Voor het eerst hebben werkgevers te maken met vier verschillende generaties op de werkvloer. Dat komt doordat babyboomers (55-64 jaar) langer doorwerken en de jongste generatie, Z (18-24 jaar), op jongere leeftijd gaat werken omdat ze eerder is afgestudeerd. Tussen hen in bevinden zich de generaties X (35-54 jaar) en Y (25-34 jaar), ook wel millennials genoemd. Ga er als werkgever maar aan staan: hoe manage je dit?

generatiemanagement

Generatiestrateeg Marjolein Risseeuw weet er alles van. Zij coacht teams die te maken hebben met deze problematiek. ‘Het is managen op maat, dat wil zeggen: elke generatie gedijt het best bij een andere aanpak.’ Wie een sterk team wil maken van deze zo verschillende groepen, maakt gebruik van de kracht van elke generatie. ‘Maak geen shake, maar bowl. Oftewel: zorg ervoor dat niet iedereen hetzelfde moet doen, maar koester de verschillen.’

verdiep je in de verschillen per generatie

Wie zich verdiept in de verschillen en echt luistert naar zijn of haar medewerkers, wordt uiteindelijk beloond. Iedereen – van jong tot oud – wil waardering, gezien worden en complimenten krijgen. Maar iedereen gaat anders met dat gegeven om. ‘De babyboomers spreken zich niet uit, zullen niet vragen om een schouderklopje, maar als je het vergeet, maak je een fout. De generatie X vraagt er gewoon om, spreekt zich wél uit. Terwijl millennials (generatie Y) verwachten dat ze voortdurend schouderklopjes krijgen; zij willen continu feedback. Op alles.’

Over de generatie Y zijn tal van boeken geschreven. Toen zij de arbeidsmarkt betraden, veranderde er van alles. Omdat zij op een groot aantal punten flink afwijken van de generatie voor hen, de X’ers, ook wel ‘de verloren generatie’ genoemd. Millennials zijn de kinderen van de babyboomers. Hun ouders groeiden op in de jaren 60 en moesten iets opbouwen. Zij zetten zich af tegen de gevestigde orde, groeiden op in economische welvaart en maakten de ontzuiling mee. De babyboomers worden ook wel de protestgeneratie genoemd.

zelf aan de slag met jouw employer brand

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu de employer brand paper. In deze paper vind je handige tips om jouw werkgeversmerk verder te ontwikkelen. praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research

download nu de paper >