Niemand kan exact voorspellen hoe de toekomstige arbeidsmarkt eruit zal zien. Maar zeker is dat de ontwikkelingen elkaar steeds sneller zullen opvolgen. Naar verwachting bepalen deze 4 trends de komende jaren de toekomst van werk.

deze 4 trends zijn bepalend voor de toekomst van werk

  1. de gig-economie
  2. AI en automatisering
  3. de cloud
  4. soft skills

1. de gig-economie

De kern van de gig-economie, ook wel platformeconomie genoemd, is flexibiliteit. Het aantal mensen met een vast dienstverband neemt af en we zien op de arbeidsmarkt steeds meer flexwerkers, die opdrachten aannemen en uitvoeren. Deze ontwikkeling verandert niet alleen de verhouding tussen werkgever/werknemer, maar in veel gevallen ook de manier waarop er wordt gewerkt.

tip

Het rapport Flexibility@Work 2019 van Randstad geeft inzicht in de verschillende aspecten en effecten van nieuwe ontwikkelingen zoals remote working (‘werken waar je maar wilt’), flexibele werkuren en verschillende beloningsmogelijkheden. 

2. AI en automatisering

De invloed van artificial intelligence (kunstmatige intelligentie) neemt snel toe, in alle aspecten van ons leven. Zeker in de wereld van werk is de impact van nieuwe technologie goed merkbaar. Zo profiteren steeds meer HR-teams en recruiters van de voordelen die nieuwe technologie hen biedt. Bijvoorbeeld om het screeningsproces van sollicitanten efficiënter en objectiever te maken. 

Daarnaast heeft HR de taak om werknemers te helpen bij de ‘digitale transformatie’. Wie in de toekomst wil blijven meedoen, moet blijven leren. Dat betekent: investeren in de digitale vaardigheden van medewerkers. Inmiddels weten we  dat de digitale transformatie geen bedreiging is, maar een kans. Dat vindt inmiddels ook een groot deel van de werknemers - vooropgesteld dat hun werkgever ze helpt bij deze transformatie.

3. de cloud

Werken in de cloud maakt het leven een stuk gemakkelijker. Je medewerkers kunnen overal inloggen, hebben toegang tot alle functionaliteiten en kunnen werken met elk mobiel apparaat met een internetverbinding. Ze hebben op die manier meer tools tot hun beschikking en het biedt ze meer flexibiliteit hun werk te doen op tijden die hen uitkomen. Dat geeft, blijkt uit onderzoek, meer voldoening en leidt tot meer betrokkenheid en inzet. En zodoende haal jij, als werkgever, meer uit je menselijk potentieel.

4. soft skills

Technische vaardigheden zijn onmisbaar in het werkveld van AI, data-analyse en softwareontwikkeling. Maar op de arbeidsmarkt van de toekomst zijn soft skills, zoals creativiteit, organisatievermogen, emotionele intelligente en empathie, zeker zo waardevol.  Belangrijk verschil: technische vaardigheden kun je leren, maar soft skills niet. Je hebt ze, of je hebt ze niet. 

De juiste mix van skills voor je bedrijf vinden, zal een van de grootste uitdagingen voor de toekomst zijn. Alle reden dus om hier nu al rekening mee te houden bij je personeelsbeleid, recruitment en talent acquisition. Daar helpt Randstad je trouwens graag bij.