Nog nooit liepen er zoveel verschillende leeftijdsgroepen rond op de werkvloer. Terwijl de pensioenleeftijd steeds verder opschuift, zetten de digital natives hun eerste stappen op de arbeidsmarkt - en dat betekent dat medewerkers van pakweg 17 tot 70 jaar met elkaar samenwerken. Om (toekomstige) medewerkers uit al die verschillende leeftijdsgroepen met succes aan je organisatie te verbinden, moet je weten wat hen drijft, wat ze belangrijk vinden in hun werk en wat ze van jou, als werkgever, verwachten. Dat kan namelijk voor iedere generatie verschillend zijn.
verschillen tussen generaties
Een generatie is een groep mensen die in hetzelfde tijdvak (meestal vijftien jaar) geboren is en opgroeit in het sociaal-economische klimaat, het maatschappelijke en politieke systeem en de tijdgeest die bij die periode horen. Dat betekent niet alleen dat elke generatie een andere ontwikkeling doormaakt, maar ook dat iedere generatie verschillende opvattingen over waarden, normen en levensstijl kan hebben. Dit zie je ook terug in organisaties waar mensen van verschillende leeftijden met elkaar samenwerken.