Misschien komt het omdat ze jong zijn en per definitie problemen meer als uitdaging zien. Maar het kan ook zijn dat millenniums technologie meer als vriend dan als vijand zien. Millennials zien technologische ontwikkelingen als robots en artificial intelligence (AI) volgens onderzoek eerder als een verrijking van hun baan dan een bedreiging. 3 voorbeelden die opdoken in de pers lijken hen gelijk te geven.

Volgens het Shaperssurvey onderzoek, uitgevoerd voor het World Economic Forum (WEF) denkt maar liefst 79% van de millennials (tussen 18 en 35) jaar dat de robot eerder vriend dan vijand is. Zij denken dat technologie voor meer werk zal zorgen, in plaats van banen inpikken. 

De onderzoekers vroegen 31000 mensen uit 186 landen. De helft van de millennials die technologie en robots omarmen, zeggen er wel bij dat ze denken dat het lastiger zal worden om een baan te vinden voor mensen die niet ‘tech-savvy’ zijn. Met andere woorden, als technologie niet jouw ‘ding’ is, dan kan je het zwaar krijgen. Volgens onderzoek van de EU zou dat dat gelden voor 20% van de beroepsbevolking die weinig kennis heeft van digitale zaken.

vervanging of aanvulling?

Intussen duiken in de pers telkens nieuwe, boeiende voorbeelden op van robotisering. En vaak is hert de vraag of de robots in kwestie een vervanging vormen van arbeid of een aanvulling.

voorbeeld 1: haaien spotten

In Long Reef Beach in Sydney, Australië, werkt de SharkSpotter. Deze robot werkt vanuit de lucht als shark-detecting drone. Hij werkt sneller en meer accuraat dan de mens en benut artificial intelligence om profielen van haaien onder water te herkennen en te besluiten of hij alarm moet slaan via de luidspreker die hij aan boord heeft. De Sharkspotter kan haaien van dolfijnen, rays en mensen onderscheiden. De nieuwste versie van de Sharkspotter kan de haaien volgen en ‘bombareren’ met straling waar ze niet van houden, om ze zo te verdrijven.

voorbeeld 2: room service!

In een groot aantal Amerikaanse hotels is room-service robot Relay een hit. Wanneer een gast een tandenborstel, handdoek of iets dergelijks opvraagt, kunnen hotelmedewerkers het item in een afgesloten vakje boven aan de robot plaatsen. Zij  tikken het kamernummer in en drukken op "go." Relay maakt gebruik van Wi-Fi en ingebouwde camera's en sensoren om zijn weg te vinden om hoeken en door gangen. Relay belt de lift ook draadloos en waarschuwt de gast automatisch als hij bij de kamer aankomt.

voorbeeld 3: ‘This is your robot captain speaking’

Menselijke piloten kunnen tot het verleden behoren als de luchtvaartindustrie overschakelt op volledige automatisering. "Technisch gesproken kunnen op afstand gecontroleerde vliegtuigen die passagiers en vracht vervoeren rond 2025 verschijnen", zei de investeringsbank UBS onlangs in een rapport. Overschakelen op volledig robot-gestuurde vliegtuigen zou de luchtvervoersindustrie 35 miljard dollar per jaar kunnen besparen en de tarieven voor passagiers met ongeveer 10% kunnen verlagen. Maar… wie durft de cockpit over te laten aan robots? Het is de menselijke angst om de controle volledig uit handen te geven die de laatste barrière vormt. Luchtvaartexpers en verkeersvliegers hebben aangegeven dat ze niet verwachten dat die barrière snel genomen wordt. Wel zullen robots aan boord van nieuwe vliegtuigtypen het karakter van het werk van piloten wel kunnen veranderen. In plaats van ‘vlieger’ zouden ze meer manager van de systemen aan boord kunnen worden. Of ze dan nog met twee mensen (of drie, dan wel vier op langere vluchten) in de cockpit zullen werken, valt nog te bezien… Vervanging en/of verdringing ligt dan zeker wel op de loer.