Hardnekkig als een verwachtingsvolle fan houd je de wacht bij de deur van jouw bedrijf, in de hoop dat de toppers van de arbeidsmarkt zich bij je melden. Maar de supersterren die je wilt zien, vertonen zich niet. En wat je ook probeert: jouw pogingen om die unieke uitblinkers binnen te halen, lopen op niets uit. Deze praktische tips kunnen jouw kansen keren.

zet niet-traditionele media in

GE en Goldman Sachs doen hetFetch verlegt er grenzen mee. Zelfs het bekendste merk ter wereld, Apple, gebruikt niet-traditionele media om nieuwe mensen te werven. En dat bewijst dat je, om het juiste talent voor jouw organisatie te vinden, je pitch moet houden op de plekken waar dit talent zich bevindt.

Of ga nog een stapje verder, en doe zoals het populaire Hard Rock Cafe deed. Dit iconische restaurant en entertainmentbedrijf lanceerde een interactieve Facebook-campagne, met resultaten die er niet om liegen: uit 1.000 kandidaten konden 120 nieuwe medewerkers worden geselecteerd.

‘crypto-verts’

Hoe creatief kun je worden in het bedenken van een ‘undercover’-recruitmenttactiek om jouw concurrenten te slim af te zijn? Advertenties met geheime boodschappen - in de US ‘crypto-verts’ gedoopt - kunnen je helpen mensen met bijzondere skills te bereiken. Volkswagen verstopte ooit vacatureteksten in het onderstel van de auto’s die ze bij Duitse garages leverden. Het bleek een uitstekende manier om de monteurs te bereiken die het autoconcern nodig had om te groeien. 

Een ander mooi voorbeeld is het billboard van Google dat voorbijgangers uitdaagde een wiskundige vergelijking op te lossen, die weer leidde tot een serie andere puzzels. Wie het einde van de reeks bereikte, kon zich meteen in Silicon Valley melden voor een sollicitatiegesprek.

ga speeddaten

Ben je ooit overspoeld met sollicitaties? Dan weet je dat, tegen de tijd dat je de eerste screening heeft gedaan, veel kandidaten hun interesse al hebben verloren of verder zijn gaan kijken. Door de huidige schaarste aan talent telt elk uur. Zou het niet geweldig zijn als werkgevers en kandidaten snel kunnen achterhalen of ze een goede match zijn?
Sommige organisaties hebben het concept van speeddaten ontdekt als recruitment tool: een soort mix tussen verleidingskunst-meets-banenbeurs, maar dan zonder romantiek. Bedrijven zijn op deze manier in staat snel veel kandidaten te ontmoeten, en hopen daar in kort tijdsbestek de prins tussen de kikkers te vinden. 

werken aan jouw arbeidsmarktpositie

Of je in staat bent het juiste talent naar je toe te trekken hangt samen met jouw arbeidsmarktpositie. Blijf je ondanks deze en andere tips toch worstelen, dan kun je een Positiescan uit laten voeren. De Positiescan biedt belangrijke handvatten bij hoe jouw bedrijf het vraag- en aanbodspel op de arbeidsmarkt het beste kan spelen. Kijk je bijvoorbeeld voldoende naar concurrerende bedrijven en hun personeelswerving? Is jouw bedrijf aantrekkelijk genoeg voor potentiële werknemers? En zoek je mensen die elders in vergelijkbare posities opereren. Of heb je meer baat bij mensen die vanuit een andere branche voor jouw (klanten)doelgroep werken? De Positiescan verschaft inzicht in deze belangrijke factoren, waardoor jouw werving & selectie strategie aan focus wint. 

meer weten over de positiescan?

Interesse in de Positiescan? Laat jouw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op om een afspraak in te plannen.