succesvol sourcen: cijfers & tips

Succesvol sourcen: cijfers & tips

29 augustus 2016 - De arbeidsmarkt trekt aan, het vinden van het juiste talent wordt moeilijker. Talent is de motor van de organisatie. Het vinden van talent is dus cruciaal. Sourcing moet dan ook binnen iedere organisatie hoog op de agenda staan. Is uw hr-strategie effectief genoeg?

actief op zoek

Het uitzetten van vacatures volstaat niet meer, de traditionele sollicitatieroutes bewegen het talent van de toekomst niet. Om het juiste talent op de juiste plek te vinden en te krijgen, moeten organisaties actief op zoek. Sourcing is dan ook een arbeidsintensief vak. Voor bepaalde profielen is het aanbod gering, dat betekent dat u ook latent werkzoekenden moet aanspreken. Hiervoor moet u de juiste arbeidsmarktstrategie kiezen en de juiste middelen inkopen. Denk aan het optuigen van een recruitmentsite, de inzet van online marketing op vacatures en de recruitmentsite, inkoop van (landelijke of lokale) media, het adverteren in vakbladen en het actief inzetten van sociale media. 

breng hr in stelling

Sourcing is meestal een taak van hr. Hun uitdaging: juist, snel en effectief de juiste persoon op de juiste plek zien te krijgen. Lukt ze dat voldoende? Het management van een organisatie moet kritisch naar de hr-functie kijken en daarbij bijgaande vragen stellen:

  • heeft hr binnen mijn organisatie voldoende impact? 
  • hebben zij in kaart hoe groot de impact op de business is van lang openstaande vacatures? Qua kosten en het effect van ‘leegstand’ op de time-to-market? 
  • werken zij met strategische personeelsplanning en hebben zij voldoende link met de business om een visie te hebben op de organisatie en de needs over 3-5 jaar?
  • weten zij goed genoeg wat voor de gewilde doelgroep écht belangrijk is? Is de organisatie zichtbaar en onderscheidend op de arbeidsmarkt? Waarom moeten kandidaten voor deze organisatie kiezen? 
  • is het recruitmentproces op orde? Gaat het proces snel genoeg, raken er geen kandidaten kwijt in de funnel?

tips voor effectief sourcen

  • breng hr in stelling met voldoende kennis en impact
  • werk aan uw concurrentiepositie op de arbeidsmarkt
  • organiseer recruitmentkracht en zorg voor een optimaal proces
  • zorg voor een goed retentiebeleid  

cijfers

Uit onderzoek van Randstad naar wat mensen beweegt om te solliciteren of van werk te veranderen, blijkt dat 57% van de beroepsbevolking sneller van baan verandert wanneer hij of zij daarvoor rechtstreeks benaderd wordt. Slechts een klein percentage (15%) vindt solliciteren leuk. Een ander opvallend resultaat is dat maar liefst 55% van de respondenten vanuit een tijdelijke baan vooral op banen met een vaste aanstelling wil solliciteren.

Succesvol sourcen: cijfers & tips: arbeidsmarktactiviteit

Meer dan de helft van de Nederlandse werknemers geeft aan latent op zoek te zijn naar een (nieuwe) baan. Zij zijn niet actief op zoek, maar staan open voor een interessante aanbod.

Succesvol sourcen: interesse functie

De meeste werknemers die open staan voor een nieuwe baan - 4 op de 10 - hebben interesse in dezelfde baan bij een andere werkgever. Bijna 1 op de 3 werknemers wil én een andere functie én doet dat het liefst ook bij een ander bedrijf.

Succesvol sourcen: redenen voor oriëntatie nieuwe baan

Persoonlijke wens voor afwisseling volgt betere arbeidsvoorwaarden op de voet als reden voor oriëntatie op een nieuwe baan. Maar liefst 29% van de werkende geeft aan onder zijn of haar niveau te werken. Uitdaging bieden kan dus een goede insteek zijn.

Succesvol sourcen: solliciteren

Het sentiment onder werkend Nederland rondom solliciteren is negatief. 6 op de 10 werknemers zou eerder van baan wisselen als ze benaderd zouden worden.