wat is employer branding?

Employer branding, in het Nederlands ook wel werkgeversmerk genoemd, is dat wat jou interessant en onderscheidend maakt voor potentiële medewerkers én voor je huidige medewerkers. Met de juiste employer branding weet je met je bedrijf een voorkeurspositie te krijgen en te behouden in de mindset van je medewerkers en bij mogelijk nieuw talent. Daarbij komt ook dat wanneer jouw employer branding goed is ontwikkeld, je ook veel gemakkelijker direct de juiste mensen aantrekt.

Vertel met je employer branding wat jouw bedrijf bijzonder maakt en waarmee jullie je onderscheiden en breng dit in een eerlijk verhaal naar buiten.

Elk jaar onderzoeken we wie de meest aantrekkelijke werkgevers zijn in de profit en de non-profit wereld. De winnaars uit dit onderzoek ontvangen de felgebeerde Randstad Award. Inmiddels zijn de onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Branding research 2023 bekend. Benieuwd naar de winnaars? Bekijk het hier.

Hoe blijf je in (en na) de coronacrisis een aantrekkelijke werkgever voor talent? En hoe versterk je dan je employer branding?

1. begin intern met optimaliseren

Een goede indruk naar buiten, begint binnen je bedrijf. Wanneer er een goede werksfeer is straalt dit ook uit naar potentieel nieuw talent. Daarnaast praten tevreden werknemers eerder positief over hun werkgever en benaderen misschien zelfs zélf nieuw talent.

2. bepaal hoe je jezelf in de markt zet

Het is belangrijk om als bedrijf te bepalen wat jij uit wilt stralen naar buiten. Wil je bekend staan als innovatief bedrijf, of juist als een gezellig familiebedrijf? Bepaal waar jij voor staat en gebruik dit ook consequent in je uitingen naar de buitenwereld. Middelen die je in kan zetten om je employer branding en je bereik te versterken zijn:

  • een eigen recruitmentsite
  • vacatures op vacaturesites
  • advertenties
  • aanwezigheid op social media
  • open dagen
  • relevante blogs
  • persberichten/PR
  • video

Daarnaast kan je met de resultaten van Randstad Employer Brand Research 2023 zelf aan de slag met je (aangescherpte) employer branding-strategie. Download direct het onderzoeksrapport!