Onboarding nieuwe medewerkers, ookwel een goede, snelle en effectieve integratie van nieuw personeel kan zeker het verschil maken. Hoe eerder zij zich betrokken voelen bij je organisatie, hoe sneller en productiever ze zijn. En hoe kleiner de kans is dat ze snel weer vertrekken. Voor flexwerkers is het onboarding proces niet anders dan voor vaste medewerkers. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over een succesvolle onboarding programma voor flexwerkers. In deze blog geven je 5 tips die je direct kan toepassen in het onboardingsproces.

belangrijke onderzoeksresultaten over effectieve onboarding

Uit onderzoek naar het belang van effectieve onboarding blijkt dat:

  • 20% van de nieuwe medewerkers binnen 45 dagen vertrekt
  • 69% van de medewerkers die een positieve onboardingervaring hebben gehad na drie jaar nog altijd bij dezelfde werkgever werken
  • organisaties met een onboardingstrategie 50% meer succes hebben bij het werven van nieuwe medewerkers dan organisaties die niet aan onboarding doen.

5 tips om je flexwerkers zo lang mogelijk aan je te binden

Wordt het personeelsbestand van jouw organisatie steeds flexibeler? Met deze 5 tips kan jij de inzet en betrokkenheid van je tijdelijke medewerkers vergroten, zodat ze graag voor je (blijven) werken. Deze tips zijn: 

  1. zorg dat flexwerkers zich welkom voelen
  2. geef flexwerkers alle informatie over je organisatie
  3. maak geen onderscheid tussen flexwerkers en vaste medewerkers
  4. zorg voor goede ondersteuning
  5. stel haalbare doelen

1. zorg dat flexwerkers zich welkom voelen

Voorkom dat je tijdelijke medewerkers zich ‘outsiders’ voelen, van wie wordt verwacht dat ze hun taken zo snel en onopvallend mogelijk verrichten. Zorg dat ze een warm onthaal krijgen van hun leidinggevenden en hun collega’s, en dat ze zich zo snel mogelijk opgenomen voelen in je organisatie. Hoe beter je daarin slaagt, hoe groter de kans dat ze graag weer voor je aan de slag gaan bij een volgende gelegenheid of opdracht. Een goede band met je flexwerkers legt een stevig fundament voor een langetermijnrelatie die beide partijen voordeel oplevert.

2. geef flexwerkers alle informatie over je organisatie

Onmisbaar voor een snelle integratie van nieuwe medewerkers - of ze nu vast of flex zijn - is een goede informatievoorziening. Laat je mensen weten wat je organisatie doet en waarom - en wat hun bijdrage daaraan is. Wat zijn de missie, visie, normen en waarden van de organisatie? Om zich verbonden te kunnen voelen is het belangrijk dat iedere medewerker doordrongen is van de formele maar ook de informele aspecten van de bedrijfscultuur.

3. maak geen onderscheid tussen flexwerkers en vaste medewerkers

Iemand die jouw organisatie tijdelijk komt versterken om bepaalde knelpunten op te lossen of te voorkomen, moet zich vanaf de eerste werkdag een lid van het team voelen - als je wilt dat iemand zich maximaal inzet voor jouw bedrijf. Zorg er dus voor dat het team in kwestie hun tijdelijke collega(‘s) alle respect, kansen en steun geeft om een effectieve bijdrage te kunnen leveren. En dat begint bij jou, als werkgever. Maak jij geen verschil tussen vaste en flexibele medewerkers? Dan is de kans groot dat het voor je medewerkers ook een ‘no-brainer’ is. 

4. zorg voor goede ondersteuning

Zowel Flexibele medewerkers als nieuwe vaste medewerkers moeten toegang krijgen tot alle informatiebronnen, hulpscenario’s en support die jouw organisatie aan medewerkers biedt om hun werk goed te kunnen doen. Een bekende valkuil voor inleners van flexwerkers is dat zij van hun tijdelijke medewerkers verwachten dat ze direct aan de slag gaan en doen wat er van hen wordt verwacht, zonder begeleiding of relevante informatie. Een voorbeeld: tijdelijke IT’ers kunnen natuurlijk direct bij je aan de slag met de kennis die zij hebben, maar hun productiviteit is meteen een stuk hoger als ze een goede introductie van de software en systemen van de organisatie krijgen.

5. stel haalbare doelen

Natuurlijk wil je maximaal profiteren van je flexibele personeelsbestand, maar het is belangrijk realistisch te zijn in je verwachtingen. Onhaalbare doelen geven elke medewerker - dus ook een flexwerker - stress en kunnen zorgen voor fouten en uitval. Hoe beter flexkrachten in staat zijn de plannen te realiseren, hoe groter de kans dat ze ook aan een volgende opdracht willen meewerken.

Heb jij op dit moment tijdelijk personeel nodig? Denk hier bijvoorbeeld aan vervanging voor een zieke medewerker, zwangerschapsverlof of het inhuren van flexwerkers voor een korte klus. Randstad helpt je graag verder!

zelf aan de slag met employer branding?

Hoe blijf jij een aantrekkelijke werkgever voor talent? Voor het beste talent in je bedrijf moet je altijd goed je best doen. Hoe je dat doet en waarmee, lees je in onze employer branding paper.

Download nu de paper >