Microsoft, opgericht in 1975, is een veteraan in de snelgroeiende en voortdurend veranderende wereld van consumentenelektronica. In de strijd om talent krijgt de organisatie stevige concurrentie van grootheden als Apple, Google en Facebook, maar net zo goed van kleine start-ups en nichebedrijfjes. Toch weet Microsoft zichzelf steeds opnieuw uit te vinden, om fris en relevant te blijven in een sector die, aldus CEO Satya Nadella, ‘niets heeft met tradities maar alles met innovatie.’

Chuck Edward, Head of Global Talent Acquisition bij Microsoft: ‘Dat Microsoft zo’n grote  aantrekkingskracht heeft op mensen die de toekomst willen vormgeven, komt doordat wij in staat zijn de kick van een start-up te combineren met het wereldwijde podium dat wij mensen bieden om hun vernieuwende ideeën te presenteren.’ Dat dit een winnende combinatie is, blijkt uit het feit dat Microsoft ook in 2017 in meerdere landen opnieuw is verkozen tot organisatie waar mensen het liefst willen werken. Maar dat is niet vanzelfsprekend, weet Chuck Edward. ‘Op de sterk competitieve arbeidsmarkt voor technologie kun je geen gas terugnemen. Elke dag opnieuw moet je het beste van jezelf laten zien.’ Dus: hoe blijft Microsoft aan de top?

nieuwsgierig en leergierig 

Al vroeg zag Bill Gates kansen om van Microsoft de belangrijkste toegangspoort tot het wereldwijde web te maken. Om het momentum te pakken en de competitie geen ruimte te laten werd zijn visie snel en slagvaardig in daden omgezet. Dankzij deze visie, een stevige dosis vasthoudendheid en het vermogen om zaken zo te organiseren dat ze van de grond kwamen, lukte het Microsoft te overleven en te groeien, terwijl de meeste branchecollega’s uit die tijd allang niet meer bestaan.
En nu zet Microsoft de volgende grote stap door het streven mensen productiever te laten zijn in - wat Satya Nadella, die sinds 2014 CEO is, omschrijft als - ‘a mobile-first and cloud-first world’ (‘een wereld waarin mobiele en cloudgebaseerde informatie, communicatie en processen de hoofdrol spelen’ -red).

‘In een markt die altijd in beweging is, zoeken wij mensen die groei omarmen en graag willen leren in plaats van te denken dat ze alles weten’, zegt Chuck Edward. Hij gelooft dat de verschuiving naar een cloud-first wereld de relatie met klanten verandert, en dat zorgt voor een groeiende behoefte aan medewerkers die nieuwsgierig zijn en tegelijkertijd snel kunnen denken. ‘Vroeger kochten klanten een applicatie of een stukje software, en dat was dat. Maar cloudsytemen vragen om een continue betrokkenheid, met een voortdurende behoefte aan feedback, updates en vernieuwing’, aldus Chuck Edward. ‘Het gaat niet langer over lange ontwikkeltijden en grote productlanceringen. We hebben mensen nodig die non-stop luisteren, analyseren en met antwoorden komen. De volgende vraag is er steeds sneller en dat heeft de dynamiek van ons werk veranderd. Mensen moeten blijven nadenken en niet bang zijn om fouten te maken, omdat je daar nou eenmaal het meeste van leert.’ 

marketen van ideeën en nieuwe dingen

de uitdagers uitdagen

Chuck Edwards is erop gebrand die sfeer van uitdagen goed over het voetlicht te brengen. ‘We willen dat iedereen weet dat we voortdurend aan het veranderen zijn, en dat we altijd nieuwsgierig zijn,’ zegt hij. Hij begrijpt waarom een startup aantrekkelijk is voor nieuw talent, maar denkt dat Microsoft meer te bieden heeft. ‘Mensen zoeken de impact en relevantie die vernieuwing met zich meebrengt; het gevoel dat je aan het begin van een doorbraak staat. Ze denken dat wij, in tegenstelling tot een startup, traag en bureaucratisch zijn. Maar wij hebben een innovatieve en prikkelende werkomgeving weten te creëren door mensen te laten samenwerken in flexibele groepjes, die de dynamiek en energie van een startup hebben. Het grote voordeel van onze organisatie is daarnaast dat wij innovaties kunnen lanceren in een wereldwijde markt, op grote schaal en met een directe, betekenisvolle impact.’ Hij vult aan: ‘En als je bij een kleine organisatie iets anders wilt gaan doen, dan moet je op zoek naar een nieuwe werkgever. Bij ons kun je naar een ander team gaan. Onze medewerkers vinden het fijn dat wij een wereld aan kennis en ervaring in huis hebben waar jonge mensen die nieuw zijn in de branche van kunnen leren. Niet alleen vanuit technisch perspectief maar ook als het gaat om het marketen van ideeën en nieuwe dingen.’ 

