meer aandacht voor selectie in recruitment

Randstad Direct: wint selectie van werving

29 maart 2016 - Recruitment heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. De arbeidsmarkt verandert snel en er is een aantal dominante trends die de werving en selectie van personeel ingrijpend (zullen) beïnvloeden. Met name digitalisering en technologisering zijn voorbeelden van die ontwikkelingen. Hoe snel verandert recruitment en hoe ziet dit er nu en straks uit? 



van kaartenbakken naar jobboards

In de jaren ’80 hadden intercedenten nog een kaartenbak op hun bureau, gevuld met dossiers van de door hen ingeschreven kandidaten. Niemand anders had dát kaartenbakje. Deels de toegevoegde waarde van het uitzendbureau van toen. Dat veranderde toen de jobboards in de jaren ’90 hun intrede deden; iedereen had plots toegang tot de kaartenbak. 

ATS en LinkedIn

De opkomst van de ‘applicant tracking systems’ in de jaren ’00 zorgden voor meer efficiency in het recruitment proces. Door deze software kon men vacatures plaatsen, cv’s screenen en sollicitatie-brieven monitoren. Ongeveer een decennium later, voor onze generatie nog vers in het geheugen, werd Linkedin geïntroduceerd. Het platform ontpopte zich in razend tempo tot een ongekende database van banen, potentiële werknemers en biedt de mogelijkheid om gericht naar deze banen en kandidaten te zoeken. Werving van personeel werd hiermee een stuk toegankelijker.

en nu?

De verwachting is dat de volgende mijlpaal niet op het gebied van werving, maar op selectie ligt. De ontwikkeling van een tool die u helpt te bepalen wie van de gevonden kandidaten de succesvolste werknemer zal zijn voor uw bedrijf. Een doorontwikkeld algoritme vindt op basis van objectieve data de succesvolste match met uw bedrijf. Jeroen Mϋller, directeur Randstad Direct, bevestigt: ‘Recruitment zal meer en meer data gedreven worden. De recruiter wint hierdoor aan tijd en kan deze investeren in het contact met de kandidaat en de opdrachtgever.’