Op zoek naar nieuw talent voor jouw organisatie? Dan moet je eerst heel wat hordes nemen. Om te beginnen heeft de talentvolle kandidaat op de huidige arbeidsmarkt keus te over. Schaarste en de skill gap - de kloof tussen vraag naar en aanbod van gekwalificeerd personeel - maken jouw visvijver er ook niet groter op. En heb je het neusje van de zalm eenmaal binnengehaald, dan is het nog een hele klus om jouw nieuw verworven talent binnen te houden. 

Hoe beter jouw imago als werkgever, hoe hoger jouw positie op de shortlist van nieuw talent en hoe groter de kans dat goede werknemers je trouw blijven. Wat moet je daarvoor doen of laten? Deze 3 tips komen van organisaties die het al ontdekt hebben: 

  1. gebruik jouw data
  2. ga niet uit van aannames
  3. begin bij de basis

1. gebruik jouw data

Kenmerkend voor organisaties die hoog scoren als aantrekkelijke werkgever is dat ze al hun informatiebronnen goed gebruiken. Verdiep je in de gegevens die in jouw organisatie voorhanden zijn, zoals de resultaten van medewerkerstevredenheidsonderzoeken. En zorg dat je weet hoe jouw huidige en ex-medewerkers over je als werkgever denken. Maar kijk ook naar externe gegevens, zoals online reviews over jouw organisatie. Benchmark jouw organisatie om jouw positie ten opzicht van jouw concurrentie te bepalen. Door een gedegen analyse van alle beschikbare data kom je te weten wat jouw doelgroep wil, wat - in dat licht bezien - de sterke en zwakke punten van jouw organisatie zijn en hoe hoog (of laag) je scoort op hun ranglijst van potentiële werkgevers. Dit geeft je onmisbare informatie over de richting waarin jij jouw employer brand zou moeten ontwikkelen.

2. ga niet uit van aannames

Als je nadenkt over manieren om jouw werkgeversmerk te versterken, en zo jouw aantrekkingskracht op nieuw talent te vergroten, hoed je dan voor beruchte misvattingen als deze:

  • employer branding staat op zichzelf en heeft niets te maken met het productmerk
  • een sterk werkgeversmerk bouwen is een project en geen strategie die non-stop aandacht en inspanningen vereist
  • een aantrekkelijk imago als werkgever neerzetten heeft meer te maken met creativiteit dan met research, data en stappenplannen.

Baseer je beslissingen over jouw employer branding strategie niet op veronderstellingen en aannames, hoe verleidelijk dat soms ook is en hoe logisch ze je ook lijken. Alleen feiten, cijfers en een gedegen kennis van jouw eigen organisatie en jouw doelgroepen helpen je vooruit in de strijd om talent.

3. begin bij de basis

Om jouw organisatie te positioneren als een geweldige werkplek voor het talent dat je zoekt, moet je laten zien wie jij - als organisatie - werkelijk bent. Dat gaat meer over de binnenkant dan over de buitenkant. In de kernwaarden van jouw organisatie herkennen jouw medewerkers zichzelf, en dat maakt dat ze zich bij je thuis voelen. En dat is ook waar jong talent naar op zoek is: een authentiek en consistent werkgeversmerk waar ze het beste uit zichzelf kunnen halen. 

meer informatie over employer branding

Jaarlijks worden de Randstad Awards uitgereikt: de prijzen voor de meest aantrekkelijke werkgevers in Nederland. Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent blijven? En ben je benieuwd naar de onderzoeksresultaten van het employer brand research? Download nu onze employer brand paper!