zes tips voor online recruitment

6 tips voor online recruitment

25 juni 2015 - Hoe vindt u interessante kandidaten? En hoe zorgt u dat ze u vinden? Internet kan een goudmijn zijn, maar ook een doolhof. Uit onderzoek van Randstad blijkt dat werkgevers bij slechts 20 tot 30% van hun vacatures gebruikmaken van LinkedIn. Daar ligt dus een mooie kans voor bedrijven die de stap naar proactief online werven willen maken. Wat heeft u nodig om zelf online goede kandidaten aan te trekken? 

 

zes tips van onze recruitment specialisten

1. wees online vindbaar

Allereerst is het belangrijk dat u goed te vinden bent via zoekmachines. Dat is best een technisch verhaal. De juiste teksten, zoekwoorden, site-opbouw. Het gaat erom dat uw online teksten SEO-vriendelijk zijn. Hiervoor kunt u de hulp van een specialist inroepen of gebruik maken van een online training. Dit is zeker het investeren waard, mits u wel kritisch bent in wat u afneemt. Een goede SEO-aanpak hoeft niet heel duur te zijn, maar levert wel veel op.

2. vertel uw verhaal

Succesvolle werving begint al vóórdat u een actuele vacature heeft. Waar het om gaat is dat u het verhaal van uw bedrijf online vertelt. Bijvoorbeeld op uw eigen Facebook-pagina of LinkedIn-groep. Laat zien wat u doet en hoe het is om voor u te werken. Hoe beter uw verhaal, hoe meer het blijft hangen en hoe eerder het wordt doorverteld. Zorg bij uw bedrijfsverhaal voor een aantrekkelijke mix van achtergrondinformatie, succesvolle projecten, reacties van klanten en interviews met medewerkers. 

3. versterk uw netwerk sámen met uw medewerkers

Niet iedereen heeft (of wil) een medewerker of zelfs een hele afdeling voor social media. Bedrijven kunnen ook heel succesvol zijn zónder. Laat online zien wie u bent en wat u doet. Uw eigen medewerkers kunnen daar een krachtige bijdrage aan leveren. Als uw eigen medewerkers regelmatig online zichtbaar zijn, bouwen ze mee aan het verhaal over uw bedrijf. Ze ontwikkelen daarmee hun eigen netwerk. Als ze dat voor de organisatie willen openstellen als u nieuwe mensen nodig heeft, vergroot dat uw bereik enorm.

4. ontwikkel en onderhoud een band met uw doelgroep

Het actief opbouwen en onderhouden van een netwerk vraagt om een proactieve houding en regelmatige aandacht. Dat wil niet zeggen dat u er 24 uur per dag mee bezig moet zijn, maar wel dat u 24 uur per dag vindbaar bent. En let op: mensen verwachten vlot antwoord op hun vragen of reacties. Door uw verhaal te vertellen en uw netwerk te bouwen, ontwikkelt u een band met uw doelgroep. Doordat u geregeld met ze in gesprek bent, weet u waar u de interessante kandidaten kunt vinden. 

5. ga proactief zélf op zoek 

Zelf zoeken op vacaturesites en social media naar kandidaten is laagdrempelig en vaak zeer succesvol. U kunt contact opnemen met mensen die actief een nieuwe baan zoeken. Maar u kunt ook mensen polsen die in uw profiel passen en die interesse tonen in uw sector of vakgebied. Op LinkedIn kunt u zelfs met een gratis account ontzettend veel profielen vinden en bekijken. Zo is uw ideale kandidaat soms maar een paar muisklikken van u vandaan.

6. maak handig gebruik van de juiste kanalen

Als u precies weet wie u zoekt en beschikt over een aantrekkelijke vacaturetekst, dan kunt u gericht aan de slag. Dat begint met het verspreiden van de vacature op uw eigen site en social media accounts en onder uw medewerkers. Vervolgens plaatst u uw vacature op een voor uw doelgroep relevante vacaturesite. Ook hier bieden social media betaalbare en soms zelfs gratis mogelijkheden. Als u lid bent van een LinkedIn-groep kunt u bijvoorbeeld gratis uw vacature melden binnen die groep. Een ander betaalbaar voorbeeld is Facebook, dat gerichte benadering mogelijk maakt van iedereen die aan (een deel van) uw profiel voldoet.