De steeds verdergaande digitalisering heeft ons leven de afgelopen decennia aanzienlijk veranderd. Hoewel nieuwe technologieën ons meer zakelijke kansen hebben gegeven, brengen ze ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Zo verwachten jouw werknemers dat jij, als werkgever, alle tools verschaft die hen helpen productief en efficiënt te werken. Je komt er bijna niet meer onderuit om ook technologie in te zetten bij het vormgeven van een unieke employee experience. Want blijf je niet bij, dan loop je het risico de beste kandidaten én jouw eigen werknemers te verliezen aan jouw concurrenten.

breng eerst de employee journey in kaart

De eerste stap in het verbeteren van de employee experience is om de ‘employee journey’ in kaart te brengen. De employee journey is 'de reis' die medewerkers maken binnen jouw organisatie. Begin met het identificeren van de belangrijkste mijlpalen die van invloed kunnen zijn op de werknemerservaring:

  • de instroom: van het aantrekken van kandidaten en het sollicitatieproces tot en met de onboarding
  • de doorstroom: de ontwikkeling, het management en het behoud van medewerkers
  • de uitstroom: het vertrek van personeel en de betrokkenheid van oud-medewerkers.

Door alle aspecten van de employee journey op een rij te zetten en te evalueren krijg je als werkgever ook een duidelijk beeld van de employee experience. Het helpt je bovendien om hiaten te identificeren en vervolgens een strategie te formuleren die nodig is voor de beste aanpak.

checklist employee experience

Wil je weten hoe de employee experience in jouw organisatie ervoor staat? Gebruik dan deze eenvoudige checklist. In 3 stappen weet je hoe het met de fysieke, technologische en culturele employee experience in jouw organisatie gesteld is.

Deze 3 stappen zijn: 

  1. fysieke omgeving
  2. technologie
  3. cultuur

1. fysieke omgeving

De werkomgeving zou jouw werknemers moeten helpen om gezond, gelukkig en productief te zijn. Bij het inrichten en vormgeven van de werkplek moet daarom de werknemerservaring het uitgangspunt zijn. Denk hierbij aan:

  • alles wat jouw werknemers kunnen zien, horen, ruiken, aanraken en proeven
  • kantoorsfeer en -vormgeving
  • kwaliteit van de kantoormeubelen zoals stoelen en tafels
  • aantal en verscheidenheid aan vergaderzalen en werkruimten

Een goed ingerichte werkplek kan het welzijn van jouw werknemers aanzienlijk verbeteren. Houd de trends voor de komende jaren daarom goed in de gaten. 

2. technologie

Technologie is een integraal onderdeel van bijna elke werkplek. Het is een steeds belangrijker wordende factor voor de employee experience omdat het jouw medewerkers helpt problemen op te lossen, efficiëntie te vergroten en innovatie te bevorderen. Bied hen daarom toonaangevende technologie en oplossingen aan, bijvoorbeeld:

  • toegang tot de nieuwste software, programma's en processen
  • supersnelle breedband- en WiFi-verbinding
  • tools & apps om te communiceren, feedback te verzamelen en eventuele zorgen te uiten
  • hulpmiddelen en platforms waarmee mensen virtueel aan projecten kunnen samenwerken.

3. cultuur

De organisatiecultuur was ooit het enige waar we aan dachten in het kader van de employee experience. De afgelopen jaren is het begrip ‘organisatiecultuur’ aanzienlijk breder geworden - van werksfeer naar de brand personality van de organisatie: het geheel aan overtuigingen, waarden, onderliggende aannames, interesses, ervaringen en gewoonten van de medewerkers. En het krijgt terecht nog steeds veel aandacht. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 87% van de werknemers bij een organisatie wil werken juist vanwege de cultuur. 
Ga na hoe jouw medewerkers in jouw organisatie denken over de volgende aspecten:

  • salaris, (on)kostenvergoedingen en employee benefits
  • open, eerlijke en transparante communicatie
  • ervaring opdoen, ontwikkeling, promotie maken
  • participatie, diversiteit en gelijkheid
  • werkplezier, autonomie en vertrouwen

Door de ervaringen van jouw huidige medewerkers op de bovenstaande punten te evalueren en eventueel aan te passen, kan jij je als werkgever onderscheiden van jouw concurrenten. 

En let op: zelfs de ogenschijnlijk kleinste aspecten - fysiek, technologisch of cultureel - kunnen de manier waarop werknemers hun werkplek beleven, beïnvloeden.

zelf aan de slag met jouw employer brand

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu de employer brand paper. In deze paper vind je handige tips om jouw werkgeversmerk verder te ontwikkelen. praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research.