gamen voor topprestaties

gamen voor topprestaties

8 december 2014 - Pakweg vijftien jaar geleden was het ondenkbaar dat game-technieken een bedrijfsproces zou helpen optimaliseren. Maar tegenwoordig passen veel opdrachtgevers gamification steeds vaker in de praktijk toe. Het ontwikkelen van een bedrijfsgame is echter een flinke investering. ‘Toch zouden Nederlandse bedrijven meer lef moeten tonen, want gamification is de toekomst’, zegt Thijl Klerkx.  


nerds op zolderkamertjes

Gamen heeft een stoffig imago, maar volgens Thijl Klerkx, een jonge ondernemer uit Amsterdam, is dat langzaam aan het veranderen. ‘Gamen is niet meer iets voor nerds alleen die op hun zolderkamertje zitten en niks anders doen. Langzaam begint het bij directies van bedrijven door te dringen dat het niet meer maf is, maar daadwerkelijk wat kan opleveren’, aldus Klerkx. Door gamification kan oninteressant en monotoon werk ineens een competitieve wending nemen. Maar hoe gebeurt dat?

prikkels tot presteren

Een recent voorbeeld uit de Volkskrant laat zien hoe gamification werkt. In een staalfabriek aan het Hollands Diep hangen grote schermen die informatie verschaffen over het productieproces. Onderaan zijn foto’s van medewerkers als ‘spelers’ weergegeven. Daarboven staat de ‘score’ in de vorm van hoeveel staal er in totaal al geproduceerd is, maar ook hoe vaak de productie stilgelegen heeft. Iedere keer wanneer dat laatste gebeurt, verschijnt er een verdrietige emoticon op het scherm. Het doel is uiteindelijk om zo min mogelijk van die treurige smileys te zien, waardoor de productie soepeler verloopt en er minder schade geleden wordt.

viertal regels voor gamification

Gamification kan op allerlei niveaus worden ingezet: van fabriekshal tot kantoorvloer. Er zijn echter een viertal cruciale regels waarmee rekening gehouden moeten worden:

  • stel meetbare doelstellingen vast
  • projecten brengen extra kosten met zich mee
  • probeer vanaf meet af aan iedere werknemer bij dergelijke projecten te betrekken
  • bereik zowel oude als jonge werknemer door gepast taalgebruik. 

Ondertussen is gamification niet zo maar een spelletje, maar staan er natuurlijk serieuze belangen op het spel.

winnen maakt gek

Maar werken dit soort games egocentrisch gedrag niet in de hand? Klerkx: ‘Je moet oppassen, want winnen maakt gek. Het valt niet te onderschatten hoe serieus medewerkers zoiets nemen en soms verkeerde prikkels krijgen. Daarom moet je zorgen dat je in teams werkt, zoals bij een spel als Call of Duty, waar je als team wint, maar ook samen verliest.’

het eerste grote succesverhaal

De Amerikaanse onderzoeksfirma Gartner voorspelt dat in 2015 70 procent van de tweeduizend grootste bedrijven ter wereld op de een of andere manier gamification zullen gebruiken. Bedrijven moeten echter wel geduld hebben met gamification, stelt Klerkx. ‘Een game is niet in 2 maanden helemaal klaar en perfect, maar heeft twee maanden nodig om gemaakt te worden en 4 maanden de tijd om te updaten en verbeteren. Het is wachten op het eerste grote succesverhaal, dan zal de rest volgen.’