Iedere dag staat er wel iets in de krant over technologie. Dingen die vandaag mogelijk zijn, waarvan we gisteren het bestaan nog niet wisten. Dat klinkt voor veel mensen als bedreigend, maar het is de realiteit en biedt ook veel kansen. Het beste is om je goed te blijven verdiepen in het onderwerp en dingen uit te proberen. 

Onze traditionele verdeling tussen productie en non-productie is niet meer up-to-date. Het gaat nu en in de toekomst om de verdeling tussen routine en niet-routinematige banen. Zo gaat de technologie (zoals robots) steeds meer routine taken overnemen en gaan mensen zich vooral richten op de creatieve en sociale kant van het werk. Daarnaast moeten we leren samenwerken met machines. De onderstaande voorbeelden illustreren dit.

de luchthaven van de toekomst

Het is goed mogelijk dat er straks op een luchthaven geen mensenhand meer aan te pas komt. Het paspoort wordt door de machine uitgelezen en via de irisscan komen passagiers door de paspoortcontrole. De klantenservice robot van de luchthaven kan zien met wie iemand op stap is en past zijn gedrag daarop aan. Alleen als er iets misgaat, of als een passagier ‘odd size luggage’ bij zich heeft, heeft hij ineens te maken met mensen.

dokter watson

Het is tegenwoordig voor artsen lastig om alle ontwikkelingen bij te houden. Er is gewoonweg niet voldoende tijd. En ook al is het mensenwerk, er zou toch wel eens hulp van een computer kunnen komen. Zoals ‘Watson’, die is bedacht en ontwikkeld door computerfabrikant IBM. Dit computersysteem kan een in spreektaal gestelde vraag interpreteren en binnen luttele seconden beantwoorden. Eigenlijk is Watson een betere dokter dan je eigen dokter. Waarom? Omdat Watson secuur alle mogelijke scenario’s van de klachten afpelt. En nog belangrijker: hij heeft nooit slecht geslapen, niet goed opgelet of domweg slechte koffie gedronken. Dus willen we straks onze vertrouwde huisarts of liever Watson? Een goede diagnose willen we allemaal, maar we willen ook dat iemand onze hand vasthoudt bij slecht nieuws en rustig de vervolgstappen door spreekt. 

communicatie blijft de sleutel

Een ding is zeker: om van technologie een succes te maken blijft de menselijke component essentieel. De sleutel is communicatie tussen mens en machine.

meer informatie

Techniek moet vooral worden ingezet om het ons makkelijker te maken. Wat de gevolgen voor de arbeidsmarkt en welvaart zijn, weten we nog niet. Maar de impact zal zeker groot zijn. Lees nu de inspirerende verhalen van mensen over de impact die technologie heeft op hun organisatie of leven.