeft Google for Jobs onlangs salarisinformatie toegevoegd aan vacatures. Dit is informatie die in 85% van de vacatures ontbreekt, terwijl veel werkzoekenden dit graag zouden willen weten. Deze nieuwe ontwikkelingen maken het noodzakelijk dat organisaties opnieuw kijken naar hun functieomschrijvingen en deze, waar nodig, bijwerken.

de gouden regel blijft

Dit is nog maar het begin. Recruitmentmarketing evolueert naar een balans tussen een steeds dominantere technologie (high tech) en de menselijke behoefte aan echt contact (high touch). De manier waarop recruiters in contact komen met kandidaten zal daarom ook veranderen. Maar er is één gouden regel die nooit zal verdwijnen: behandel mensen goed en u krijgt alles gedaan.