Hoe creëert Microsoft die uitdagende werkomgeving, zonder vast te lopen in het moeras dat bij grotere organisaties zo vaak vernieuwing en besluitvaardigheid in de weg staat? Voor een deel komt dat door de structuur van het bedrijf. ‘Wij kiezen voor een platte organisatie waardoor we dicht bij de markt staan en er dus beter naar kunnen luisteren’, aldus Chuck Edwards. Hij is ervan overtuigd dat cultuur het belangrijkste is. ‘We doen er alles aan om medewerkers een omgeving te bieden die ze aanmoedigt nieuwsgierig te zijn, risico te nemen en open te zijn over wat er misschien verkeerd ging, zodat die inzichten ons helpen het uiteindelijk goed te doen.’

ideeënworkshop

De ambitie om grenzen te verleggen wordt versterkt door in ad hoc-teams aan experimentele projecten te werken. Zoals Microsoft Garage, waar nieuwe apps en diensten worden ontwikkeld. De prikkel om probleemoplossend te werken uit zich ook in maatschappelijke verantwoordelijkheid en sociale initiatieven zoals hackathons om vernieuwing te promoten en de ontwikkeling van tools die op scholen en voor andere groepen in de gemeenschap ingezet kunnen worden. ‘Deze initiatieven vertegenwoordigen veel meer dan onze bedrijfsmatige maatschappelijke verantwoordelijkheid’, zegt Chuck Edward. ‘Ze helpen onze mensen betrokken en gemotiveerd te houden, en stimuleren een betere samenwerking,  langdurige relaties en hechte partnerships in onze wereldomspannende organisatie.’ 

een cultuur die verandering omarmt

lokaal en wereldwijd

Het samenwerken in groepen en het campusmodel zijn kenmerkend voor de technologiebranche. In hoeverre hebben de locatie en fysieke omgeving van het hoofdkantoor van Microsoft in Redmond (Washington, VS -red) een rol gespeeld bij het commerciële succes en de aantrekkingskracht op nieuw talent? 

Chuck Edward: ‘Het is ons gelukt in Redmond een ecosysteem van technologie en innovatie te creëren. De stad is een talentmagneet geworden en trekt mensen van overal ter wereld aan. Ook andere, kleinere techbedrijven hebben zich hier gevestigd. In een markt waar partnerships belangrijker zijn dan ooit en waar we talent moeten aantrekken, uitwisselen en opkweken is dit ecosysteem en de concentratie van talent en expertise die daarbij hoort zeer waardevol voor ons. Maar de keerzijde van de medaille is dat mensen binnen deze branche heel beweeglijk zijn,’ zegt hij. De Microsoft Campus in Redmond is slechts een onderdeel van een zeer uiteenlopende, wereldwijd vertegenwoordigde business. ‘Ik spendeer net zoveel tijd aan het contact met mijn collega’s in Azië, Afrika, Europa en Australië als aan gesprekken met mensen hier in Redmond. En ik denk dat die internationale uitwisseling van ideeën ons het beste biedt van twee werelden, lokaal en wereldwijd.’

blijf veranderen

Alles wat Microsoft doet om talent aan te trekken werkt. Het bedrijf is niet alleen, al jaren achtereen en wereldwijd, een van de organisaties waar mensen het liefst willen werken. Maar het scoort ook hoog in de afzonderlijke categorieën - van salaris, arbeidsvoorwaarden, training, baaninhoud en carrièremogelijkheden tot werk-leven balans en een plezierige werkomgeving. Chuck Edward, enthousiast: ‘Na twaalf jaar bij Microsoft krijg ik nog steeds een kick van mijn werk. Werken met slimme, gepassioneerde en gemotiveerde mensen is heel fijn. Het inspireert me om te blijven leren, om het altijd beter te willen doen.’

Wat kunnen andere volwassen organisaties van Microsoft leren, als het gaat om hun aantrekkelijkheid voor talent op een arbeidsmarkt waar nieuwkomers op datzelfde talent jagen? Microsoft onderkent dat het snel en groot moet zijn om te overleven en te gedijen. Maar getalenteerde ontwikkelaars en innovators willen geen radertje in een machine zijn. Het geheim achter het succes van Microsoft is een cultuur die verandering omarmt, en ziet als een kans voor nieuwe generaties om te laten zien dat ze net zo goed zijn als de pioniers die hen voorgingen. Medewerkers weten dat ze de kans krijgen aan meer nieuwe projecten te werken en nieuwe dingen uit te proberen dan bij welke andere. vergelijkbare organisatie - groot of klein, nieuw of gevestigd - dan ook. Zij kunnen erop vertrouwen dat hun leidinggevenden uitdagingen niet uit de weg gaan en keer op keer nieuwe richtingen inslaan. Deze honger naar innovatie houdt Microsoft fris, haar medewerkers gemotiveerd en zorgt ervoor dat nieuw talent zich graag bij hen aansluit.

zelf aan de slag met je employer brand

Wil je meer praktijkvoorbeelden van organisaties die bouwen aan een aantrekkelijk arbeidsmarktimago? Bekijk dan eens onze cases.