10 tips: zo trekt u de juiste medewerkers aan

10 tips zo trekt u de juiste medewerkers aan

22 augustus 2014 - Uw medewerkers bepalen in belangrijke mate het succes van uw bedrijf. Markten veranderen echter snel, waardoor bij ondernemers de behoefte groeit aan flexibiliteit. Hoe zorgt u ervoor dat u flexibel bent en toch blijft beschikken over de juiste mensen? 

In 2013 had bijna één op de vier mkb-bedrijven moeite om geschikt personeel te vinden, met name voor de productie en in de verkoop. Zo blijkt uit onderzoek van Randstad onder het mkb. Talentmanagement kan helpen om meer grip te krijgen op uw personeelsbestand. De volgende tien tips geven u inzicht in welke medewerkers met welke talenten u nodig heeft en hoe u hen vindt en bindt.

1. Analyseer welke medewerkers met welke kwaliteiten u nodig heeft
Wat zijn belangrijke posities in uw bedrijf? Wie zitten daar nu en wat is het risico dat ze er over een jaar niet meer zijn? Kijk altijd enkele jaren vooruit bij het inventariseren van uw personeelsbehoefte.

2. Werven: zorg voor up-to-date functieprofielen
Kijk goed naar de vacature en houdt regelmatig uw functieprofielen tegen het licht. Zijn die in de tussentijd misschien veranderd? Zorg er altijd voor dat het functieprofiel aansluit bij de veranderende eisen van de markt. Zo heeft u in een lastige economie misschien meer behoefte aan commerciële salestijgers, terwijl u in goede tijden wellicht meer heeft aan goede relatiemanagers.

3. Begin op tijd met netwerken
Begin op tijd met een plan om moeilijke opvulbare vacatures in te vullen. Wacht niet tot het laatste moment. Creëer een eigen talentenpool via LinkedIn of maak gebruik van het netwerk van uw eigen medewerkers. Ook kan het een keus zijn om een intermediair in te schakelen met een warm netwerk.

4. Beoordeel op zachte criteria
De persoonlijkheid van een medewerker zegt vaak meer dan de opleiding of werkervaring. Kijk dan ook verder dan de harde feiten op een cv. Zachte criteria zoals cultuurmatch, drijfveren en competenties spelen een cruciale rol bij het werving- en selectieproces en ook daarna, wanneer de nieuwe medewerker zijn/haar weg gaat vinden binnen uw bedrijf.

5. Aantrekkelijke bedrijfscultuur
Een passende bedrijfscultuur is een belangrijke factor. Waar heeft het type medewerker waarnaar u op zoek bent behoefte aan? Jonge professionals hebben bijvoorbeeld behoefte aan vrijheid, autonomie, authenticiteit en maatwerk in arbeidsvoorwaarden. Denk erover na hoe u hen deze voorwaarden kunt bieden.

6. Vorm van aansturen
Om een aantrekkelijke werkgever te zijn, is het belangrijk dat u de manier van aansturen aanpast aan het type medewerker dat u zoekt. Jonge professionals willen zo min mogelijk aangestuurd worden, en salestijgers motiveer je met bonussen. Is uw bedrijf daar klaar voor?

7. Maatwerk in arbeidsvoorwaarden
Vooral jonge professionals en vrouwen hebben behoefte aan maatwerk. Ze willen hun werk kunnen combineren met hun privéleven. De mogelijkheid tot werken op de uren die hen uitkomt, maakt u als werkgever direct een stuk aantrekkelijker.

8. Ontwikkeling en persoonlijke groei
Medewerkers hechten steeds meer waarde aan ontwikkeling. Een baan/werkgever voor het leven komt steeds minder vaak voor, en om interessant te blijven op de arbeidsmarkt is het dus belangrijk om jezelf te ontwikkelen. Wat is uw aanbod in opleiding, ontwikkeling en ontplooiing? Hoe kan uw bedrijf een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de medewerker?

9. Afwisseling en switchen binnen het bedrijf
Het binden van medewerkers betekent niet dat u ze binnen uw afdeling moet vasthouden. Naast verticale doorgroei kunnen medewerkers zich ook breder ontwikkelen bij een andere afdeling. Kijk dus ook op bedrijfsniveau naar de kansen om medewerkers te binden.

10. Afscheid nemen betekent een ambassadeur erbij
Vertrekt uw medewerker toch? Zorg er dan voor dat het vertrek op een prettige manier verloopt. De ex-medewerker kan nog steeds een ambassadeur zijn van uw bedrijf! Een exitgesprek geeft meer inzicht in de redenen van vertrek. En wellicht heeft de medewerker wel een goede opvolger in zijn/haar netwerk.