In 2020 zette de coronapandemie de wereld op z’n kop. In 2021 zoeken we, als werkgevers en ondernemers, naar manieren om de beperkingen door COVID-19 om te zetten in slimme aanpassingen, verrijkende leermomenten, nieuwe inzichten en succesvolle stappen vooruit - zodat onze bedrijven weer een gezond toekomstperspectief hebben. Wij helpen je graag op weg met deze trends voor 2021 en tips voor de praktijk.

1. verandering als uitgangspunt

Alle trends voor 2021 gaan uit van ‘de verandering’ als constante factor. We leven in een tijd waarin niets meer lijkt op wat we kennen en alles anders is dan we dachten te weten. Langetermijnplannen passen daar niet meer bij omdat de wereld voortdurend en steeds sneller verandert. 

En dat komt niet alleen door de coronapandemie, die ons in 2020 dwong om in ultrakorte tijd van thuiswerken het ‘nieuwe normaal’ te maken. Maar ook de steeds sneller opkomende nieuwe technologieën vragen ‘per gisteren’ andere skills van medewerkers. En bewegingen als Black Lives Matter maken ons duidelijk dat we - en dan nu écht - diversiteit en inclusiviteit in onze bedrijven serieus moeten nemen. 

Kortom: verandering is de norm geworden. En dat betekent dat de ondernemer die zijn bedrijf het snelst ‘change proof’ maakt de beste vooruitzichten heeft op groei en ontwikkeling in de nabije toekomst. En dat begint bij je medewerkers.

tip:

Hoe je het potentieel van je medewerkers om te groeien ruim baan kunt geven, lees je in onze paper.

2. flexibel managen: loslaten én vasthouden

Werken ‘op afstand’ (thuiswerken) heeft de relatie tussen medewerkers en hun leidinggevenden veranderd. Deze verschuiving vraagt om een andere kijk op leidinggeven en nieuwe vaardigheden van beide partijen. Managers die gewend waren om te werken in een traditionele kantooromgeving moeten wennen aan het aansturen - en het beoordelen van de werkzaamheden - van hun medewerkers die thuiswerken. Tegelijkertijd voelen medewerkers zich afhankelijker van hun werkgever dan ooit, als het gaat om de ondersteuning die nodig is om zich te kunnen aanpassen aan in deze coronatijd.

De Randstad Workmonitor deed onderzoek in 34 landen (arbeidsmarkten) en dat leverde deze uitkomsten op:

  • 71% van de ondervraagde medewerkers voelt zich tijdens de pandemie op emotioneel vlak gesteund door hun werkgever
  • daarnaast zegt 79% goede ondersteuning van hun werkgever te krijgen (qua materiaal en technologie) om digitaal (thuis) te kunnen werken.

Daaruit kunnen we opmaken dat we het, als werkgevers, niet slecht doen.

Maar het managen van onze thuiswerkende medewerkers vraagt serieuze aandacht. En dat gaat voorlopig niet veranderen.

tip:
Managen ‘op afstand’ wordt de nieuwe norm. Hier lees je er meer over. Maar je medewerkers betrokken houden bij wat er in je bedrijf gebeurt is cruciaal om dat te laten werken.

3. de juiste skills om snel te kunnen schakelen

Als er iets is dat de coronacrisis ons heeft geleerd, dan is het wel dat soft skills heel belangrijk zijn. Kwaliteiten als weerbaarheid, wendbaarheid, creativiteit en doorzettingsvermogen helpen je medewerkers beter door onzekere tijden heen dan hard skills als diploma’s en aangeleerde vaardigheden. Om in een digitale wereld klanten te kunnen bedienen en op afstand te kunnen samenwerken met collega’s is een goed ontwikkelde emotionele intelligentie een onmisbare skill.
Maar alleen met de juiste soft skills kom je er niet. De opkomst van nieuwe technologieën vraagt ook om aanpassingen in de andere vaardigheden van je medewerkers: reskilling en upskilling. De coronapandemie - en het verlies van banen daardoor - maakt deze thema’s nog urgenter. Uit de meest recente Randstad Workmonitor blijkt dat bijna de helft (40%) van de medewerkers wereldwijd worstelt met het aanleren van de nieuwe vaardigheden die nodig zijn. Tegelijkertijd meldt het World Economic Forum dat 50% van de beroepsbevolking in 2025 nieuwe skills nodig heeft om nog relevant te zijn op de arbeidsmarkt.

tip:
Bereid je medewerkers en je bedrijf voor op een toekomst die voortdurend zal veranderen: liever vandaag dan morgen. Wij helpen je daar graag bij!